RSS

Vuur de baas worden.

07 Mei

Met enkele vrijwilligers waren we uitgenodigd om een namiddag cursus te gaan volgen bij de plaatselijke brandweer. Ze hebben een groot oefenterrein waar ze vuurtjes mogen maken om ze dan te leren blussen.

Eerst was er heel wat uitleg om dan over te gaan tot de praktijk. Nooit zou ik gedacht hebben dat er zoveel verschil is tussen brandblusaparaten. Het goedkope model dat door de automobielfabriek bij de wagen geleverd wordt, is eigenlijk niet voldoende om een wagen te blussen. Meestal bestaat de inhoud enkel uit de B- en de C- producten. Om vaste stoffen zoals een autozetel te kunnen blussen heb je A nodig. Wat alleen bij de duurdere bussen voorzien is. Een beginnend vuurtje van kleine oppervlakte zou nog net lukken, maar is het vuur al uitgebreid… vergeet het maar. Klasse B dient om vloeistoffen te blussen en klasse C voor gasvormige stoffen. Ik ga jullie de hele technische uitleg besparen, maar het komt er op neer dat de blusaparaten, welke A, B, en C bevatten, meestal duurder zijn. De meeste mensen kennen het verschil niet, maar het loont dus wel de moeite om iets meer uit te geven bij aankoop.

Praktijk hebben we ook gehad. Bangelijk al dat vuur!

Eerst een hoop brandende paletten. Dan een pop, waarbij je je moest inbeelden dat het een brandende mens was. En het bleef niet bij kijken, nee hoor, handschoenen aan, branddeken op de juiste manier vastnemen en die mens redden. Ondertussen ook opletten om zelf niet geraakt te worden door het vuur. Gebruik zeker nooit een fleece-dekentje, want fleece wordt vervaardigd uit pet-flessen en is dus zeer brandbaar.

Dan was de brandende frietketel aan de beurt. Iets wat heel veel gebeurt. Akelig hoor! Iedereen weet waarschijnlijk al dat je dat niet mag overgieten met water, want dan vliegt alles in brand. Maar het deksel er op zetten kan voldoende zijn, omdat de zuurstof wordt afgesneden. Een natte dweil erover leggen (maar die mag niet druppen, want dan krijg je hetzelfde effect als met water). De frietketel hebben we ook geblust met CO2. Het is een schuimstraal die onmiddellijk alles bevriest op -78 gr. Alleen als er niets anders is mag het op mensen gebruikt worden. Het voordeel is wel dat het helemaal niet giftig is. Het is heel goed om een branddovende deken in huis te hebben, die kan je op verschillende manieren gebruiken. Uitleg over imploderende tv’s hebben we ook gehad.

Het beste blusmiddel is schuim. Maar dat wordt niet altijd gebruikt omdat het niet milieuvriendelijk genoeg is. Alles gaat de riolering in en het product breekt de oppervlaktespanning van het water, met alle gevolgen van dien.

Dan een bus gas met een steekvlam zien en die moeten doven, het is toch wel bangelijk, dat moet ik toegeven.

Het was een leerzame namiddag en nu weet ik tenminste wat voor soort materiaal we hier in de gangen hebben in geval van nood, en hoe het te gebruiken, wat heel belangrijk is.

Ik kan maar een ding hopen… dat we het nooit zullen nodig hebben.

 
16 reacties

Geplaatst door op mei 7, 2008 in Speciaal

 

16 Reacties op “Vuur de baas worden.

  1. bart

    mei 8, 2008 at 06:38

    amai, spectaculair! En hoe herken je een A-brandblusapparaat? staat daar een merkteken op of kan je het op een andere manier zien?

     
  2. zeezicht

    mei 8, 2008 at 07:06

    @ bart
    Je kan het zien aan de pictogrammen met de letter A, B en C op. Ze staan apart van elkaar dus vrij duidelijk om te herkennen.

     
  3. madame

    mei 8, 2008 at 07:21

    M.a.w. het verplicht brandplusapparaat in de auto is de meeste gevallen een sisser? Stom dan dat de wettelijke bepalingen geen efficiënter model verplichten.
    Ik heel wat geleerd van je uitleg. Bedankt!

     
  4. zeezicht

    mei 8, 2008 at 07:48

    @ madame
    Wanneer het vuur al te groot is, kan zelfs de brandweer niets meer doe. Het kleine aparaatje is dan ook slechts een hulpmiddel. Je kan echter maar enkel seconden spuiten en soms is het nuttig om schokjes te gebruiken, zodat het minder snel leeg is, en nooit ondersteboven houden, want dan spuit enkel het drijfgas weg en het poeder blijft in de bus.

     
  5. Elise

    mei 8, 2008 at 12:16

    Interessante cursus! Ik heb al een vuurtje geblust toen een kaars was omgevallen. En mijn kleine broer heeft ooit een plastic keukentje in brand gestoken (hij wou ‘aardappelen koken’). Maar gelukkig is mijn ervaring met brand daarbij gebleven!

     
  6. zeezicht

    mei 8, 2008 at 15:30

    @ Elise
    Het is een hele belevenis, want je moet toch een bepaalde schroom overwinnen om naar dat vuur toe te gaan. (ik heb angst van vuur en gas)
    Maar als je het zelf moet doen in plaats van alleen maar kijken, dat maakt toch een levensgroot verschil. Nu weet ik dat ik het kan wanneer het nodig is.

     
  7. micheleeuw

    mei 8, 2008 at 15:52

    Dat is eens iets wat ik ook zou willen doen en zien.
    Een echte brand meemaken ? Neen, dank je.
    Eens gezien op tv hoe vlug vuur zich verspreid. Bangelijk ! Dat van dat fleece-dekentje wist ik niet. Ik lees en leer. 😉

     
  8. zeezicht

    mei 8, 2008 at 16:27

    @ micheleeuw
    Ik wil ook geen echte brand meemaken, maar het besef dat je misschien iets kan doen. Veronderstel dat je een brandende frietketel kan blussen vóór de brandweer arriveert, moet die toch komen. Want ze controleren de dampkap of er niets smeult, wat even later toch zou heropflakkeren…
    Je moet de ketel ook laten staan, de handvatten kunnen gesmolten zijn, je kan struikelen…

     
  9. Blah

    mei 9, 2008 at 06:23

    Blahman krijgt ook van die cursussen op zijn werk, en idd, ’t is interessant wat je allemaal leert. Hij heeft indertijd ook onmiddellijk ‘goede’ brandbusapparaten geïnstalleerd (in de garage, in de keuken). Nu maar hopen dat HIJ thuis is als we met een brand zitten want ik zou niet weten hoe eraan te beginnen…
    😀
    Mijn enige ervaring met vuur is een schouwbrand en terwijl Blahman ijverig het vuur doofde, stond ik naast te buurman te mompelen ‘oooh, wat mooi die vlammen zo in de donkere nacht’… en de buurman keek me zéér vreemd aan 😀 Hahahahaha!

     
  10. zeezicht

    mei 9, 2008 at 08:17

    @ Blah
    Ik denk dat ik ook vreemd gekeken zou hebben bij jouw uitspraken. Misschien toch een voordeel dat je niet in paniek was.

     
  11. vandepotgerukte

    mei 9, 2008 at 08:21

    Ik heb altijd een paar goede sportschoenen klaarstaan. Kwestie van mij zo snel mogelijk uit de voeten te maken.

    Was getekend

     
  12. zeezicht

    mei 9, 2008 at 09:47

    @ vandepot
    En dan bergaf en wind vanachter zeker? Alhoewel… die wind… het vuur zou je wel eens kunnen inhalen. 🙂

     
  13. veerle

    mei 9, 2008 at 10:26

    Interessante cursus!
    Dat van die frietketel kan je hier ook tijdens de opendeurdag van de brandweer oefenen waar wij elk jaar naartoe gaan o.w.v. Zoonlief. Hij mag dan meerijden met de brandweerwagen en zelf iets blussen enz. Echt leuk!

     
  14. zeezicht

    mei 9, 2008 at 21:15

    @ veerle
    Voor kinderen is dit natuurlijk plezant. Zij zien het als een spelletje.

     
  15. zapnimf

    mei 13, 2008 at 22:24

    Als je (vakantie)werk doet bij de grote havenbedrijven, dan krijg je de eerste dag ook wat praktijkoefeningen zoals de frietketel, het spuiten met schuim en water en in het tweede geval achteruit vliegen omdat de druk zo hoog was op die spuit.

    Altijd nuttig zo’n info en cursus.

     
  16. zeezicht

    mei 13, 2008 at 22:32

    @ zapnimf
    Nuttig is het zeker. Ik heb toch enkele dingen geleerd waar ik niets vanaf wist.

     

Geef een reactie

 
