Arm België!

hpim0175_466x350.jpg

Het staat in de krant, dus is het waar! Voor negentig procent van de bevolking is de koopkracht niet verminderd. Ach ach, dan hoor ik bij die overige tien procent.

Dat de voeding bijna dubbel zo duur is geworden, wordt gecompenseerd door de gedaalde prijzen van de elektronische apparaten. Ja natuurlijk, we kopen om de maand een nieuwe flatscreen Tv, computer, wasmachine en noem maar op.

Zou ik dan uniek zijn, want mijn Tv is twaalf jaar oud, 59 scherm. Een auto heb ik niet en doe de afwas met de hand. Van de prijs van huishuur, brandstof, gas en stroom wordt al niet gesproken.

Ministers welke deze uitspraken doen moet je niet vragen hoeveel een brood kost, of de schijf kaas die je er toch graag bij wilt. Zij lopen niet met een winkelkarretje rond in de GB, prijzen vergelijkend.

Ik lijd geen honger en kan gelukkig nog rondkomen, maar het steekt me tegen om steeds maar weer deze uitspraken te moeten lezen.

De Crem zoekt geld… ik wil best wel meezoeken, het zou mij benieuwen waar je geld kan vinden. Alle belastingschulden van ouder dan vijf jaar worden kwijtgescholden. Zijn wij dan eigenlijk geen ezels? De gratis bussen naar de concentratiekampen worden afgeschaft. Het was een manier om de jeugd nog een beetje bij te brengen over het lijden dat veel mensen in het verleden hebben doorstaan, maar neen, niet meer nodig. Dat is het verleden, wij moeten naar de toekomst kijken…

De schatrijke Rus, die in zijn land thuiszorg krijgt, een nabehandeling van zware brandwonden, zal van nu af aan alles zelf moeten betalen. Arme man! Gedaan de legervliegtuigen die om de veertien dagen zijn ploeg verplegers en kinesisten moest aflossen.

Wat Leterme nu aan de hand heeft is een bewijs dat hij de zware taak welke hij tot een goed einde wilde brengen, niet aankan. Je krijgt niet zomaar een maag-darmbloeding, daar weet ik alles van. Elke stommiteit die hij doet of vertelt, wordt dan ook nog eens uitvergroot tot en met.

Zelfs Madame ‘non’ is wat milder geworden. Ze vindt dat het hoog tijd is om elkaar een beetje te ontzien, terwijl ik mij meen te herinneren dat zij de eerste was om alles tegen te werken.

En België… bolt gewoon verder… ook zonder regering…

13 thoughts on “Arm België!

  1. Ik ben het volledig met je eens wat betreft de verminderde koopkracht. Die 90% dat is een lachtertje…

    De Crem kunnen ze maar beter zijn portefeuille weer afnemen vooraleer hij nog meer schade berokkent. Dat van die bussen vind ik nog het allerergste…

    Wat Yves betreft – dat heb ik ook al gedacht en zelfs luidop gezegd!
    Inderdaad, arm België!

  2. Ik heb dezelfde bemerking gemaakt als jij. Tuurlijk kopen wij iedere week een andere TV, ha ja. Wij gaan in ieder geval minder uit eten dan vroeger. En ik hou me nu aan mijn boodschappenlijstje. Belastingschulden worden kwijtgescholden, dommerik die ik ben om altijd braaf alles te betalen als een gehoorzame burger.
    Mja….. ik heb ook maag en darmproblemen, ik denk dat ik weet waarvan 😀

  3. “Voor negentig procent van de bevolking is de koopkracht niet verminderd.”
    Ik denk dat er in bovenstaande bewering een fout geslopen is. Die ‘niet’ moet ‘wel’ zijn, het kan welhaast niet anders. Nu ja, ziende blind zijn is een vereiste als je in de politiek stapt. Wat mij betreft mag dát eens als koptitel op de eerste pagina van de krant…

  4. Volledig akkoord! Met zulke berichtgevingen wordt ons een rad voor de ogen gedraaid. Ik schrik me in de supermarkt iedere keer een bult. De prijzen voor voeding swingen letterlijk de pan uit, terwijl mijn weduwepensioentje met 8 euro gestegen is. Wat een verhoging van koopkracht!

    De Crem is de zoveelste ministeriële mierenneuker. Het budget voor die schoolreizen bedroeg, als ik me niet vergis, 0,0008% van de totale uitgaven van het leger. Wie wil besparen, begint toch in de zware uitgaven te snoeien?

    Leterme is ziek. Punt. Al die opgeblazen speculaties mogen van mij achterwege blijven. Daar erger ik me alleen maar aan.

  5. @Annemie
    Ik vraag mij af hoe ze aan het idee gekomen zijn om die bussen af te schaffen, zoveel verschil kan dat toch niet maken.

    @Blah
    Hoe mensen aan belastingschulden kunnen ontsnappen, dat is voor mij een raadsel. Betaal maar eens te laat en ze dreigen al dadelijk met de deurwaarder.

    @Micheleeuw
    Zou het in België al ooit zó erg geweest zijn als nu?

    @Menck
    Die 90%, het klinkt zo ongeloofwaardig. Maar een drukfout zal het niet zijn, op Tv zeiden ze net hetzelfde.

    @Madame
    Ja Leterme is ziek en dat ze de man nu maar eens met rust laten. Hij heeft recht op voldoende tijd om te herstellen.

    @Zapnimf
    Jij was een tijdje ‘out’, ondertussen zit een groot deel van ons op WordPress. Ik zou zeggen: kom er bij!
    Goede samenwerking, Hill schrijft en jij doet de reacties.

  6. Een kleine bedenking, dat van die gedaalde koopkracht is waar, maar we leven nog steeds in één van de rijkste regio’s ter wereld en in een land met een uitgebreid sociaal vangnet. In pakweg Nepal, Mexico of zelfs Italië is de situatie een stuk moeilijker. Dus al moeten we wel degelijk besparen, toch denk ik dat we ons gelukkig mogen prijzen!

  7. We leven idd in een paradijs vergeleken met 3/4 van de wereld. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat we ons blauw moeten betalen aan basisgoederen terwijl luxeproducten goedkoper worden en zo de koopkracht “weer in evenwicht brengen”.
    Ikzelf kom uit een arm gezin (geen mega flatscreen tv, hypermoderne gsm met allerlei toepassingen, iPod of laptop voor ons, maar wij kunnen gelukkig zonder) en we merken die prijsstijgingen toch wel hoor. Het is niet werken om te leven maar werken om te OVERleven… Aangezien ik nu al effe afgestudeerd ben wil ik ook graag het nest verlaten, maar probeer dat maar eens als het dagelijkse leven steeds duurder wordt…

    Wat Leterme betreft: laat die man even met rust, die kan een time-out wel effe gebruiken. Wij redden ons wel zonder hem.

  8. Hebben ze nu eigenlijk die Ferrari al uit de indexkorf gehaald? Want tenzij hij van chocolade is, kan geen mens daar van leven.

    Het is inderdaad godgeklaagd dat men denkt ons dit allemaal te kunnen wijsmaken. En dat het enkel aan de gestegen energiekosten gelegen is, is ook zo belachelijk als wat. De olie(baisi)prijzen zijn voor iedereen (dus ook voor het buitenland) evenveel gestegen. Heeft trouwens ooit al eens iemand meegemaakt dat bij een instortende olieprijs al die dingen opnieuw goedkoper worden?

  9. @Dorien
    Ik vraag mij dikwijls af welke normen ze gebruiken om die cijfers te geven.

    @Affodil
    Nu vertellen ze toch dat in België de voedingsprijzen het meeste gestegen zijn, in vergelijking met andere landen.

Geef een reactie

