RSS

Ons caafje.

16 Jan

hpim1078_466x350.jpg

Het leek al een tijdje of ze ziek was. Maar volgens sommigen is vier jaar al oud voor een cavia. Zelfs haar lievelingseten kreeg wat minder aandacht. In gedachten was ik er al mee bezig, dat je van je huisdier vroeg of laat afscheid moet nemen. Mijn vorige cavia is amper twee jaar geworden. Omdat ze klierkanker had, wilde ik haar lijden verkorten en heb haar laten inslapen.

Goh… moest ik dat nu weeral meemaken. De krop schoot mij in de keel wanneer ik er aan dacht. Maar cavia’s hebben een lichaamstaal. Je moet goed opletten en dan kom je soms dingen aan de weet. Er was iets in haar blik, ik kende dat, maar kon het niet zo dadelijk thuisbrengen. Dan viel het mij plots op dat haar oortjes zo droog waren. Het was toen dat mijnen euro viel; mijten. Aan de binnenkant was het vrij duidelijk, alhoewel het nog maar het beginstadium was. Bruin oorsmeer en een lichtjes kale plek. Zo begint dat.

Met een speciaal product in een druppelflesje zorgde ik ervoor dat het vuil kon losweken, waarna ik het verwijderde met wattenstokjes. Met baby-olie wordt dan alles zacht gemaakt.

Het was beter, maar ze keek me nog steeds aan op dezelfde manier. Ze heeft wat pelletjes, maar toen ik haar streelde vond ik het formaat van die dingen precies groter dan anders. Op dat moment dacht ik aan luizen, maar hoe goed ik ook keek, ik zag niets bewegen.

Dan heb ik haar toch maar een badje gegeven met anti-parasietenshampoo, welke eigenlijk voor honden bestemd is, maar de witte dingetjes verdwenen uit haar pels.

Het arme beestje leek wel te herleven. Ze keek mij dankbaar aan en wreef heel lief tegen mijn handen als ik in de omgeving was. Dus had er wel degelijk iets in haar pels gezeten. Op allerlei sites heb ik zitten te neuzen en het kan dus gebeuren dat er een beestje met het hooi meekomt, of in het groen wat ze te eten krijgen.

Nu huppelt ze weer gelukkig rond en laat zich alles goed smaken.

Ja die blik, ik versta caaf’s, maar let soms niet goed op…

 
8 reacties

Geplaatst door op januari 16, 2008 in cavia, dagelijks, foto's

 

8 Reacties op “Ons caafje.

  1. affodil

    januari 17, 2008 at 09:06

    Toch raar hoe die beestjes je iets duidelijk kunnen maken, hé? Vooral onze oudste hond Nicky kan dat ook zo. Die komt recht vóór je zitten (desnoods krijg je een tik van haar voorpoot om je aandacht op te eisen) en kijkt zó intensief in de poppetjes van je ogen, dat je er ongemakkelijk van wordt. 🙂 Ze heeft een onuitputtelijk aantal manieren van kijken en smoeltjes trekken en ze haalt ALTIJD haar gram thuis!

     
  2. madameblogt

    januari 17, 2008 at 15:16

    Het is aandoenlijk hoe jij dieren begrijpt, mevrouw Doolittle!

     
  3. zeezicht

    januari 17, 2008 at 20:44

    @Affodil
    Ja met hondjes heb ik dat ook gehad. Gewoon een blik of een teken was genoeg om ze te doen verstaan wat ik wilde.

    @Madame
    Maar je zou nog opkijken wat ik een cavia allemaal kan leren. Mijn vorige sliep en speelde met een knuffelbeertje. Ik heb er een videootje van.

     
  4. chelone

    januari 17, 2008 at 22:46

    Kunnen cavia’s eigenlijk ook zo een bandje dragen tegen ongedierte?
    Kan goed in het hooi gezeten hebben. Zie ik hier ook bij hooi in het kippenhok. Daar bestaat een middel tegen om te sproeien, heel werkzaam.

     
  5. zeezicht

    januari 17, 2008 at 23:25

    @Chelone
    Het komt maar zelden voor bij cavia’s. Deze zit binnen in een caviabak. Het hooi is verpakt, dus er is weinig vuil in. Ik vermoed dat een cavia ook niet de juiste bouw heeft om een bandje te dragen, ze zou er snel uit zijn. Ik hoef alleen maar een beetje alert te zijn.

     
  6. Dorien

    januari 18, 2008 at 09:36

    Caafjes!
    Ja, ik zie het ook altijd aan Cleo als ze wat heeft. Onlangs is ze ook ziek geweest. Ze is ongeveer even oud als de jouwe dus vreesde ik al voor het ergste. Maar dat kleine rakkertje is er weer helemaal bovenop gekomen, wonderwel!

     
  7. zeezicht

    januari 18, 2008 at 11:42

    @Dorien
    Die diertjes zouden heel sterk zijn, maar de gemiddelde leeftijd is ondertussen gedaald van 8 naar 5 jaar. (las ik op een cavia-site)

     
  8. Dorien

    januari 21, 2008 at 09:27

    Hey Zeezicht,

    Ja da’s waar…:-S Heb ik ook al gelezen op sites en mijn dierenarts bevestigt dat. Gelukkig doet Cleo dapper voort:-)

     

Geef een reactie

 
