RSS

Zuil van Genk on stage.

30 Jun

Dit is een foto van hoe de zuil er nu uitziet. Toevallig is het ook Genk on stage en swing-braderie, vandaar de rommel rondom.

Maar alhoewel ik het 7 meter hoge monument mooi vind, voor mij is het niet àf.

Mij stoort het dat er geen ‘voet’ is, een sokkel of een verhoog. Zomaar op de tegels… het is zo gewoontjes.

Bloembakken en bankjes, ja… Er moest een soort rotonde zijn (op andere plaatsen zijn er teveel), en een fontein. Naar mijn idee, zou het gewoon meer ‘klasse’ uitstralen.

Voor het jaarlijkse muziekfeest waren er veel grote namen aangetrokken. Op vijf grote podia was er muziek voor ieders smaak. Ook een beetje gerangschikt: soort bij soort.

Dan zit je natuurlijk met keuzes, want je kan niet naar alle optredens gaan. H. en ik verkozen naar Zjef Vanuytsel te gaan kijken/luisteren. Wie kent het liedje ‘de zotte morgen’ niet?

Het viel dik mee, ik durf gerust zeggen: dit is muziek die ik versta. 🙂 En we hadden het geluk om een stoel te vinden (eigenlijk elk twee, omdat de ene links en de andere rechts gingen zoeken) maar op die manier hebben we nog twee andere personen gelukkig gemaakt. Ik kan niet zeggen dat het plein vol zat, maar er was toch ambiance.

We hadden het goed uitgekiend, want er viel anderhalf uur tussen om iets te gaan eten en dan was het tijd voor Freddy Birset, een echte Genkenaar. Het Franse chanson dat is echt mijn ding wel. En voor je het weet ben je aan ’t meezingen (ik trouwens niet alleen hoor)

Twee optredens vonden we voldoende. De Kreuners zouden ook nog komen, maar dat werd ons te laat.

Vanaf acht juli begint ook op de festivalweide ‘muziek in de stad’. Elke dinsdagavond is er een optreden met interessante namen, zoals Els de Schepper, Stash, en nog enkelen die minstens even belangrijk zijn.

Het mooie is dat ik vanop mijn terras het hele gebeuren zie. Dus als het weer meevalt kan ik er wel naartoe gaan, ik heb mijn draagbare ‘vlinderstoel’ maar van hieruit is de muziek ook te genieten.

En ja… de swing-braderie, een omzeiling van de sperperiode. Op die manier rollen ze gewoon naar de solden toe, toch goed gezien, van die slimme handelaars.

Zoals steeds heb ik niets nodig… en zoals steeds koop ik mij een paar schoenen. Maar het zijn niet zomaar schoenen. Fantastische Geox, met dertig procent korting, die moest ik gewoon kopen. 🙂 Ik heb ook een goed excuus: ik doe alles te voet ná!

Nog een zomerextraatje: iedere zondag rommelmarkt… hopelijk krijgen we veel mooi weer!

 
11 reacties

Geplaatst door op juni 30, 2008 in dagboek

 

11 Reacties op “Zuil van Genk on stage.

  1. micheleeuw

    juni 30, 2008 at 18:12

    Jammer dat Genk zover van Brugge ligt … Leuk dat je kan genieten vanop je terras. Veel plezier !

     
  2. madameblogt

    juni 30, 2008 at 21:23

    Misschien stoort de eenvoud van de zuil je. Toegegeven, met voetstuk zou hij imposanter overkomen. Maar moet dat?
    Genk lijkt me een wervelende stad. Ik zou er me gemakkelijk thuis kunnen voelen, denk ik.

     
  3. zeezicht

    juni 30, 2008 at 21:31

    @ micheleeuw
    Wanneer ik met de trein naar zee ga, kom ik steeds langs Brugge. Ik heb Brugge eens drie dagen te voet verkend en het is daar toch heel mooi.

    @ madameblogt
    Niet de eenvoud van de zuil, die vind ik prachtig.
    Maar de manier waarop hij op de tegels staat, het lijkt of de kunstenaar overleden is vóór het stuk voltooid was.

     
  4. zapnimf

    juni 30, 2008 at 23:59

    Aha, het komt er weer allemaal aan sè. Hier hebben we ook gisteren pulptuur (festivalletje met enkele podia in het park) achter de rug. Een hoogdag.
    Een zuil moet vanonder wat cachet hebben, ik ben het helemaal met je eens.

     
  5. zeezicht

    juli 1, 2008 at 08:07

    @ zapnimf
    hopelijk hebben ze hem ook goed in de grond vastgemaakt, niet dat hij bij de eerste zware storm tegen de vlakte kiepert.

    En die kleine festivalletjes die houden de leute er in.

     
  6. Blah

    juli 1, 2008 at 09:09

    mja, er ontbreekt iets aan he…
    en de schoenen? Als je een paar vindt die je goed zitten, dan moet je ze kopen. Want nadien vind je die nooit meer 😀 Dat heb ik ook al geleerd door de ervaring.
    En jaaaah, met de tent zoeken we de zon hè, net daarom weten we nog niet waar naartoe, hahahaha!

     
  7. zeezicht

    juli 1, 2008 at 10:13

    @ Blah
    Schoenen… ik heb er reserve staan die nog niet gedragen zijn. Maar ik hou van goede schoenen en omdat ze dan ook duur zijn, koop ik ze meestal in de solden of braderie.
    Zo heb ik er nog profijt aan.

     
  8. Kris

    juli 1, 2008 at 11:28

    Ja, die zuil lijkt idd niet echt ‘af’. Net alsof ze hem nog willen verplaatsen 😉

     
  9. zeezicht

    juli 1, 2008 at 19:52

    @ Kris
    Nu je het zegt! Ze zouden nog durven ook…

     
  10. Leibele

    juli 2, 2008 at 10:39

    Waarom hebben mensen nu altijd de behoefte de fallus als openbare kunstvorm te gebruiken? Je komt het niet alleen in Genk tegen maar ook bijvoorbeeld op de Dam in Amsterdam.

     
  11. zeezicht

    juli 2, 2008 at 16:41

    @ Leibele
    Zegt deze reactie niet iets over jezelf? 🙂

     

Geef een reactie

 
