RSS

De eerste gele schatjes.

01 Feb

hpim1123_466x350.jpgVandaag was er iemand daarboven mij heel goed gezind. Mijn terras stroomde kwistig vol heerlijk zonlicht. Dus kon ik mijn Primula’s planten welke ik gisteren van de markt meebracht. Mocht het nog vriezen, daar kunnen ze wel tegen. En omdat mijn terras naar binnen valt, worden ze niet nat wanneer het regent. Ik zet de bloembakken op de vensterbank. Op die manier heb ik al een beetje lente.

In deze gele kleur vind ik ze het mooiste. Misschien omdat het zonnig geel is?

Het planten en terug opruimen is klaar in een wip. Nu kan ik ervan genieten als ik naar buiten kijk.

Ik heb ook zin in een zuiderse maaltijd (door de zon). Eenpansgerechten in de microwave zijn zo’n beetje mijn specialiteit. Weinig afwas, klaar in vijftien minuten, dus ook weinig energie verbruikt.

Onderaan in de schotel komt de aardappel, in blokjes gesneden. Daarop groene, gele en rode paprika, in smalle reepjes. Dan de ajuin, in dunne ringen gesneden. De tomaten komen van boven, gewoon in stukjes. Een geut water, een scheutje olijfolie en het geheel bestrooi ik rijkelijk met gemengde Italiaanse kruiden. Een beetje peper uit de molen rondt het recept af. Als laatste leg ik er een schijf mager, bevroren spek op. Door de koude gaat het vlees niet uitdrogen. Later snij ik het dan in reepjes en meng alles onder mekaar. Het teveel aan vocht drink ik als een soepje.
Vijftien minuten in de micro, op aardappelprogramma, want die moeten zeker gaar zijn. Nog wat laten nagaren en smullen maar!

Ach, nu moest ik op het terras kunnen zitten om te eten. Maar dat komt… heel binnenkort…

 
13 reacties

Geplaatst door op februari 1, 2008 in dagboek, dagelijks, foto's

 

13 Reacties op “De eerste gele schatjes.

  1. Blah

    februari 1, 2008 at 16:32

    Goh, ik wou dat ik het kon, gerechten klaarmaken in de microgolf. Dat ding staat hier al 18 jaar en het enige wat ik er mee doe is melk opwarmen en vlees ontdooien (soms). Ik heb er ooit eens aardappelen mee willen koken en die trokken op niks….

     
  2. Blah

    februari 1, 2008 at 16:39

    op je comms: neen hoor, geen trauma’s 😀 en dat was bijlange niet het enige wat ik in die tijd meemaakte.

     
  3. zeezicht

    februari 1, 2008 at 21:11

    @Blah
    Probeer het recept eens wat ik in mijn bericht heb staan. Koken in de microwave is een gewoonte. Je moet ook durven proberen. Maar de hoeveelheid mag niet te groot zijn. Eigenlijk zou je best maar twee porties maken. Af en toe eens controleren of het gaar is, anders zet je gewoon alles terug voor een minuut of twee.

     
  4. Annemie

    februari 1, 2008 at 23:25

    Leuk die viooltjes – plots is de lente weer een stapje dichterbij gekomen
    Je gerecht klinkt héél smakelijk maar ik heb geen microgolf 😉

     
  5. Menck

    februari 1, 2008 at 23:46

    Mooie foto. Meteen al wat zon op je balkon. Toch maar opletten met de voorspelde vorst. Van Primula’s wordt aangeraden ze pas vanaf eind februari naar buiten te brengen.
    Ik gooi er nog een tip tegenaan: maak je foto’s maximaal 500 pixels breed. Nu lopen ze uit je tekstkolom weg, en da’s een beetje jammer.

     
  6. zeezicht

    februari 2, 2008 at 09:13

    @Annemie
    Ja leuk hé! Maar euh… het zijn geen viooltjes, wel Primula’s.

    @Menck
    Moest het ècht hard gaan vriezen, zal ik zeker opletten. Maar het voordeel van vijf hoog te wonen is dat het hier een paar graden minder koud is dan beneden. 🙂
    Over die foto’s, Nagolore heeft mij daar ook al attent op gemaakt. Ik moet serieus eens wat testen doen, de foto’s leiden hier ook soms een eigen leven. Ze staan niet altijd waar ik plande. Bedankt hé!

     
  7. Menck

    februari 2, 2008 at 10:10

    Registreer je eens bij fotosite flickr.com. Dat is gratis en superhandig. Ik plaats daar ook mijn blogfoto’s en link van daaruit naar mijn blog. De formaatjes van de foto’s zijn er bovendien net goed om op een blog te plaatsen.

     
  8. Annemie

    februari 2, 2008 at 16:59

    @zeezicht
    Oké, ik heb mijn brilglazen eens goed opgepoetst – ik had het inderdaad verkeerd voor! 😉

     
  9. Chelone

    februari 2, 2008 at 20:47

    Net als Blah kook ik nooit in de microgolfoven. Die staat hier ook enkel om op te warmen en te ontdooien. Maar jouw recept moet ik zeker eens uitproberen. Kan zeker ook in de tradiotionele oven.
    Vannacht gaat het goed vriezen, zou je de primulaatjes toch niet even naar binnen nemen? Overmorgen mogen ze alweer naar buiten. Je zou zo een stuk noppenfolie in huis moeten halen om over de plantjes te leggen. Komt altijd van pas.

     
  10. zeezicht

    februari 2, 2008 at 21:45

    @Chelone
    Ik dacht net hetzelfde en heb de bloempjes toegedekt met kranten. Ze staan niet in de wind, dus zal dat wel genoeg zijn.
    Moet toch lukken dat ik zo’n stuk noppenplastiek heb, leg ik dat er ook over, bedankt voor je goede raad!

    En nog wat later heb ik ze toch maar binnengehaald…

     
  11. micheleeuw

    februari 4, 2008 at 18:22

    Hoe zo’n klein plantje de lente dichter brengt hé. Mooie kleur !

     
  12. affodil

    februari 5, 2008 at 11:45

    Blijkbaar telepathie, zeezicht. Ik had ook gele primula’s meegenomen, maar heb ze voorlopig op de toog van de keuken gezet. Als ik ’s avonds thuis kom is het al bijna tijd om de rolluiken dicht te doen, dus dan heb ik er anders niet veel aan.

    En koken in de microwave: na een tijdje knoeien wordt het echt leuk. En meestal heel lekker, omdat de aroma’s beter bewaard blijven.

     
  13. zeezicht

    februari 5, 2008 at 11:54

    @Micheleeuw
    Op 1 februari heb ik al het gevoel dat de lente er aan komt, omdat de dagen dan zichtbaar lengen.

    @Affodil
    Koken in de microwave bewaart ook beter de vitamines en de natuurlijke smaak. Je proeft tenminste wàt je eet.

     

Geef een reactie

 
