RSS

Schieten met kanonnen.

25 Jan

Net na de oorlog werd ik verwekt. Dus heb ik die ellendige tijd niet meegemaakt, maar wel de nasleep een beetje. We hoorden nog jaren kanonnen schieten die oefeningen hielden. Het waren van die doffe knallen, waar je al snel aan wende.

Op mijn vraag wat dat geluid was, antwoordde mijn moeder; ‘dat is schieten op het maneuverplein.’ Misschien was dat ook maar een antwoord om van mij af te zijn, omdat ze het zelf ook niet zo goed wist. Het mooie was echter dat ik steeds verstond: ‘meubelplein’.

Mij wel afvragend hoe dat kon op een meubelplein schieten, heb ik toch blijkbaar nooit gevraagd wat dat eigenlijk wel was dat ‘meubelplein’. De uitleg was deze: er werden oefeningen gehouden aan de kanten van Kleine Brogel, op en rond de vliegbasis.

Gisteren ging ik met M. naar de markt en plots… daar was het weer… hetzelfde geluid welk ik al lang niet meer had gehoord. Verwonderd zei M. ‘wat zou dat rare geluid toch zijn, ik vraag het mij steeds af wanneer ik het hoor’.

Automatisch antwoordde ik: ‘ja ze zijn weer aan ’t schieten op het meubelplein’.

Toen ik haar verbouwereerde gezicht zag, niet begrijpend, zo van; wat zegt die nu? Schoot ik spontaan in de lach en proestend vertelde ik haar het verhaal van zo lang geleden.

Ja dat zijn zo van die kleine herinneringen die je al lang vergeten was en dan plots, door een onverwacht voorval, komen ze terug naar boven.

 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op januari 25, 2008 in Roze bril

 

Geef een reactie

 
