Saharazand bedekt Belgie met fijne laag stof.

Na de zware onweders met wolkbreuk die net gepasseerd zijn, is hopelijk het zand ook een beetje uit de lucht geregend.

Vooral op de auto’s was het goed zichtbaar. Wanneer het dan maar enkele druppels regent… oh ramp! Ook vensters wassen zullen we beter een tijdje uitstellen, want daar hangt net hetzelfde tegen.

Eerst dacht ik aan stuifmeel, maar volgens het weerbericht gaat het hier wel degelijk om Saharazand!

Door de hevige zandstormen daar, gaat het zand zo hoog dat het met de winden wordt meegevoerd tot boven ons land. Met de regen valt het dan mee omlaag. De voorspelling was dat het nog de hele week zo zal zijn, maar na deze buien zou het mij toch verwonderen als er nog wat overblijft.

Veronderstel dat je terechtkomt (ginder) in zo’n echte zandstorm. Dat moet afschuwelijk zijn. Dan zullen wij maar beter niet te hard klagen.

Er was voor vandaag onweer voorspeld, maar dat gebeurt meer en dan valt het meestal wel mee. Maar plots werd het zo donker als in de nacht en er kwam een akelige dreigende lucht aan.

Eigenlijk begon het pas goed toen de grootste wolken al voorbij waren, maar even leek het alsof het einde van de wereld begon.

En nu, alles schoongespoeld!

21 thoughts on “Saharazand bedekt Belgie met fijne laag stof.

  1. De Sahara is idd wel machtig, dat er regelmatig zand tot hier komt. Sta daar maar eens effe bij stil.

    Ikzelf heb eigenlijk nog niet veel gemerkt van het stof, maar ik heb dan ook geen auto:-p

  2. @ Dorien
    De ramen hingen ook goed vol.

    Ik ben net terug met mijn nieuw caafje. 🙂 Ik weet dat jij daar zit op te wachten, maar een foto kan ik nu nog niet maken. Eerst moet ze wat gewennen.
    De kleur is crème en haar naam is Sissi. Het is een schatje van acht weken oud.

  3. Ook hier super vuile veluxramen. Maar ’s morgens ben ik nog niet goed wakker en ’s avonds is het donker wanneer ik er voorbij kom. Ik open ze om de lucht te zien 🙂

    Proficiat met je nieuwe cavia. Crème vind ik een heel mooie kleur. Super schattig. Ons konijn is ook crème en onze hond ook.

  4. @ veerle
    Het zal voor nen andere keer zijn! Er zal nog wel onweer komen.

    @ Kris
    Er zijn ook plaatsen waar ze echt wateroverlast hebben, dat is erger dan vuile ramen.

    Bedankt! Ja ze is super schattig, twee pikzwarte vinnige oogjes die mij overal volgen. Maar ze treurt een beetje en heeft nog niet gegeten.

  5. Ja, zo is het in het begin met nieuwe caafjes. Ze moeten even wennen en de verhuis naar een nieuw baasje (en afscheid van hun vriendjes) is altijd een schokkende ervaring.
    Maar ze zal er wel door komen!:-) En ondertussen wachten wij in spanning op de eerste foto’s! (^_^) Het is vast een schatje.

  6. @ micheleeuw
    Dat Saharazand hebben we al meerdere malen gehad, maar omdat het zo warm en droog was is het misschien meer opgevallen?
    Terwijl ik een reactie ingaf, kwam de jouwe ook binnen.
    Ja Sissi en ik… dat klikt nu al.

  7. Zie je wel. Uiteindelijk moeten ze wel eten he. Begrijpelijkerwijze doet zo’n gloednieuw caafje dat liever niet als het baasje op haar vingers staat te kijken 😉
    Uiteraard moet je zo’n nieuw caafje niet aan het schrikken brengen met de verblindende flits van een fototoestel. Als ze angstig en gespannen op de foto staan, is het trouwens toch niet leuk.

  8. Wel, wat ik je nu toch nog even wou melden: heb vandaag mijn veluxen gepoetst. Door jouw berichtje te lezen werd mijn aandacht er nog eens op gevestigd HOE vuil ze wel waren en bij nader inzien was het toch wat gortig. Dus, voilà, je hebt aanleiding gegeven tot een positief iets 😉
    Ben nu wel eens benieuwd of vanavond/morgenvroeg iemand het ook maar zal opmerken…

Geef een reactie

