RSS

De vier vaargetijden.

13 Jun


Al ooit een vakantie doorgebracht op een binnenschip? Ik wel! Een vrachtschip omgebouwd tot klein varend hotel, ‘De vier Vaargetijden’ genoemd. Er zijn maar vier kajuiten, zodat er hoogstens plaats is voor acht gasten. Daarmee hou je een familiale sfeer. Je wordt er verwend door het schipperskoppel die beiden een vaarlicentie hebben. Beiden hebben zelfs de titel van kapitein.
Het is gewoon zááálig, het weer was ook fantastisch. Ja, de zomer van 2003. Ik kreeg sms’ jes van het thuisfront: we kunnen niet slapen, het is hier 36gr. terwijl daar op het water niets van te merken was.
De bedden waren opgemaakt met heerlijk frisse witte lakens. Elke kajuit had ook zijn eigen douche en toilet. Meer heb je niet nodig.
’s Morgens als we lekker uitgerust in de woonruimte kwamen, stond het ontbijt al op ons te wachten, de schipperin was al naar de bakker geweest om verse broodjes. Je kon het niet bedenken of het stond wel op tafel. En had je extra wensen dan werd daar ook in voorzien.
Nooit eerder in mijn leven was ik zo verwend en in de watten gelegd als op dat schip. Na het ontbijt werd er meestal gevaren en tegen de middag stond er weer een eetfestijn in buffetvorm gereed. Beneden kon je je bord volscheppen en dat boven op het dek, aan de grote daarvoor voorziene tafel gaan opsmikkelen. Ondertussen zag je het landschap aan je voorbijglijden.
We hebben ook aan de wal gelegen, drie dagen in Brugge en twee dagen in Gent, net toen daar de ‘Gentse Fiesten’ bezig waren.
Fietsen waren er ook aan boord, dus keuze genoeg. Er lagen stadsplannen gereed en uitgestippelde routes, aan alles was gedacht.
Heel mooi was ook de afvaart van de Leie. Achter elke bocht werd je verrast door ongelooflijk mooie villa’s . Nooit eerder zag ik zoveel verschillende stijlen.
Waar ik ook onder de indruk van was: de sluizen en de bruggen! Al die mensen die voor die ophaalbruggen moesten wachten tot wij daar voorbij waren. Wij in onze dekstoelen als koningen. We hoorden soms wel eens: oh… die zitten daar fijn! Misschien ook wel met een beetje afgunst.
’s Avonds weer een rijkgedekte tafel, onze kokkin verraste ons telkens weer met de meest fantastische gerechten.

Veel te snel waren die dagen voorbij, ik hoop het nog eens te mogen meemaken. Ze doen ook andere routes.

Nog eens bedankt lieve mensen voor die fijne vakantie!

 
20 reacties

Geplaatst door op juni 13, 2008 in archief

 

20 Reacties op “De vier vaargetijden.

  1. Kris

    juni 13, 2008 at 20:52

    ‘Met een beetje afgunst’ is waarschijnlijk een understatement 🙂
    Dit lijkt me een heerlijke vakantie. Zou er nooit aan denken om op die manier op vakantie te gaan. Maar je verhaal klinkt zalig!

     
  2. zeezicht

    juni 13, 2008 at 21:52

    @ Kris
    Dit was ook een zalige vakantie. Je kan het opzoeken op google, dan zie je ook de indeling van het schip.

     
  3. madameblogt

    juni 14, 2008 at 10:38

    Wat klinkt dat zaaaaalig! Dat zou iets voor mijne mijnheer zijn!!! En voor mij ook! Het weer moet wel een beetje mee zitten, hè?
    In zijn jeugd heeft mijnheer ooit een vakantie meegemaakt op een binnenvaartschip. Hij spreekt er nog over.

     
  4. beo

    juni 14, 2008 at 10:40

    Ja, dit lijkt me idd een leuke tip. Kende ik niet en ga ’t zeker onthouden.

     
  5. zeezicht

    juni 14, 2008 at 15:00

    @ madame
    Het is zeker een aanrader. Zelfs als het weer minder goed is, kan je binnen zitten in het veranda-salon. Er is vanalles voorzien, boeken, spellen, een orgel, muziek, tv.
    Op google vind je hun site, er zijn soms last-minute aanbiedingen met 40 % korting. Ik zou je ook aanraden om VP te nemen. Olga is een excellente kok, vol verrassingen.

    @ beo
    idem.

     
  6. Menck

    juni 14, 2008 at 16:56

    Vanop het water de voorbijglijdende natuur bekijken: het heeft zeker en vast iets. Maar x aantal dagen op zo’n schip vertoeven, lijkt me dan weer van het goeie teveel.
    Ooit liet ik me verleiden tot een namiddagje zomers boottochten op Les Lacs de l’Eau d’Heure; dat was puur genieten.

     
  7. zeezicht

    juni 14, 2008 at 19:35

    @ Menck
    Maar de dagen dat je aan de wal ligt kan je gaan fietsen of wandelen.

     
  8. Patrick

    juni 15, 2008 at 08:49

    Lijkt me een vakantie waar je van verdikt.

     
  9. zeezicht

    juni 15, 2008 at 09:28

    @ Patrick
    Je beslist zelf hoeveel je beweegt en eet… toch?
    Wanneer je drie dagen aangemeerd ligt in Gent of in Brugge (het ligt er aan welke tour je doet) dan kan je de hele dag gaan wandelen of fietsen.

     
  10. micheleeuw

    juni 15, 2008 at 10:50

    Lijkt me leuk, lekker en lui. 😉
    Geen last van muggen op het water ?

     
  11. zeezicht

    juni 15, 2008 at 14:06

    @ micheleeuw
    Maar je kan toch niet alleen maar eten en uitrusten? Waar je aanlegt (dat kan ook in de Ardennen zijn) daar zou je toch op verkenning kunnen gaan?
    En muggen? Geen enkele gezien.

     
  12. fotomart

    juni 15, 2008 at 23:39

    Ui ervaring weet ik dat dit “Genieten” is. Niks rustgevender dan een vakantie op het water. De kronkels van de Lei ken ik ook goed en de ophaalbrug in Astene heb ik al vele keren zie omhoog gaan. Vanop de oever dan wel, of beter gezegd, vanaf het terras van het cafeetje aan het sashuis. Alleen al naar de boten kijken is een beetje vakantie.

     
  13. annava

    juni 16, 2008 at 09:23

    Heb ik ook al eens gedaan. Wel niet in België, ik geloof dat het in Portugal of Spanje was (het is ondertussen al tien jaar geleden). Geweldig vond ik dat toen. Beter als een onozele cruise met zingende Nicole en Hugo aan boord of iets in die stijl.

     
  14. zeezicht

    juni 16, 2008 at 10:47

    @ fotomart
    En van op de boot naar de oever kijken is nog een belevenis apart.

    @ annava
    Ja op zee zie je niets dan water…

     
  15. Margo

    juni 16, 2008 at 11:20

    Hm, cool. Misschien iets dat ik met smurf kan doen… zal dat eens gaan opsnorren op google zie. Bedankt voor de tip.

     
  16. zeezicht

    juni 16, 2008 at 15:21

    @ Margo
    Ze zijn daar ook heel kindvriendelijk hoor!

     
  17. griieet

    juni 21, 2008 at 21:48

    In Frankrijk bestaan er ook bootvakanties. Je kan dan zelf een boot huren (je moet zelfs helemaal geen een of ander diploma hebben om te mogen varen, je rijbewijs is volgens mij al voldoende!) en zelf een route afvaren. Je hebt dan natuurlijk niet de luxe dat er elke morgen een ontbijt voor je klaarstaat, zonder er zelf iets voor te moeten doen 😉

    Dat was een heel rustgevende en toffe vakantie!

     
  18. zeezicht

    juni 21, 2008 at 21:54

    @ griieet
    Dat lijkt me ook wel leuk.
    Maar de luxe was veel meer dan een ontbijt, we werden de hele dag in de watten gelegd en bediend.

     
  19. zapnimf

    juni 30, 2008 at 23:26

    Elaba, ligt het aan mijn olifantengeheugen, maar dit heb ik al eens van je gelezen enne onthouden. Vorig jaar hebben we dan ook die website afgeschuimd om een midweekje te kunnen boeken na zo lekker gemaakt te zijn door jouw verhaal, maar we waren al te laat. Het blijft een vast item in onze reisbestemmingen : “Met die boot moeten we ook nog eens gaan varen!”
    Het gaat ons nog eens lukken, zeker weten.

     
  20. zeezicht

    juli 1, 2008 at 07:44

    @ zapnimf
    ja het komt uit mijn archief ‘speedy’ .
    Die dag zag ik er een reportage van op tv en daarom heb ik het nog eens bovengehaald.
    Mijn vriendin heeft geboekt voor een reis. Ze gaan de andere kant uit, naar de Ardennen, ook mooi waarschijnlijk.

     

Geef een reactie

 
