RSS

Ochtendliedeke.

05 Jun


Donderdag is hier marktdag en omdat ik veel groenten en fruit eet, kan ik best alles daar halen.

De weersvoorspellingen gisterenavond waren ronduit miserabel.

Maar ik zette dapper mijn klok op acht uur, ik zou wel zien.

Rond half zeven werd ik gewekt door een kletterende regen, het leek wel de zondvloed. Djees… ging dat zo blijven?

Ik slaap met mijn raam wijdopen en daardoor heb ik ook een goed zicht op mijn terras en al wat zich op een zekere hoogte zo afspeelt. Mijn klok mocht weer af, ik was nu toch wakker.

Maar als het zo bleef gieten dan was ik niet van plan om ook maar één voet nat te maken.

Een beetje mokkend lag ik nog wat rond te draaien in bed, tot ik plots een wondermooi gezang hoorde. Op de railing zat een pikzwarte merel te kwelen alsof zijn leven ervan af hing. Het scheelde niet veel of hij zat bij mij op bed. Ik kon hem zien zonder mij op te richten. Hij schudde het water uit zijn pluimpjes en zong lustig verder. Muisstil bewonderde ik het mij gratis aangeboden concert. Al woon je dan in een appartement op vijf hoog, heb je nog evengoed contact met de natuur. Ik werd er zowaar lyrisch van.

Het leek alsof hij mij wilde zeggen: sta maar op, dadelijk stopt de zondvloed. En ik… ik geloofde hem.

Hij heeft ook gelijk gekregen, ik heb rustig mijn boodschappen kunnen doen en het enige nat wat ik voelde… was een beetje zweet, onder mijn regenjas die water- en winddicht is.

De rest van de dag zal ik er een goed gevoel aan overhouden, bedankt, mooi zwarte zanger!

 
17 reacties

Geplaatst door op juni 5, 2008 in dagboek

 

17 Reacties op “Ochtendliedeke.

  1. Dorien

    juni 5, 2008 at 09:36

    Leuke merel:-)

    Ze kunnen nogal concerten geven he!

     
  2. Margo

    juni 5, 2008 at 11:32

    Oooh, ik kan het me zo voorstellen. Zalig hé, die fluitconcertjes van dat gevederd gevleugelte.
    Ik mag ook iedere morgen getuige zijn van menig gezang want ik slaap ook bijna in open lucht (in mijn geval is het de deur die uitgeeft op de halfoverdekte binnenkoer).

     
  3. adelheid

    juni 5, 2008 at 13:03

    Dat is één van de schoonste liedekes die er zijn! En elke merel heeft zijn eigen nuances…

     
  4. madameblogt

    juni 5, 2008 at 14:22

    Ik hoor ik hier aldoor vogeltjes tjilpen. Een heerlijk geluid! En ’s avonds zitten in de hoogste toppen van de bomen leeuwerikken. Die kunnen pas zingen!

     
  5. micheleeuw

    juni 5, 2008 at 14:42

    Wat heb jij (jullie) geluk. Ik zou ook met goed humeur opstaan na zo’n concert. 🙂

     
  6. zeezicht

    juni 5, 2008 at 15:18

    @ Dorien
    Ze zingen hun hart uit.

    @ margo
    meer heb je niet nodig bij het ontwaken. En lucht wil ik hebben, altijd het venster open…

    @ adelheid
    en het is allemaal gratis en voor niets.

    @ madame
    het mooiste was toch dat hij ondanks het slechte weer toch zo zong en dan nog bijna op mijn bed.

    @ micheleeuw
    zoiets maakt je dag goed hé!

     
  7. Linn

    juni 5, 2008 at 16:27

    Als ik thuis ben en ’s nachts wakker wordt rond een uur of vijf dan ben ik steeds verwonderd door al dat gezang van de vogels. Wat zouden ze toch allemaal vertellen, denk ik dan. 😉

     
  8. zeezicht

    juni 5, 2008 at 18:01

    @ Linn
    Ja voor ons is dat mooie muziek, maar eigenlijk zingt de vogel alleen maar om zijn territorium af te bakenen.
    En owee! als er ene durft te dichtbij komen…

     
  9. Annemie

    juni 6, 2008 at 11:09

    De aubade van de merel en soortgenoten is inderdaad een prachtig en gratis cadeau van Moeder Natuur… voor wie het wil horen!
    Ik vind het zalig om in de zomerperiode ’s morgens bij het ochtendgrauw wakker te worden van hun eerste gekweel; daarna worden zij ook weer stil en kan ik nog een beetje doezelen! Heerlijk…
    Ik hoor ook graag de merel ’s avonds en bij regenweer… Nu is het echt mottig weer, het is grijs, het regent al gans de dag maar onze gevederde vrienden zijn in topelement 🙂
    Prettig weekend!

     
  10. Elise

    juni 6, 2008 at 13:33

    Ik word er ook blij van als ik vogels hoor:-).

     
  11. Kris

    juni 6, 2008 at 20:41

    Ook hier regelmatig fluitconcerten van allerlei vogels. Vroeger hadden we ook een haan. Dat was iets minder mooie muziek 🙂

     
  12. zeezicht

    juni 6, 2008 at 20:44

    @ Annemie
    En ze passen zich ook overal aan. Waar ik vroeger woonde, zaten ze gewoon in de garagekelder, en maar fluiten, ergens onder een auto.

    @ Elise
    Geen enkel instrument kan dat evenaren…

     
  13. vandepotgerukte

    juni 7, 2008 at 06:37

    En in ’t zwart!

    Was getekend

     
  14. zeezicht

    juni 7, 2008 at 12:16

    @ vandepot
    Heel opmerkzaam van je!

     
  15. zapnimf

    juni 9, 2008 at 19:08

    Eeey, jij spreekt merels!

     
  16. zeezicht

    juni 9, 2008 at 20:13

    @ zapnimf
    euh… nu je ’t zegt…

     
  17. zeezicht

    juni 9, 2008 at 20:15

    @ zapnimf
    euh… nu je ’t zegt…

     

Geef een reactie

 
