RSS

Acht e-mailblunders.

02 Mei

Een e-mail wordt vaak zonder al te veel controle opgesteld en doorgestuurd. Hier volgen acht mail- blunders die je gemakkelijk kan voorkomen, we beginnen bij de minst erge fout.

8. Caps Lock.

WAT? Het gebruik van hele woorden of zinnen in hoofdletters is volgens de netiquette hetzelfde als schreeuwen.

7. Ongevraagde informatie verzenden.

Kettingbrieven: e-mails die je moet doorsturen naar zoveel mogelijk mensen. Een vergelijkbare variant zijn de e-mails waarin je wordt gewaarschuwd voor een gevaarlijk virus. Dit soort mails zijn in 99 % van de gevallen onzin. Wanneer je ze doorstuurt naar andere mensen kan dit als hoogst vervelend worden ervaren..

6. Automatisch antwoord.

Het kan gebeuren dat je een boze mail ontvangt van een klant of een collega. Soms heb je de boodschap wel begrepen en besluit je de mail meteen te deleten. Let er dan op dat er geen automatisch bericht wordt verstuurd naar de afzender. Je kan de optie ‘automatic repley’ in de meeste mailprogramma’s uitvinken.

5. Roddelen.

Check vooraf goed aan wie je verstuurt, want het gebeurt regelmatig dat de e-mail terechtkomt bij de persoon over wie de mail juist gaat.

4. Vertrouwelijke teksten naar de verkeerde.

Het kopiëren en plakken van tekst kan je een hoop tijd besparen. Maar wie niet oppast stuurt een vertrouwelijke tekst naar een persoon die daar helemaal niets mee te maken heeft, of daar zijn voordeel zou mee kunnen doen.

3. Pijnlijke typefouten.

Vergis je niet in de ellende die je kan veroorzaken door een typefout die niet als zodanig wordt herkend. Wat dacht u van de klassieker: Er zal het een en ander aan je gedrag moeten veranderen hier, waarbij de i in het woord per ongeluk wordt vervangen door een o, die er naast zit. Zelfs de kleinste typefout kan resulteren in een onaangename situatie of misschien zelfs ruzie.

2. Grapjes maken.

Kleine prikjes, steekjes en anderssoortige onschuldige grapjes kunnen in een mum van tijd uitdraaien op een flinke ruzie. Het succes van een grap staat of valt niet alleen met de juiste timing, maar ook met de juiste toon en lichaamstaal. Deze laatste twee aspecten ontbreken juist bij e-mail. Dit betekent dat wanneer je een grap maakt, je het risico loopt dat de ontvanger deze anders opvat. Zelfs wanneer je een smiley gebruikt, kan de ontvanger dit nog opvatten als cynisch of sarcastisch.

1. Heftig reageren.

Een mail schiet je in het verkeerde keelgat en je dient de afzender onmiddellijk van repliek. Je zal niet de eerste zijn die een ware e-mailoorlog ontketent door klakkeloos je mening te verkondigen. Zaken zijn misschien niet zo onaardig bedoeld als je ze schrijft en dat geldt ook voor de persoon die jouw e-mails ontvangt. Onthoud dat de lichaamstaal ontbreekt en dat de ontvanger niet kan zien hoe de zender iets bedoelt.

Hopelijk heeft iemand hier iets aan?

 
20 reacties

Geplaatst door op mei 2, 2008 in computer

 

20 Reacties op “Acht e-mailblunders.

  1. Blah

    mei 2, 2008 at 19:32

    mijn medereizigers hebben geen opmerkingen gegeven. Of de combinatie kaka en parfum geslaagd waren weet ik niet, hihihi

    ja, altijd opletten met mailberichten he… ook met SMS!! Ik stuurde ook al eens een bericht naar de verkeerde….oepsie…

     
  2. madameblogt

    mei 2, 2008 at 21:31

    Heftig reageren. 12 uur wachten alvorens op een felle mail te antwoorden helpt meestal.

     
  3. zeezicht

    mei 3, 2008 at 10:42

    @ Blah
    Ook al SMS naar de verkeerde gestuurd, wat helemaal niet de bedoeling was.

    @ madame
    Zoals ons moeder vroeger zei; ben je boos, tel dan eerst tot tien. 12 uur wachten lijkt me nog beter.

     
  4. Elise

    mei 3, 2008 at 10:56

    Haha ik ken een paar pijnlijke illustraties hier…
    punt 7: ik delete zo’n kettingmails onmiddellijk! (tip: extra opletten voor .exe-files)-mijn liefste papa is gek op kettingmails, opent ze allemaal, en heeft dan ook al vele keren beroep moeten doen op de computerdokter…
    punt 5: pijnlijk toen vorig jaar op mijn werk wij een situatie hadden aangekaart, de verantwoordelijke daarover een mail had gestuurd, en het antwoord vervolgens forwardde naar ons (‘het zal niet meer gebeuren’) met daaronder nog haar eigen mail waarin stond: ‘we doen het verder maar zorgen ervoor dat zij het niet te weten komen’!!
    punt 4: nog pijnlijker toen een vriend van mij op reis zijn vriendin bedroog en het vakantielief vervolgens naar al zijn vrienden (ook zijn vriendin) zogezegd per ongeluk een mail stuurde waarin zij beschreef wat een zalige seks ze hadden gehad…
    punt 1: serieuze discussies voeren via msn: doe het niet!

     
  5. zeezicht

    mei 3, 2008 at 11:44

    @ Elise
    Zie je wel, het zijn veel voorkomende dingen.

     
  6. Tosca

    mei 3, 2008 at 18:56

    Tinternet is virtueel. Soms vergist men zich in mensen, soms niet. In de wereld daarbuiten zijn er ook mensen met wie het klikt en niet klikt. Zoiets kan men niet forceren. Wat niet wegneemt, dat het goed is beleefd te blijven, zeker met virtuele kennissen. Haatmails zijn zeker niet nodig. Waarom ook? Iedereen doet zijn of haar ding op zijn manier. Als er iets is dat ik geleerd heb door te bloggen, is het wel dat. Er is een wereld van verschil tussen mensen, hun leven, hun ideeën. Boeiend niet?

     
  7. micheleeuw

    mei 3, 2008 at 19:40

    Ik heb eens naar elk computerscherm van het WB ‘testje’ gezonden … De Directeur kon er nog mee lachen, na mijn uitleg, mijn chef daarentegen … 😉

     
  8. Dorien

    mei 3, 2008 at 20:18

    Interessante tips voor de internauten!

    Al dat email en sms-verkeer is me met de jaren steeds meer beginnen tegen te steken, ik vertel toch liever iets over de telefoon of face to face. Kan je een heleboel tijd en ellende besparen.:-)

     
  9. zeezicht

    mei 3, 2008 at 20:37

    @ Tosca
    Er zijn mensen die van haat-mails een kick krijgen, ieder diertje zijn pleziertje…

    @ micheleeuw
    Zolang ze ermee kunnen lachen is er niets aan de hand.

    @ Dorien
    De jeugd kent niets anders meer, ze GSM-en naar elkaar, op enkele meters afstand. Amper tien jaar geleden zag je zulke dingen nog niet. Dat alles zo snel verandert is bangelijk.

     
  10. 2complex2understand

    mei 4, 2008 at 08:12

    Ook hier al regelmatig mails ontvangen die niet voor mij bestemd waren, al was ik wel het onderwerp! 🙂

     
  11. zeezicht

    mei 4, 2008 at 15:29

    @ 2complex
    Heb je blog gevonden, maar je hebt geen nickname, en normaal gezien als men op je foto klikt komt men op je blog. Maar daarvoor moet je je url ingeven. Dat zal ergens bij instellingen zijn denk ik.

     
  12. 2complex2understand

    mei 4, 2008 at 15:53

    Dank je voor de tip! 😉

     
  13. eikebah

    mei 4, 2008 at 16:43

    Mails met hoofdletters in de titels of te veel hoofdletters in het bericht zelf lees ik niet.
    Kettingmails lees ik niet en gaan onverbiddelijk onmiddellijk de vuilbak in.
    Verkeerde teksten naar de verkeerde persoon: alleen nog maar meegemaakt op MSN.
    Heftig reageren en grapjes maken: Ook serieus mee oppassen op MSN. Een discussie is niet uit te praten op MSN en zelfs grapjes schieten er het verkeerde keelgat in.

    Body language always says it all. 🙂

     
  14. zeezicht

    mei 4, 2008 at 19:02

    @ 2complex
    Graag gedaan, nu ben je ook te vinden!

    @Eikebah
    Ik ben het volkomen met je eens.
    Aan kettingmails heb ik zelfs een hekel, dat zijn dan dikwijls bekenden die dat sturen.

     
  15. zapnimf

    mei 5, 2008 at 09:43

    Het zal jullie uiteraard niet verbazen dat mijn mailverkeer altijd op rollen loopt. 😉

    Maar ik lees wel altijd na! Of toch meestal.
    En als ik een mail doorstuur, wis ik het adres van waar hij kwam.

     
  16. zeezicht

    mei 5, 2008 at 10:48

    @ zapnimf
    Ach ja, een beetje opletten zal wel helpen zeker?

     
  17. Robbie Veldwijk

    mei 7, 2008 at 15:43

    Al die punten vind ik erg herkenbaar en komen zeker regelmatig voor.
    Toen ik begon met lezen bij punt 8 moest ik even nadenken welke er op 1 zou staan.
    Maar toen ik die las was ik het daar zeker helemaal mee eens!

     
  18. zeezicht

    mei 7, 2008 at 19:02

    @ Robbie Veldwijk
    Ja als je heel eerlijk bent met jezelf, herken je bepaalde punten. Een mens staat daar niet bij stil, maar het is zo.

     
  19. rendv

    mei 8, 2008 at 10:44

    Mijn vroegere baas die weigerde pertinent te antwoorden op mails. Als je niets doet kan je ook niets verkeerd doen, namelijk. Da’s wel zeer frustrerend voor de medewerkers, die het op de duur ook wel doorhebben.

    Bij een vorige werkgever is er ook eens een boze mail van een klant beantwoord met ‘hij is weer aan het zagen ze’ (moest naar iemand anders natuurlijk).

     
  20. zeezicht

    mei 8, 2008 at 15:33

    @ rendv
    Even niet opletten kan al voldoende zijn om flaters te slaan.

     

Geef een reactie

 
