RSS

Alle duiven op…

13 Mrt

hpim0163_466x350.jpg

We zitten met een duivenplaag. In zoverre dat je die mooie vogels een plaag kan noemen. Aan de andere kant van de straat ligt er een vijver, maar neen, ze zitten liever op de terrassen van de appartementen. Een tijd geleden was het nog erger, waren er ook ganse horden  meeuwen bij. Als je zo’n plamoster in je nek krijgt… plezant is ook anders.

Sinds het hier verboden is om de vogels te voederen, zijn de meeuwen verminderd, soms zelfs helemaal afwezig.

Maar de duiven die blijven. En slim dat ze zijn! Ze weten heel goed dat je vanop een bepaalde afstand niet aan hen kunt. Het lijkt wel of ze met je spelen. Hoor ik roekoeën, en doe de deur open om ze te verjagen met een gekleurde plumeau, zitten ze daar uitdagend te kwispelstaarten. Je mag dichtbij komen eer ze wegvliegen, maar schrik hebben ze niet hoor! Ben je twee minuten terug binnen… dan klinkt het weer roekoe…

Ik had er iets op gevonden, deur stilletjes open en dan onverwachts een sloef hun richting uit. Dat heeft enkele malen geholpen, maar ze passen zich aan.

Gelukkig is het nu verboden om witte duifjes los te laten bij een huwelijk. Die beestjes vlogen helemaal verloren en in een voor hen onbekende omgeving, moesten ze leren eten zoeken.

Ik weet dat er nu spoetniks op het dak staan en als er zich een laat vangen, kan ik wel bedenken wat er mee gebeurt. Ik wil het liever niet zien.

Eigenlijk toch jammer dat het zo is, maar ze maken zoveel vuil.

 
12 reacties

Geplaatst door op maart 13, 2008 in dagboek, dagelijks, duiven, ergernissen, natuur

 

12 Reacties op “Alle duiven op…

  1. zapnimf

    maart 13, 2008 at 22:29

    Het is verboden ze te voederen…
    Het is verboden witte duiven los te laten op huwelijken…
    Zou het verboden zijn van eens een buurtbarbeque te organiseren met duif?

     
  2. zeezicht

    maart 13, 2008 at 22:32

    @zapnimf
    mmmff… ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat ze daar ergens eindigen. Maar er zijn hier zo’n paar alternatievelingen die het niet mogen weten.

     
  3. Menck

    maart 13, 2008 at 23:08

    Best dat jij hier niet woont:
    – Vandaag mijn auto wassen, betekent ’s anderendaags tien meeuwenbommen met een diameter van ruim 10 cm op de lak vinden;
    – Ik woon in een huis met een rood dak met grote witte spikkels. Bijwijlen voel ik me kabouter Menck;
    – Al eens een meeuwenprojectiel verwijderd van een brochette die net gaar was? Ik wel. Iedere zomer. Meermaals;
    – Een meeuw heeft ongelooflijk veel pluimen. Dat mocht ik reeds ettelijke keren ondervinden nadat mijn poezen er eentje verscheurd hadden in de living.

    Duiven? Hoe zien die beesten eruit, eigenlijk?

     
  4. Annemie

    maart 13, 2008 at 23:38

    Wel vervelend hé…langs de ene kant ben je blij van wat vogels te zien maar als er te veel zijn kan het ook héél ambetant worden…

     
  5. zeezicht

    maart 14, 2008 at 08:44

    @Menck
    Ik zie het probleem, maar op de buiten kunnen ze daar weinig of niets aan doen. Meeuwen zaten vroeger alleen aan zee maar nu blijkbaar overal. Hier duiken ze enkel op wanneer ze gevoederd worden.
    De duiven zijn meer eigen aan de mens omdat de meesten verdwaalde reisduiven zijn. Aan de vijver krijgen de vogels wel maïs. Voor duiven; zie foto…

    @Annemie
    In het park en aan de vijvers zitten genoeg vogels om te gaan zien, als ze maar van de terrassen wegblijven. Het is zo’n smeerboel wat ze achterlaten.

     
  6. micheleeuw

    maart 15, 2008 at 09:52

    Mijn buur heeft duiven en ik moet zeggen dat die beestjes weg opgevoed zijn. Ik wilde geen regenwaterput omdat ik dacht dat die toch zou gevuld worden met een mengeling van regenwaten en duiventaarten, maar ik had er toch beter een gehad : bijna nooit ‘droppings’ op de daken. Ik kan zelfs de was buiten hangen om te drogen. Ik weet niet hoe het komt.

     
  7. zeezicht

    maart 15, 2008 at 10:38

    @micheleeuw
    Die beestjes hebben een thuis en een hok. Maar de duiven die hier rondvliegen zijn verloren reisduiven. En vermits de terrassen misschien een beetje aan een hok doen denken, zoeken ze een slaapplaats.
    Bovendien zullen buurman’s duiven ook niet de hele dag rondvliegen.
    Volgens mij is dat de verklaring.
    Bij Menck zijn het meeuwen die het dak bespikkelen, dat kan van op grote hoogte vallen.

     
  8. bart

    maart 15, 2008 at 13:51

    Ooit heb ik duiven horen omschrijven als ‘vliegende ratten’. Er is iets van: één ratje is geen probleem, maar als het een hele meute wordt…

    @Menck: chapeau voor uw katten, als ze er in slagen om een meeuw te verschalken. Felle beestjes precies.

     
  9. zeezicht

    maart 15, 2008 at 15:36

    @Bart
    Het is al een wonder dat er nog meeuwen rond Menck zijn huis durven komen, met zo stevige katten.

     
  10. Menck

    maart 15, 2008 at 16:59

    @ Bart
    De overdrijvingsmodus stond voor wat betreft mijn ganse reactie op ‘ON’, vaneigens. 😉

     
  11. madameblogt

    maart 15, 2008 at 20:59

    Hier logeren af en toe dikke bosduiven. Die zijn gelukkig schichtiger. Ze laten ook klodders na, maar ’t is draaglijk. Wenig aan te doen aan die reisduiven, vrees ik.

     
  12. zeezicht

    maart 15, 2008 at 22:50

    @madame
    ja vangen en de soep in.

     

Geef een reactie

 
