RSS

E-mail tast het IQ aan.

04 Mei

Een e-mailtje versturen en ontvangen kan de gezondheid schaden en doet het IQ dalen. De digitale vorm van communicatie leidt tot één van de belangrijkste oorzaken van stress. Slechts weinigen kunnen de melding of het beltoontje van de mail weerstaan… Dat blijkt uit een onderzoek van de universiteit van Glasgow.

Liefst vier uur per dag zijn we in de weer met het checken en versturen van berichtjes. Twee op drie checkt die e-mail bijna dwangmatig, zonder zakelijke noodzaak. Wie dat doet, raakt minder geconcentreerd en werkt minder productief.

Een onderzoek van HP. maakt duidelijk dat het gemiddelde IQ aan het einde van de werkdag met tien punten daalde als gevolg van de continue stroom e-mails. Ter vergelijking: wie marihuana rookt, verliest ‘slechts’ vier punten.

In de Verenigde Staten is bij verschillende bedrijven al de e-mailloze vrijdag ingesteld. Over het effect van deze maatregel lopen de meningen echter nog uiteen.

Nuttiger allicht is om e-mails te sorteren, zodat alle mail op de juiste plek terecht komt. Ook moeten niet meteen alle bezigheden eraan geloven wanneer er een mail binnenkomt. Beter is op vaste tijdstippen de boodschappen te controleren of te versturen. Zo houdt men een beter overzicht in het mailgebeuren.

 
17 reacties

Geplaatst door op mei 4, 2008 in computer

 

17 Reacties op “E-mail tast het IQ aan.

  1. madameblogt

    mei 4, 2008 at 19:45

    Hier sta ik toch wel wat kritisch tegenover. Volgens mij heeft het resultaat van dit onderzoek meer te maken met het bioritme en zijn energiepieken.

     
  2. Duvel

    mei 4, 2008 at 20:02

    Sorry zeezicht maar dit vind ik flauwekul. Mensen die op deze wijze bezig zijn met email (4 uren /dag zenden, lezen of raadplegen) hebben inderdaad een probleem maar dat heeft niets te maken met het mailen opzich m.i.
    Bovendien daalt een IQ niet, net zomin als het kan stijgen of fluctueren tenzij je ziek wordt natuurlijk.
    Zo, en nu even mijn post checken.

     
  3. zeezicht

    mei 4, 2008 at 20:29

    @ madame @ Duvel
    Persoonlijk vind ik de uitspraak ook nogal straf. Maar je kan toch niet ontkennen dat het internet een groot impact op ons leven heeft gekregen.
    We zullen nooit meer dezelfden zijn zonder computer.
    En er zijn meer verslaafden dan je voor mogelijk zou houden.
    Maar aan het IQ zou ik het ook niet zo dadelijk koppelen.
    (tenslotte is het niet mijn onderzoek)

     
  4. Leibele

    mei 4, 2008 at 21:36

    E-mail bekijk ik maar twee keer per dag. Net zo als dat de postbezorging vroeger twee keer per dag plaats vond. Maar dat zegt volgens mij helemaal niets over mijn IQ.

     
  5. zeezicht

    mei 4, 2008 at 21:52

    @ Leibele
    Maar je bent dan ook duidelijk niet verslaafd aan je e-mails.

     
  6. nagolore

    mei 5, 2008 at 08:09

    Het artikeltje dat in Het Laatste Nieuws is verschenen mag je vrijwel geheel ‘bij de onzin indelen’. Zéker voor wat IQ betreft!

    Het originele artikel kan je hier vinden: (engelstalig)

    http://www.gla.ac.uk/news/archive/2007/august/headline_37307_en.html

     
  7. zapnimf

    mei 5, 2008 at 09:38

    Emailen heeft bij mij vooral te maken met aan die pc zitten. Er zijn tijden (vooral de blogloze) dat ik merkte bij het openen van mijn mails dat ik er een week niet naar omgezien had.
    Soms vind ik die verwachting dat je meteen moet terugmailen ambetant. Soms ook niet.

     
  8. zeezicht

    mei 5, 2008 at 10:47

    @ zapnimf
    Er zijn meestal niet zoveel e-mails, welke je direct moet beantwoorden.

     
  9. zeezicht

    mei 5, 2008 at 11:14

    @ nagolore
    Je twee mailtjes waren tegengehouden en ik heb er eentje verwijderd. Je zal wel gelijk hebben, dikwijls staat er onzin in de kranten. Maar de link die je geeft is in het Engels, waar ik niet zo goed in ben.

     
  10. Dorien

    mei 5, 2008 at 12:36

    Tijdens de week check ik regelmatig mijn mails (tijdens de kantooruren, want de pc op het werk is 100 keer beter dan dat aftandse wrak thuis dat zich een computer durft te noemen). Tijdens het weekend kijk ik amper naar mijn mails of helemaal niet. Eerlijk gezegd vind ik dat de leukste dagen. Geen bloody waste of time achter die computer en heerlijk afgesloten van al die emailmensen.
    Ik heb trouwens liever dat ze bellen – of gewoon naar mij toekomen, voor de verandering, want door al dat gemail is daar precies geen tijd meer voor.

     
  11. zeezicht

    mei 5, 2008 at 15:31

    @ Dorien
    Wanneer je al de hele week achter de pc zit, heb je er duidelijk geen behoefte meer aan in het weekend.

     
  12. Elise

    mei 5, 2008 at 20:51

    mmm….jaja guilty of charge, ik ben wel e-mailverslaafd, vooral dan als ik alleen thuis ben (zoals nu in ziekteverlof), dan vormen (onder andere) mailtjes mijn contact met de ‘buitenwereld’.
    Op reis check ik ook mijn mails, al moet ik zeggen dat ik gerust ook zonder kan. Alleen is dat op reis wel leuk, zo een momentje rust en zoals thuis achter je pc:-).

     
  13. zeezicht

    mei 5, 2008 at 22:00

    @ Elise
    Jaja, toch wel iemand die het durft toegeven.

     
  14. adelheid

    mei 6, 2008 at 11:29

    Ik beken… Ik heb de beginnersgedrevenheid (om maar eens een ander woord te gebruiken), ‘k weet niet hoe lang die gedrevenheid duurt? Misschien zal ik zoals Zapnimf ooit eens een blogloze periode inlassen? Maar nu nog niet :-)!

     
  15. zeezicht

    mei 6, 2008 at 16:43

    @ adelheid
    Och, je moet doen waar je je goed bij voelt … toch?

     
  16. micheleeuw

    mei 8, 2008 at 15:39

    Op het werk kan ik alleen intern mailen en er komt een signaal op het scherm wanneer er een nieuw is binnen gekomen. Ik beantwoord die wanneer het past.
    Hier kijk ik steeds na het opstarten van de pc eerst naar mijn mail. Dan niet meer, tenzij ik een antwoord verwacht.
    Op het einde van de (werk)dag voel ik altijd dommer dan bij het begin : mijn hersenen zijn moe van het vele (onder)zoeken en nadenken. 😉

     
  17. zeezicht

    mei 8, 2008 at 16:16

    @ micheleeuw
    Jij drukt het mooi uit. 🙂

     

Geef een reactie

 
