Handige tips voor kleinere porties.

Steeds meer mensen kampen met obesitas. Dit komt niet doordat we te weinig bewegen, maar omdat we te veel eten. Het is dus duidelijk dat heel wat mensen nog niet weten wat een juiste portie is. Omdat het moeilijk is om altijd maatbekers en weegschalen mee te zeulen, geven we je enkele ‘handige tips’. Zo kan je overal een portie juist inschatten.

Tips
– Bij het serveren van groenten kun je zien of dit genoeg is door je vuist er naast te leggen. De vuist van een vrouw is even groot als een correcte portie groenten of fruit.

– Heb je zin in een snack? Om zeker te zijn dat je er niet te veel van eet, neem je een handje vol chips of nootjes. Je kunt dit handje vol ook gebruiken voor gekookte rijst of pasta.

– De meeste mensen eten te veel vlees. Je portie per maaltijd mag niet groter zijn dan je handpalm. Dit komt ongeveer overeen met 90 gram vlees.

– Boter en choco zijn niet meteen gezond, daarom is het belangrijk hier met mate van te genieten. De tip van je duim is ongeveer even groot als een theelepel, zoveel mag je op je boterham smeren. (ep)

Advertenties

19 thoughts on “Handige tips voor kleinere porties.

  1. @ hoow
    ja, ’t moest zo lekker niet zijn hé!

    @ micheleeuw
    zo heb ik het ook geleerd, je bord leegeten… en zo’n kleine portie lijkt zo weinig…

    @ pauline grossen
    jij bent nog jong, jij mag nog een dubbele portie choco.

  2. Dat zijn letterlijk en figuurlijk bijdehande maten. Goed om weten. Maar of ik dat ga toepassen is (ook bij mij) een ander paar mouwen.

  3. Tutututut, je hebt verkeerd gekeken bij het verwerven van je informatie, zeezicht. Dit zijn de maten van de kabouters!

    Toeme zeg, met mijn kleine handjes… en dan te weten dat ik maat 42 van voet heb, zou ik daar ook mee mogen meten?

    Een handvol rijst of pasta, prrrfffft, gekookt dan nog… welke zot heeft dàt uitgevonden?

  4. Als na het eten dat knop van je broek haast openspringt, heb je teveel gegeten. Zo simpel is het.
    Helaas gebeurt dat mij toch ook wel af en toe. ’t Kan toch zo lekker zijn, he.

  5. @ zapnimf
    Ah, ’t schijnt dat een vuist de omtrek heeft van je maag. En als je kleinere porties neemt, je maag een beetje gaat krimpen.

    Voor rijst lijkt me dat anders genoeg, maar groenten mag wat meer zijn.
    Je kan altijd eens proberen met je schoen, maar dan best geen slippers.

  6. Met mijn maatje 6,5 (van hand, he) heb ik:

    – te weinig groenten
    – teveel nootjes (gerekend in WW punten)
    – amper genoeg rijst, tenzij ik er die portie pasta ook bij neem
    – de perfect juiste maat voor een tournedos van een cm of 3 dik (als ik even vergeet te WW’en)
    – teveel boter, teveel choco en te weinig light smeerkaas

  7. @ affodil
    Voor groenten vind ik het ook te weinig, terwijl een handvol noten echt veel is.
    Maar een tournedos van 3 cm dik zal wel meer wegen dan 90 gr.
    En niets belet je om de choco en de boter te vervangen door light smeerkaas…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s