RSS

Handige tips voor kleinere porties.

26 Jun

Steeds meer mensen kampen met obesitas. Dit komt niet doordat we te weinig bewegen, maar omdat we te veel eten. Het is dus duidelijk dat heel wat mensen nog niet weten wat een juiste portie is. Omdat het moeilijk is om altijd maatbekers en weegschalen mee te zeulen, geven we je enkele ‘handige tips’. Zo kan je overal een portie juist inschatten.

Tips
– Bij het serveren van groenten kun je zien of dit genoeg is door je vuist er naast te leggen. De vuist van een vrouw is even groot als een correcte portie groenten of fruit.

– Heb je zin in een snack? Om zeker te zijn dat je er niet te veel van eet, neem je een handje vol chips of nootjes. Je kunt dit handje vol ook gebruiken voor gekookte rijst of pasta.

– De meeste mensen eten te veel vlees. Je portie per maaltijd mag niet groter zijn dan je handpalm. Dit komt ongeveer overeen met 90 gram vlees.

– Boter en choco zijn niet meteen gezond, daarom is het belangrijk hier met mate van te genieten. De tip van je duim is ongeveer even groot als een theelepel, zoveel mag je op je boterham smeren. (ep)

 
19 reacties

Geplaatst door op juni 26, 2008 in krant

 

19 Reacties op “Handige tips voor kleinere porties.

  1. lentesneeuw

    juni 26, 2008 at 16:50

    Amai… dat lijken me wel hele kleine porties :os
    Een mooi voorbeeld van het feit dat we verkeerd eten dus.

    Bedankt om bij me langs te lopen!
    Groetjes :o)

     
  2. zeezicht

    juni 26, 2008 at 20:50

    @ lentesneeuw
    jaa… ik weet wel allemaal hoe het moet,
    maar het doen… dat is wat anders.:-)

     
  3. hoow

    juni 27, 2008 at 09:01

    ja, choco leg ik ook wel graag een duimtip dik ^^

     
  4. micheleeuw

    juni 27, 2008 at 10:47

    Ik denk altijd dat ik niet zal toekomen en aangezien ik geen ‘stop’ heb op mijn maag, eet ik altijd heel mijn bordje leeg … met alle gevolgen … 😥

     
  5. pauline grossen

    juni 27, 2008 at 10:53

    en ik die verzot is achter veel choco op mn boterham ! Maar ik neem geen boter of iets anders , mag ik dan een dubbele portie choco 😉

     
  6. zeezicht

    juni 27, 2008 at 11:52

    @ hoow
    ja, ’t moest zo lekker niet zijn hé!

    @ micheleeuw
    zo heb ik het ook geleerd, je bord leegeten… en zo’n kleine portie lijkt zo weinig…

    @ pauline grossen
    jij bent nog jong, jij mag nog een dubbele portie choco.

     
  7. tijdtussendoor

    juni 29, 2008 at 09:42

    Ik schep altijd teveel op en moet het ook opeten van mezelf…en eet dan altijd juist teveel:-)

     
  8. Leibele

    juni 29, 2008 at 11:09

    Een Big Mac is groter dan m,n vuist!!!

     
  9. zeezicht

    juni 29, 2008 at 21:11

    @ tijdtussendoor
    misschien een kleiner bord nemen?

    @ Leibele
    verkopen ze geen kleinere Mac’s ?

     
  10. madameblogt

    juni 30, 2008 at 11:28

    Dat zijn letterlijk en figuurlijk bijdehande maten. Goed om weten. Maar of ik dat ga toepassen is (ook bij mij) een ander paar mouwen.

     
  11. zeezicht

    juni 30, 2008 at 15:25

    @ madameblogt
    Het lijkt anders wel heel simpel hé!

     
  12. zapnimf

    juni 30, 2008 at 23:56

    Tutututut, je hebt verkeerd gekeken bij het verwerven van je informatie, zeezicht. Dit zijn de maten van de kabouters!

    Toeme zeg, met mijn kleine handjes… en dan te weten dat ik maat 42 van voet heb, zou ik daar ook mee mogen meten?

    Een handvol rijst of pasta, prrrfffft, gekookt dan nog… welke zot heeft dàt uitgevonden?

     
  13. veerle

    juli 1, 2008 at 07:56

    Als na het eten dat knop van je broek haast openspringt, heb je teveel gegeten. Zo simpel is het.
    Helaas gebeurt dat mij toch ook wel af en toe. ’t Kan toch zo lekker zijn, he.

     
  14. zeezicht

    juli 1, 2008 at 07:58

    @ zapnimf
    Ah, ’t schijnt dat een vuist de omtrek heeft van je maag. En als je kleinere porties neemt, je maag een beetje gaat krimpen.

    Voor rijst lijkt me dat anders genoeg, maar groenten mag wat meer zijn.
    Je kan altijd eens proberen met je schoen, maar dan best geen slippers.

     
  15. zeezicht

    juli 1, 2008 at 08:00

    @ Veerle
    Dan kan je beter een broek met elastiek aandoen, lijkt me wat handiger. 🙂

     
  16. affodil

    juli 2, 2008 at 12:28

    Met mijn maatje 6,5 (van hand, he) heb ik:

    – te weinig groenten
    – teveel nootjes (gerekend in WW punten)
    – amper genoeg rijst, tenzij ik er die portie pasta ook bij neem
    – de perfect juiste maat voor een tournedos van een cm of 3 dik (als ik even vergeet te WW’en)
    – teveel boter, teveel choco en te weinig light smeerkaas

     
  17. zeezicht

    juli 2, 2008 at 16:39

    @ affodil
    Voor groenten vind ik het ook te weinig, terwijl een handvol noten echt veel is.
    Maar een tournedos van 3 cm dik zal wel meer wegen dan 90 gr.
    En niets belet je om de choco en de boter te vervangen door light smeerkaas…

     
  18. Karen

    juli 3, 2008 at 08:52

    Ik denk dat ik te graag eet voor die regels *-)

     
  19. zeezicht

    juli 3, 2008 at 11:18

    @ Karen
    Misschien behoor jij tot die gelukzakken die nergens moeten op letten?

     

Geef een reactie

 
