RSS

Hoe lang duurt een fractie van een seconde?

22 Jun

Wanneer ik als voetganger rondloop, weet ik dat ik rechten en plichten heb. Op een zebrapad heb ik voorrang, maar ik zal nooit zomaar oversteken zonder zeker te zijn dat de aankomende auto wel degelijk stopt.

De Europalaan is een van die gevaarlijke wegen om over te steken. Daarom hebben ze in de helft van het zebrapad zo’n eilandje gemaakt, zodat je de oversteek desnoods in twee maal kunt doen.

Eerst kijk je links of het veilig is en dan ga je naar het midden en kijk je rechts.

Zo deed ik en stond daar veilig op mijn (wel klein) stukje middenberm.

Van rechts kwamen twee auto’s en ik keek of ze gingen stoppen, want het gebeurt wel meer dat ze vóór je neus nog gauw gas geven.

Even verder is een rotonde en plots kwam daar uit het niets een snelheidsmoto aan. De rotondes zijn hier te klein zodat motoren gewoon rechtdoor vliegen. Dit brullende monster wilde de twee auto’s voorbij steken en ik zag hem recht op mij afkomen. IK sloeg beide handen vóór mijn gezicht en stond als vastgenageld, ik kon niet meer verroeren. Het enige wat ik zag was die zwarte gesloten helm en die persoon in leder verpakt, in rechte lijn naar mij toe.

Hij heeft het borduurtje kunnen omzeilen en is vlak achter mij door gevlogen. Ik voelde de wind die mijn rok tegen mijn benen waaide. Gelukkig was de linkerkant van de baan vrij en had hij daar plaats, even spookrijdend. Hoe hard mag je rijden in de bebouwde kom? Voor mij leek het of hij 150 reed.

Dit was dus wat ze noemen: een fractie van een seconde.

De chauffeur van de wagen kwam bezorgd vragen of het ging. Met een zenuwachtig lachje (?) kon ik alleen maar zeggen : ik dacht even dat ik eraan was!

Het besef kwam pas later. Waar was op dat moment mijn instinctief-loop-en-red-je-vel? Waarom was ik als versteend en kon niet bewegen?

Maar ja, een stap achteruit was misschien dramatisch afgelopen. Hetzelfde met een stap vooruit, als de auto nog niet stilstond.

’s Avonds in bed wanneer ik mijn ogen dichtdeed, zag ik hem weer komen aanstormen. Hij werd zelfs groter en dreigender, tot hij op een oude stoomlocomotief leek. Groot, donker, bijna buitenaards…

Nu vertrouw ik de zebrapaden nog minder dan ervoor, want het was maar een fractie van een seconde … of ik was hemelen.

 
20 reacties

Geplaatst door op juni 22, 2008 in dagboek

 

20 Reacties op “Hoe lang duurt een fractie van een seconde?

  1. Menck

    juni 22, 2008 at 16:43

    Je engelbewaarder was die dag blijkbaar zeer uitgeslapen!
    Toch raar dat de meeste mensen verstenen van schrik, terwijl je lichaam de adrenaline als gek door je aderen stuwt met de bedoeling je net in actie te laten schieten.

     
  2. muggenbeet

    juni 22, 2008 at 17:04

    de kans is groot dat het een vrouw was 😉

     
  3. Patrick

    juni 22, 2008 at 17:21

    Het ging dus oerend hard aan de place misère?

    Eind goed, al goed.

     
  4. zeezicht

    juni 22, 2008 at 20:43

    @ Menck
    Ja ik heb wel even geluk gehad. Maar in dit geval was blijven staan misschien het beste. En het ging ook zo snel, veel sneller dan je het kan vertellen.

    @ muggenbeet
    Ik heb nog geen enkele vrouw zo roekeloos zien rijden hoor!

    @ Patrick
    Het was niet aan de place misère, maar aan de VDAB.
    Eind goed, ja…

     
  5. Leibele

    juni 23, 2008 at 09:26

    Bijna traumatisch. Als zestienjarige had ik de pech geschept te worden op het zeebrapad door een volkswagen.

     
  6. veerle

    juni 23, 2008 at 10:16

    Een goede beschermengel heb jij. Gelukkig maar!

     
  7. bart

    juni 23, 2008 at 10:50

    ne mens zou zijn deur niet meer uitdurven op den duur. Tenzij alhier op den buiten natuurlijk, daar hebben we geen vluchtheuvels .

     
  8. pauline grossen

    juni 23, 2008 at 15:09

    amai zeg zo erg !

     
  9. zeezicht

    juni 23, 2008 at 16:34

    @ Leibele
    Ja dan heb ik nog geluk gehad.

    @ veerle
    het zal mijn uur nog niet geweest zijn, denk ik.

    @ bart
    wist je dat de meeste ongevallen dicht bij huis gebeuren?

    @ pauline grossen
    het had idd. heel erg kunnen zijn…

     
  10. micheleeuw

    juni 23, 2008 at 16:46

    Oef ! Gelukkig is het goed afgelopen.

     
  11. zeezicht

    juni 23, 2008 at 18:12

    @ micheleeuw
    zeg dat wel!

     
  12. Kris

    juni 23, 2008 at 19:35

    “To be or not to be” lag hier wel heel dicht bij mekaar. Hopelijk houden de beelden je niet te lang meer wakker.

     
  13. adelheid

    juni 23, 2008 at 19:55

    Gelukkig, Zeezicht!!!
    Die motorrijder zal zelf ook geschrokken zijn… en hopelijk wat voorzichtiger worden…

     
  14. zeezicht

    juni 23, 2008 at 20:48

    @ Kris
    Dat lukt wel, maar elk zebrapad boezemt mij nu angst in.

    @ adelheid
    De motorrijder zal zeker geschrokken zijn, hij had ook dood kunnen blijven. Maar of hij nu voorzichtiger zal zijn… ?

     
  15. boomkruiper

    juni 23, 2008 at 22:15

    Ik hoop dat deze beelden je niet al te lang zullen blijven achtervolgen want het was verschrikkelijk!

     
  16. zeezicht

    juni 23, 2008 at 22:47

    @ boomkruiper
    het zal toch nog even duren, want zelfs het geluid van een snelheidsmoto, doet mij schrikken.

     
  17. blanche

    juni 24, 2008 at 07:08

    “Als hij zichzelf maar dood rijdt en niet iemand anders” denk ik als er zo een roekeloze bestuurder voorbij zoeft. Helaas is het maar al te vaak iemand anders. Misdadig.

     
  18. zeezicht

    juni 24, 2008 at 13:30

    @ blanche
    maar als hij gevallen was, had hij mij misschien ook meegesleurd.

     
  19. zapnimf

    juni 30, 2008 at 23:48

    Het leest alsof de zebrapadeilandjes aldaar een beetje breder mogen worden.
    Wees blij dat je geen grote lusdraad aan je rok had hangen!
    Een roekeloze motorijder vind ik ook iets brrrr.

     
  20. zeezicht

    juli 1, 2008 at 08:02

    @ zapnimf
    Een lusdraad aan mijn rok was niet zo erg, maar ik had zelf in lussen kunnen zijn!

     

Geef een reactie

 
