Ik voel mij een moordenaar.

hpim1247_466x350.jpg

Ik had het al over het grote aantal duiven dat onze terrassen bevuilt. Maar dit had ik nu echt niet verwacht, ik ben er ook niet blij mee.

Gisteren, nadat ik weer een van hen had weggejaagd, vond ik in een bloembak een ei. Heel erg, heb het ook onmiddellijk weggenomen. Over het zand in de bak heb ik wat peper gestrooid, in de hoop dat het irritant zou werken op de duif welke daar gezeten had.

Maar grote ellende, vandaag lag er weer een eitje in. Wat maakt dat ik er nu twee heb, want ik heb het nog niet over mijn hart kunnen krijgen om ze weg te gooien. Maar ik durf ze al helemaal niet openmaken, uit schrik dat er al een klein vogeltje zou inzitten.

Af en toe zie ik de duivin op de rand van reling. Ik weet niet in hoeverre een duif expressie kan tonen, maar volgens mij is ze triest en ik voel het als een verwijt wanneer ze naar mij kijkt.

Natuurlijk, ik ben de moordenaar van haar ongeboren kindjes. Eigenlijk heel cynisch, we houden van de natuur, en dan mag en kan ik die eitjes daar niet laten liggen.

Hopelijk komen er geen meer bij en zal ze er snel overheen komen. Waarschijnlijk sneller dan ik…

11 thoughts on “Ik voel mij een moordenaar.

  1. eitjes klutsen (= gewoon heel goed schudden) en terugleggen, dan komen er geen jongen uit en is duifje toch content. Maar dan blijft ze wel op je terras zitten.
    Eieren schudden is een truuk die ook bij canadese ganzen (ook al van die notoire ‘overbemesters’) gebruikt wordt, om te voorkomen dat die nóg talrijker worden dan ze nu al zijn.

  2. Ik zou het gewoon laten liggen (terug leggen) : mijn kleine hartje zou breken. Ooit dat filmke gezien, ik dacht bij Menck, van die 2 vogels waarvan er 1 aangereden was en de 2de erbij bleef ? Ik zie het nog voor me en word misselijk van verdriet …

  3. @micheleeuw
    Jij begrijpt me wel, maar het kan echt niet. Mijn terras is maar klein en als ik in het berghokje moet zou ze toch elke keer opvliegen. Vandaag heb ik haar nog niet gezien en ik heb de bloembakken ook maar weggenomen.

  4. @allemaal
    De eitjes hebben een bestemming gevonden.
    Mijn vriendin is biologe en heeft ze meegenomen om te gebruiken in de les.
    Zo kunnen de leerlingen zien hoe een echt duiveneitje er uit ziet.

  5. Roekoekoe
    Bloembak even wegzetten en de duif blijft weg.
    Het is wel vreemd dat die duif eieren legt in je bloembak.
    Je zal wel iets moeten ondernemen wil je niet dat je terras witgekalkt wordt.
    In sommige steden is het zelfs strafbaar duiven te voederen.

  6. @Duvel
    Als je de reacties leest, weet je dat alles ondertussen opgelost is.
    Hier is het ook verboden de vogels te voederen. Deze duiven zijn verloren reisduiven en maken geen nesten, ze kennen alleen hokken.

Geef een reactie

