We zijn weer vertrokken…

De zomerse rommelmarkt is weer begonnen. Elke zondagvoormiddag, in de maanden juli en augustus, kunnen we hiervan genieten.

Er zouden zo’n 900 standplaatsen bezet zijn, leert het programmaboekje mij. Ik kreeg het van een overmaatse konijn, die mij verzekerde dat hij de paashaas niet was, maar wel Bugs Bunny.

Met het hele verbouwen in Genk is er nu nog meer plaats voor de verkopers.

Ik vertrek in mijn nieuwe solden-outfit, ik regel mijn koopkracht wanneer het soldentijd is. Mijn witte driekwartbroek, hoor ik daar iemand: ‘dat is so not done’, het kan op de blogmeeting geweest zijn, maar hier is het ìn en vooral in ’t wit. Ik weet wel dat ik een dik gat heb, maar dat is in een zwarte broek even dik. En als ik zo rond mij kijk… er zijn nog veel dikkere gaten, gatten, mensen met een dik gat, dus ik voel mij ìn. Zelfs met mijn streepjes t-shirt en mouwloos vest.

Het eerste wat ik zie zijn de porseleinen poppen, maar ik weet dat ik er geen mag kopen, want nu heb ik ècht geen plaats meer. De broer en zus poppen op de foto zijn van vorig jaar. Mijn zus noemt die altijd lachend de twee dikke Duitsertjes. Ik zie ook uiltjes, jaja, doet mij denken aan twee iemanden.

Verder kom je de onmogelijkste dingen tegen, je houdt het niet voor bestaande wat sommigen nog kunnen gebruiken. Een man die het koopje van zijn dromen gedaan heeft: een vrouwenbeen, zoals je ziet in de kousenwinkels. Wat zou ik graag weten wat hij daarmee gaat doen… of misschien toch liever niet. Kleding wordt er ook veel gekocht. Vreemdelingen die nog naar hun thuisland op vakantie gaan, slepen koffers vol mee. Die mensen zijn daar waarschijnlijk heel blij mee.

Op het podium treedt er een bigband op, heel gezellige muziek. Even rondturen of ik plaats zie en net naast mij komt er een tafeltje vrij, daar heb ik meestal geluk mee. En dan mijn dorstlesser: Ice Tea in een bol glas mèt ijs. Als ik het zo niet bestel sta ik soms voor verrassingen. En voor mij is dat de enige manier om Ice Tea te drinken.

Op het stadsplein is er ook een tentoonstelling. Ik ga even kijken en sta verstomd wat sommige workshops te bieden hebben. Er is een schilder die ‘trompe ‘l oeil’ maakt. Een houten blok wordt in zijn handen een marmeren zuil mèt voet. Hij is heel tevreden met mijn interesse en geeft uitleg over alles. Voor hem is het al geen hobby meer, maar een obsessie. Heel interessant gesprek heb ik daar gehad.

Deze avond is er nog een groot optreden voorzien van ‘zo is er maar één’. Boh… als het droog blijft…

16 thoughts on “We zijn weer vertrokken…

  1. Ah! Ik weet wie dat gezegd heeft over die driekwartbroeken.
    *Wijs met priemende vinger naar de Huisvrouw*

    Dus ging ik een beetje daarna fluitend met mijn drie kwart aan mijn nog dikker gat vrolijk bij haar op bezoek.
    Alsof wij ons dat gaan aantrekken, zeezicht.

  2. @ zapnimf
    ja ik begreep niet zo goed wat ze daar tegen heeft. Maar wij vinden dat praktisch hé! En er moet ook wat stretch inzitten…

    @ Linn
    oh, ik kan best wel grappig schrijven, maar ben daar niet steeds in de ‘mood’ voor.

  3. Ik ben geen rommelmarkten-mens. Mijn grote fout is waarschijnlijik dat ik altijd vertrek met in gedachten wat ik op de kop wil tikken en dat is er dan natuurlijk nooit te vinden.

  4. @ madameblogt
    Och, echte waardevolle antiek zal je hier niet op de kop tikken, maar het gaat om de sfeer.

    @ Kris
    Ja dat is een voordeel.

    @ veerle
    Iets wat je echt zoekt zal je nooit vinden. maar soms kom je onverwachts op dat ene koopje uit.

    @ micheleeuw
    Ik koop ook niets. Maar mijn dag is gezellig ingevuld. Ik ben maar alleen, kom soms wel iemand tegen waar ik iets mee ga eten. En dan is er nog de muziek en de terrassen als de zon schijnt. Je moet genieten van wat zich aanbiedt.

  5. @ Kris, in een stad is niet ‘altijd’ wat te beleven hoor 😉 ge moogt hier zonder diene 3/4 broek rondlopen op zondag middag int stad, der gaat geen levende ziel het gezien hebben 😀

    ik hou ook wel van een rommelmarktje doen zo nu en dan

  6. @ Elise
    Naar het optreden ben ik eventjes gaan kijken, maar dat heb ik al zo dikwijls op tv gezien, dat het mij niet echt kon boeien. Daarbij het zijn allemaal covers wat ze zingen. IK heb wel grote bewondering voor Nicole en Hugo. Al ben ik geen fan, je moet het toch maar doen zo lang samen op de bühne!

    In Lille zal ik wel niet geraken. Maar Genk zou de grootste rommelmarkt van Limburg hebben.

  7. @ Leibele
    Ik vind de naam ‘stad’ zelfs een beetje overdreven voor Genk. Je kan het niet vergelijken met een stad als Brussel bvb. Daar werken mensen en in ’t weekend heb je daar niets.
    Hier wonen mensen.
    Maar iedereen doet precies of er ergens anders niets te beleven valt. Hier in Limburg kan je op heel veel plaatsen terecht voor rommelmarkten en andere feesten.
    In de rest van Vlaanderen moet dat toch ook het geval zijn.

  8. En je hebt die uiltjes niet gekocht?
    Moest ik voor jou een mooie porseleinen pop zien (ik weet dat je daarin erg kieskeurig bent), dan had ik ze mee hoor! 😉
    Nodig me eens uit voor een rommelmarkt in Limburg, dan gaan we samen!

  9. @ chelone
    Het is geen probleem om een uiltje voor jou te kopen, maar ik ken je verzameling niet zo goed dat ik weet wat jij zou kiezen.

    En neen, Chelone koop mij geen pop, want ik heb écht, écht, geen plaats meer. Ik woon niet zo ruim als jij, maar toch lief van je.

    Ik stuur je een mailtje.

Geef een reactie

