RSS

Een kilometer verhuisd en alles andersom.

02 Jul

Het is al twee jaar geleden dat ik naar hier verhuisd ben. Het is ongeveer een kilometer verder. Maar toch maakt het een wereld van verschil.

Vroeger had ik de Carrefour rechts van mij, het Kruidvat naar links. Voor mijn favoriete koffieshop hoefde ik maar de straat over te steken.

Maar moest ik naar de post of het stadhuis of de bank, dan was dat een serieus stuk lopen.

Door te verhuizen heb ik het omgedraaid. Ik woon aan de post, stadhuis, belastingkantoor en dicht bij de bank. Maar voor de Carrefour moet ik een kilometer lopen.

Vroeger viel mij dat zo niet op, maar sinds Genk on stage heb ik gemerkt dat door dat verhuizen mijn leven meer veranderd is dan ik dacht. Toen zat ik midden tussen de (harde) muziek, en om er een beetje tegen te kunnen verkoos ik om niet binnen te blijven. Terwijl ik nu twaalf uur te laat vond om naar het laatste optreden te gaan.

’s Avonds ging ik nog wel eens een wandeling doen of gewoon een ijsje halen, maar nu zou ik daar een half uur voor moeten lopen. Wat maakt dat ik zo laat bijna niet meer buiten kom.

Eigenlijk kan ik dus een lijstje maken van de voor- en nadelen en het zou ongeveer in evenwicht zijn.

Maar toch één overeenkomst… de toeterturken maken hier evenveel lawaai!

 
18 reacties

Geplaatst door op juli 2, 2008 in dagboek

 

18 Reacties op “Een kilometer verhuisd en alles andersom.

  1. madameblogt

    juli 2, 2008 at 20:58

    Wat zijn toeterturken?

     
  2. tante annie

    juli 2, 2008 at 21:16

    turken die blij zijn omdat ze een voetbalmatch hebben gewonnen. of gewoon turken die blij zijn.

     
  3. zeezicht

    juli 2, 2008 at 21:26

    @ madameblogt
    Het gaat meestal over de voetbal. De Turken overtreffen alle anderen in rondjes rijden en uren aan een stuk toeteren.
    Ik kwam het woord al tegen in de krant, dus zal het binnenkort wel goedgekeurd worden.

    @ tante annie
    Ik vermoed dat jij hier ergens in de buurt woont?

     
  4. veerle

    juli 2, 2008 at 21:47

    Als een van hen trouwt toeteren ze er ook op los. En soms ook in een file, maar dat laatste vind ik zelf wel enerverend.

     
  5. zeezicht

    juli 2, 2008 at 21:58

    @ veerle
    Ze durven zelfs het verkeer tegenhouden om te kunnen filmen.

     
  6. chelone

    juli 2, 2008 at 22:45

    Een kilometer lopen met boodschappen? Dat is wel ver. Is er geen rechtstreekse bus? Alleszins heel goed voor de conditie maar jammer dat je achteraf niet meer van dat ijsje kan genieten.

     
  7. xixarro

    juli 3, 2008 at 07:26

    Ik hou van het woord toeterturken

    Ik kwam het voor het eerst tegen op een Nederlandse website, dus zo typisch Genks zal het wel niet zijn 😉

     
  8. zeezicht

    juli 3, 2008 at 07:49

    @ chelone
    Oh, ik pas mij aan, ik heb een boodschappenwagentje. De Carrefour is een kilometer ver, maar de GB is dichterbij gekomen, door het nieuwe stadsplein.
    Ik kan de bus nemen, tot aan het station, of de marktpendel, maar dat zal ik doen wanneer het niet meer goed gaat.
    Ik ga ongeveer dagelijks naar de winkels, waarvan ik twee boodschappendagen heb en de rest is gewoon wandelen. En ijsjes? Die zijn er door de dag ook hoor!
    De fiets is ook een optie, tot halverwege. Fietsen is hier bijna niet meer te doen.

    Het zijn dus enkel de avonden die veranderd zijn.

     
  9. zeezicht

    juli 3, 2008 at 07:53

    @ xixarro
    Ik weet niet of het typisch Genks is, maar ik vind het een woord dat voor zichzelf spreekt.

     
  10. Leibele

    juli 3, 2008 at 09:25

    Zou het misschien gewoon aan de jaartjes liggen die er bij zijn gekomen?

     
  11. vandepotgerukte

    juli 3, 2008 at 10:38

    Dan moest je hier de toeterspanjaarden gehoord hebben. Alle Duitsers zaten stilletjes in hun hotelletjes hun nagels op te vreten aan de Costas.

    Was getekend

     
  12. zeezicht

    juli 3, 2008 at 11:24

    @ Leibele
    Een kilometer blijft een kilometer. Maar ik ga toch dagelijks buiten, weer of geen weer.

    @ vandepotgerukte
    Hier zijn de Spanjaarden in de minderheid, tegenover de Turken.
    Maar wanneer de Fransen of de Duitsers winnen is het maar een zielige parade… drie tot vijf auto’s…

     
  13. Kris

    juli 3, 2008 at 13:52

    Het lijkt me heerlijk om te voet boodschappen te kunnen doen. Als mijn kroost het pand verlaat, trek ik naar een centrum. Hier is het wel genieten van groen en rust, maar voor alles moet je de wagen nemen. Mocht ik het allemaal van tevoren geweten hebben, we woonden nu in een stad en gingen wel eens wandelen in de velden tijdens het weekend, want op die velden ben ik al lang uitgekeken. Of misschien is het gras toch altijd groener aan de andere kant 🙂

     
  14. hilde

    juli 3, 2008 at 14:39

    ik kom wel eens in Genk ( ben van héél den andere kant van’t land afkomstig) en het is er de laatste paar jaar erg verandert, zeker om en rond de markt en altijd veel volk te zien

     
  15. micheleeuw

    juli 3, 2008 at 15:17

    Ik leef vooral binnen en waar mijn huisje staat is minder belangrijk. Ik NAM voor alles de auto, nu ook mijn fiets, maar in het centrum zou ik toch niet willen wonen. Aan alles zijn voor- en nadelen. Als je je maar goed in je vel voelt. 😉

     
  16. zeezicht

    juli 3, 2008 at 15:39

    @ Kris
    Zoals je op de foto kan zien zit ik ook goed in het groen hoor!
    En hier valt wel van alles te beleven.

    @ hilde
    En het verandert nog gedurig aan, ze kunnen maar niet stoppen met bouwen en verbeteren.

    @ micheleeuw
    Je kan Genk-centrum niet vergelijken met een grote stad.
    Ik woon hier heel graag, maar met een appartement heb je niet zo veel werk en daarom ga ik gaarne wandelen.

     
  17. zapnimf

    juli 5, 2008 at 20:23

    Zeg ne keer, zeezicht, wat deed gij daar allemaal in uw favoriete coffeeshop, hein? 😉

     
  18. zeezicht

    juli 5, 2008 at 20:29

    @ zapnimf
    het was wel koffie-shop hé!
    Behalve op woensdagavond dan was daar wat ik ‘vleesmarkt’ noem. 🙂

     

Geef een reactie

 
