Saga Candida.

hpim1219_466x350.jpgDe plaatselijke Academie voor zang, dans en muziek voerde gisteren de musical Saga candida op. Met hun eigen harmonieorkest, koren, dansers, acteurs en solisten. Met medewerking van koor ‘Canticum’ en Concertband ‘Euterpe’.

Het verhaal speelt zich af in de 17de eeuw, de tijd van de heksenjachten. Wanneer het doek opengaat, klinkt er al een ‘oh’ van bewondering, voor het immens grote orkest, met daarachter het koor. Zoveel mensen bijeen, onbeschrijfelijk. Het spelerspodium ligt er voor, gescheiden door een dun doorzichtig gordijn. Daar worden (de eerste keer dat ik zoiets zie) bewegende en stilstaande beelden op geprojecteerd, zonder dat er ook maar één schaduw op valt.

Het eerste zicht doet mij denken aan ‘West Side story’, ook de onvermijdelijke dramatische liefdesgeschiedenis. Een moeder en haar dochter worden ervan beschuldigd heksen te zijn, de reden is natuurlijk dat de dochter omgaat met de zoon van de burgemeester. Het meisje slaagt erin om alle schuld op zich te nemen en wordt gemarteld. In een ogenblik van onoplettendheid neemt de moeder haar plaats in en komt zo op de brandstapel terecht. Ondertussen wordt het vuur zichtbaar op het scherm. Technisch heel knap gedaan. Ik herken de brandstapel van ons St. Martinusfeest. Op een gegeven moment had de muziek ‘Oh Fortunat’ niet misstaan.

Het stuk werd heel goed gebracht, de solisten waren overtuigend, net zoals de acteurs en de dansers. Het was wel jammer dat ik op de tweede rij zat. Volgens mij heb je een beter zicht op het podium wanneer je meer achteraan zit. Dan was ook de brandstapel nog beter tot zijn recht gekomen.

Buiten dat er af en toe een solist overstemd wordt door te harde muziek, een minpuntje; het groeten is blijkbaar niet genoeg geoefend. De hele groep komt op, mensen applaudisseren enthousiast. Dan komt er iemand naar voor die elke speler een roos geeft. Het ware beter geweest hadden ze daarmee gewacht. Snel af en teruggeroepen worden door het applaus, had meer opgebracht. Maar omdat men moegeklapt was, ging het laatste een beetje de mist in. Misschien hebben ze op die manier ook een staande ovatie gemist.

Maar al bij al was het een prachtprestatie!

26 thoughts on “Saga Candida.

  1. Wij hebben dat al gemerkt tijdens het foto’s nemen, frontstage : nooit té dicht bij het podium zitten. Je hebt geen overzicht meer.Die schoonheidsfoutjes zijn zo charmant, vind je niet ?
    Blij dat je je geamuseerd hebt.

  2. Ze ontsnappen je toch niet hè? De details.

    Waarmee je me ook meteen op mijn neus drukt dat wij te weinig zulke uitjes plannen. Bij ons loopt het meestal al mis tijdens de planfase.

  3. @Zapnimf
    Alles is ook zo snel uitverkocht. De grote optredens zou je een jaar op voorhand moeten bestellen. Dat lukt niet steeds.
    Wat de details betreft, ik heb zelf een aantal jaren gesouffleerd, dan moet je alert zijn en alles zien.

  4. Aan spektakel blijkbaar geen gemis. Moet fantastisch geweest zijn.
    Schijnt dat Deep Purple dit jaar naar België komt. Die zou ik ook niet willen missen.

  5. Misschien moet ik mij daar ook maar es aan wagen. De musical is een voor mij alsnog ongekende wereld, maar je beschrijving is alvast uitnodigend.

  6. Ik heb zelf in het stuk gespeeld.
    Ik vond het een geweldig stuk en ben zeer blij dat ik heb meegedaan. Ik mis wel iedereen die aan het stuk heeft meegedaan.

    Het klopt inderdaad dat soms de muziek de solisten overstemde. Maar dat kwam omdat het orkest te luid speelde (zonder versterking). We hadden ze er een aantal keer opgewezen dat ze wat zachter moesten spelen, dat deden ze maar het haalde niet veel uit.

    Het was heel leuk en ik ben zeer blij dat ik zo een ervaring heb mogen opdoen!

  7. @Actor
    Het doet mij plezier dat je een reactie plaatst. Mijn schrijfsel is ondertussen 259 maal bekeken en het is nog niet gestopt. Het verwonderde mij dat niemand het waagde om te reageren. Het is geen verwijt dat ik maak over het geluid, het is gewoon een verslag zoals ik het beleefd heb. En ik herhaal dat ik ervan genoten heb.
    Ik had graag geweten welk personage je vertolkt hebt? Maar dat is misschien teveel gevraagd…
    Zelf heb ik er ook een zeer leuke avond aan beleefd.

  8. Ik heb ook meegedaan en vond het over het algemeen een goede show.
    Ik ben ook enorm blij dat de commentaren toch zeer positief zijn.
    En van dat geluid, als er 120 man in het orkest zit is het heel moeilijk om dit stil te krijgen.
    Maar ik begrijp zeker dat je het vermeld. Wij zien het dan ook niet als een verwijt. Nu weten we dat eventueel voor een volgende keer.
    We zijn blij dat mensen hun mening eerlijk zeggen, anders hebben we er ook niet veel aan.
    Daarvoor onze dank.

    Zelf vond ik het een enorme ervaring om aan zoiets mee te doen.
    Enorm leerrijk.

  9. @Hans
    Bedankt voor je reactie. Ik begrijp ook dat de reden voor zo’n groot orkest is om iedereen een kans te geven mee te doen. Jullie zullen heel veel werk gehad hebben aan deze productie.

  10. De jonge Romeo :o?
    Ik denk dat gij Thomas bedoelt of vergis ik mij?

    Ik speelde zo een man van het dorp en in de andere helft speelde in een soldaat!

  11. @Actor
    Ah nu weet ik het, die knappe donkerharige? Ja ik moest een beetje raden. De namen van de personages ben ik ondertussen al vergeten hoor! Maar jullie waren allemaal goed.
    Daarom verwachtte ik op het einde echt een staande ovatie, maar het duurde te lang.

  12. Haha knap :$..
    Ja het duurde inderdaad wat te lang. Maar we hebben wel twee keer een staande ovatie gehad, maar ik weet nu niet of dat de dag was toen jij was komen.

  13. Wat leuk om zoveel reacties te zien…
    Heb zelf meegezongen…de “Juliette” van het verhaal 😉

    De ervaring nemen ze ons niet meer af en de vriendschappen zijn voor het leven…dus “Actor”…van mij ben je nog niet af :-p

    Op naar de volgende…
    zeezicht, wanneer ben jij komen kijken? het kan zijn dat je mij dan niet gezien hebt…

  14. @Cath
    Op de foto van mijn ticket kan je zien; 1 maart. Zelfs als ik jou niet gezien heb, ben ik er zeker van dat jullie het allemaal goed gedaan hebben.
    Ik weet hoeveel werk en stress de voorbereiding van zo’n productie vergt en het resultaat mocht er zijn.
    Het doet mij ook plezier dat hier zoveel reacties geplaatst zijn.
    Saga Candida werd tot nu toe 335 maal aangeklikt op dit blog en wordt nog alle dagen gelezen.
    Over het muziek heb ik weinig gezegd. Dat was ook zo’n grote groep en door het gordijn met de geprojecteerde beelden erop, kon je er ook niet veel van zien. maar alles was uitstekend verzorgd.

Geef een reactie

