Raken we verslaafd aan lippenbalsem?

Drogen lippenbalsems de lippen nu wel of niet uit? Redactieleden van het Universtiteitsblad van de Rijksuniversiteit Groningen onderzochten het gegeven en bogen zich over het balsemprobleem.

Met lippenbalsems smeren we graag. Sommigen stippen hun lipjes meerdere keren per dag aan. Raken onze tere lipjes zo niet teveel gewend dat ze zelf geen vet meer aanmaken? Kunnen we spreken van een heuse lippenbalsemverslaving?

Niet, beweren ze bij de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit VWA. De basis bestaat uit gemakkelijk smeerbare cacaoboter en dat is uitermate onschuldig.

Eigen vet
Wel kunnen de lippen gewend raken aan die boter, en dan vervolgens zelf minder vet produceren. Plotseling stoppen zou zelfs tot uitdroging leiden met gebarsten lippen en dorre velletjes tot gevolg. Dát gevolg waartegen wij ons wapenen met lippenbalsem.

Verslaafde lippen
Prof. Pieter-Jan Coenraads, hoogleraar dermatologie aan het UIniversitair Medisch Centrum Groningen UMCG, vindt dat onzin. De lippen kunnen zich qua vetproductie niet aan balsemgebruik aanpassen, omdat de lippen amper vet of talg produceren. ‘Verslaafde lippen’ bestaan dus niet.

Uiterlijk
Al die duizenden vrouwen die dagelijks enkele keren hun lippen stiften, zijn gewoon teveel met hun uiterlijk bezig, aldus de professor. Ze willen er continu prachtig uitzien. Vochtige lippen glanzen en zien er prachtig en verleidelijk uit. (lvl)

16 thoughts on “Raken we verslaafd aan lippenbalsem?

  1. Yak! Lippenbalsem. Niets voor mij zo’n kleverig, glibberig gevoel. Ik vermoed dat je het ook naar binnen werkt. Bah. Verleidelijk? Ik zou als man liever puur natuur zoenen. Maar gemiddeld bekeken doen mijn dochter en ik het prima: zij gebruikt voor twee 🙂

  2. Ik ben verslaafd aan Labello Cherry!!!:-)
    Echte lippenbalsem gebruik ik maar heel zelden, lipgloss af en toe. Gloss vind ik mooi maar niet zo praktisch, daarom. Maar zonder mijn Labello Cherry kom ik de dag niet door;-)…

  3. “Liften stiften” lijkt me een zeer intrigerende bezigheid. Had ik trouwens nog nooit van gehoord tot ik de laatste alinea las. Daar moet nogal werk aan zijn zeg. Een hele lift! Hoeveel flesjes of tubekes heb je daar niet voor nodig?

  4. @ micheleeuw
    ja zo doe ik het ook.

    @ madame
    gelukkig voor jou!

    @ Dorien
    Labello is wel heel goed, maar cherry vind ik nogal fel rood. De geur is wel smakelijk hé!

    @ Melissa
    hihi… het zijn natuurlijk ‘lippen’

  5. Die gloss op het fotootje oogt vettig (Antwerps voor vies).
    Er moeten al heelder kloven verschijnen vooraleer ik lippensmeer ga zoeken.
    Geef maar door dat spul.

  6. @ Leibele
    Misschien de lippenstift vervangen door plaksel?

    @ zapnimf
    Ja idd die gloss is vies en misschien zit er ook nog Botox onder.
    Ik heb steeds van die velletjes aan mijn lippen en dan moet ik toch wat smeren hoor!

Geef een reactie

