Brandstof wordt duurder…

Dat is wat we dagelijks horen op radio en tv en lezen in de krant.

Maar wanneer je dan in het centrum op een terrasje zit en het langskomend verkeer ziet… vraag je je af: is dat niet voor iedereen hetzelfde?

De rotonde van de ‘Place Misère’ is nu eerder de ‘rotonde m’as tu vu’ .

Het is plots stukken warmer geworden en dan zie je ze verschijnen: de showrijders. Het centrum in, liefst met zoveel mogelijk geluiden, muziek, piepende banden, claxons…

Na een toertje komen ze weer langs. Zo zie je dikwijls dezelfde auto’s passeren, vooral cabrio’s. Ook wel oldtimers, maar dat is dan weer een categorie apart. Dat zijn zondagsrijders, die alleen maar komen ‘showen’ wanneer het mooi weer is.

Die cabrio’s zijn meestal bemand door jonge mensen, zonnebril van D&G, gouden kettingen. Je gaat je toch afvragen waar ze het geld halen. En je denkt wel van alles wat je maar best niet hardop zegt.

Is de benzine alleen duur voor mensen die ’s morgens noodgedwongen in de file staan om hun dagelijkse boterham te gaan verdienen?

Misschien wil ik het niet weten…

16 thoughts on “Brandstof wordt duurder…

  1. Zolang we het kunnen betalen, zullen we niet minder gaan rijden, denk ik. Desnoods vervangen we nog liever onze biefstuk door een worst.
    Een mens is zo gehecht aan zijn rollend materieel.
    Voor iedereen die vies kijkt… ben vandaag wel met de fiets op uitstap geweest è!

  2. Van mij mogen die showbeesten zo veel rondrijden als ze willen. Als ze maar niet in mijn weg rijden. 🙂 En ach, als ze daar plezier in hebben. Who cares.
    Benzine is voor iedereen (te) duur, vrees ik. We staan er alleen nog niet genoeg bij stil.

  3. Ja, ik vraag me ook af of die duurdere brandstof dan niet voor iedereen duurder is geworden. Ik ben hopeloos gedemotiveerd om mijn rijbewijs te halen, onder andere omdat ik toch geen auto zal hebben, omdat het gewoon veel te duur is met die branstofprijzen.
    Die showgasten met hun cars, die maken op mij geen indruk hoor.:-p Beetje zielig gedrag ook.

  4. @ madame
    Misschien dat de (meeste) jeugd gewoon vandaag leeft, en morgen zien ze wel…

    @ Dorien
    Op mij maken die gasten ook geen indruk, want het is best mogelijk dat ze op andere dingen moeten besparen, maar ja, dat zien de mensen niet hé!

    @ veerle
    Als het zo verder gaat zal er toch een dag komen dat iedereen het voelt. Maar ja, verschil zal er altijd blijven.

  5. Voor vele mensen is de auto geen luxe. Niet iedereen geraakt met het openbaar vervoer op zijn werk. Je kind moet ook ter plaatse geraken, dat doe je ook met de auto want die laat je vandaag de dag beter niet in hun eentje los in de straat.
    Weete, daar gaat het eigenlijk niet over.
    Ik weet niet of u het weet maar er zijn genoeg gekende alternatieven waarop een auto perfect kan bollen, die goedkoop én milieuvriendelijk zijn.
    Uit menig drugsplant kan bijvoorbeeld brandstof gewonnen worden maar dat wordt geboycot tot en met. Dat zal nooit op de markt gebracht worden, nooit toegestaan, want daar valt geen geld mee te verdienen. Het gaat niet alleen over brandstof, de kwestie gaat veel verder, het gaat over geld en macht waar de kleine garnaaltjes zoals jij en ik de pineut zijn, as usual.
    Men weet goed genoeg wat de alternatieven zijn maar zij die met alle facetten van de oliebusiness gebaat zijn ze gebaren van krommen haas.
    Velen lachen ermee maar ik ken mensen die al jaren op goeiekope olie rijden, of frietvet enz. Waarom denk je dat men daar geen commercie in begint? Je moet maar eens proberen, het zal je niet lukken. Je zal op heel veel vlakken worden tegengewerkt, dat geef ik u op een briefje.
    Enfin, de kleine man wordt alweer een groot schuldgevoel in de strot geramd want wij zijn het die voor de gevolgen van die gigantische hypocrisie moeten opdraaien.
    Oja, en die dikkenekken die hun opgefokte johnnykarretjes showen, dat zijn zielige mensjes die iets te compenseren hebben. Misschien klopt het wel dat die met een dikke auto maar een klein pietje hebben. Ik ga het in geen geval controleren, maar wie zich geroepen voelt… 🙂

  6. @ Margo
    En dan vergeet je nog te vertellen hoeveel er in de zakken van de staat verdwijnt…

    @ micheleeuw
    Hoeveel van die dure wagens zouden er afbetaald zijn? Er worden ook maffiapraktijken gebruikt: omnium nemen, auto laten stelen…

  7. Dat is een goei vraag, waarom men niet allang bezig is met betaalbare en milieuvriendelijke alternatieven te commerialiseren. De olielobby heeft nog wat te veel macht, denk ik.
    Die hybride wagen is mij nog steeds wat te duur, anders had ik ‘m allang onder mijn gat zitten.

  8. @ zapnimf
    Er zullen zeker alternatieven zijn, maar voedsel gebruiken om brandstof te produceren…
    Je aparte c laat ik staan, want je kan de teksten niet meer verbeteren sinds de nieuwe aanpassingen.

  9. De oliebronnen drogen langzaam maar zeker op. Er zal wel een alternatief moeten aangewend worden. Het produceren van biobrandstoffen (zoals koolzaadolie) heeft ook zijn beperkingen. Waar gaan we al die plantjes planten? Er zal enige inventiviteit aan te pas komen om tot volwaardige alternatieven te komen. Als je de krantenberichten moet geloven, wordt met het vliegtuig op vakantie gaan binnenkort een ware luxe. Maar daar zal ik weinig last van hebben. (Ik bedoel daarmee dat we nooit met het vliegtuig op vakantie gaan, niet dat we lottowinnaars zijn.)

  10. @ Kris
    Aan sommige mensen merk je niets van crisistijd. Velen denken dat het zichzelf wel oplost, zoals in het verleden ook meermaals al gebeurd is.
    Dit is struisvogelpolitiek…

Geef een reactie

