RSS

Weeral Big Brother.

21 Jul

Het begon er mee dat ik vandaag naar Maastricht wilde met de bus. Op Belgische feestdagen zijn de winkels daar open en ondanks de zondagsregeling van ‘De Lijn’ waren er nog extra bussen voorzien. Zoveel volk werd er dus verwacht.

Maar toen mijn wekker afliep en ik het buiten hoorde gieten, net zoals in de nacht trouwens, was mijn zin al over. Rondlopen in de regen en overal kletsnat binnengaan. Nee, morgen dinsdag is er ons verzekerd dat het mooi weer is, dus ik ga morgen.

Via google wilde ik even uitzoeken wanneer de wekelijkse markt is, ik dacht dinsdag en vrijdag, maar het is woensdag en vrijdag.

En dan zag ik plots staan: webcam live Vrijthof. Nieuwsgierig als ik ben klikte ik aan en inderdaad, je zag het hele Vrijthof. (het weer was daar nog slechter dan hier). Maar voor het eerst zag ik bewegende beelden. Meestal zijn het foto’s die na zoveel tijd ‘hernieuwen’. Nu zag ik mensen lopen met regenschermen, bomen die bewogen in de (felle) wind en voortjagende wolken.

Het gaf mij een gevoel alsof ik het wiel ontdekt had en begon verder te zoeken.

Ik kan nu ook zien welk het weer aan zee is, in Nieuwpoort.

Dan zocht ik op ‘Genk’. En ja hoor: het hele stadsplein werd zichtbaar. Eerst geen beweging, maar de reden was dat er helemaal niemand rondliep, want plots zag ik een koppel dat de hond uitliet. Dan ook een man met regenscherm die zijn kinderen ‘uitliet’. Er werden mij plots tal van mogelijkheden geboden: Ik kan zien of het druk is op de wekelijkse markt, alsook de rommelmarkt. Heel veel evenementen vinden daar plaats. Misschien vind ik ook nog geluid, zodat ik alles van hier uit kan beleven.

Een tweede webcam staat gericht op het jeugdcentrum. Dus als daar nu op een vrijdagavond iets ‘loos’ is, even kijken waarom ik de politiesirenes hoor.

Waw! Overal waar we lopen worden we bekeken, weliswaar onherkenbaar, maar toch.

In Nederland gaan ze nog verder. Je ziet binnen in een coffeeshop of in een ijssalon en bij die laatste waren de mensen wel te herkennen.

Het doet toch raar, ik voel mij een beetje een gluurder, een Big Brother euh… sisther dan.

Wanneer ik op het plein loop zal ik eens zwaaien voor diegenen onder jullie die net aan ’t kijken zijn!

 
19 reacties

Geplaatst door op juli 21, 2008 in dagboek, dagelijks

 

19 Reacties op “Weeral Big Brother.

  1. cursief huigje

    juli 21, 2008 at 15:45

    inderdaad: big brother is watching.
    (soms wel een beetje een beangstigend gevoel:-)

     
  2. vandepotgerukte

    juli 21, 2008 at 17:46

    Op mijn berg nog nooit een tegengekomen.

    Was getekend

     
  3. tijdtussendoor

    juli 21, 2008 at 18:14

    Ik heb er nog nooit onder of boven gelopen…toch niet dat ik weet…

     
  4. zeezicht

    juli 21, 2008 at 19:57

    @ cursief huigje
    eigenlijk heel akelig!

    @ vandepotgerukte
    je weet maar nooit, je ziet ze niet, je hoort ze niet… maar ze zijn er!

    @ tijdtussendoor
    zoek eens op of er in jouw stad live webcams zijn?

     
  5. vandepotgerukte

    juli 22, 2008 at 07:30

    Wie wil nu een mijmerende, in zichzelf mummelende Belg op een berg zien rondslenteren?

    Was getekend

     
  6. zeezicht

    juli 22, 2008 at 07:43

    @ vandepotgerukte
    euh… bij gebrek aan beter misschien?

     
  7. lentesneeuw

    juli 22, 2008 at 08:32

    Oh djeez. Ik weet niet of ik dat wel zo tof vind… Vanaf nu zet ik een hoedje en een zonnenbril op, wherever I go.

     
  8. Nagolore

    juli 22, 2008 at 08:46

    http://webcams.wxcams.be/lijst-webcams.php

    over webcams gesproken….

     
  9. Leibele

    juli 22, 2008 at 09:12

    Dan zwaai ik wel terug hoor.

     
  10. annava

    juli 22, 2008 at 13:25

    ook ik vind dit wel beangstigend en redelijk overdreven.

     
  11. madameblogt

    juli 22, 2008 at 16:43

    ’t Klinkt wel echt bangelijke. Wat niet weet, niet deert, zou ik zeggen. En ik heb niks te verbergen.

     
  12. zeezicht

    juli 22, 2008 at 18:41

    @ lentesneeuw
    Eigenlijk is het misschien ook goed voor de veiligheid.

    @ Nagolore
    Een indrukwekkende lijst, maar het zijn meestal foto’s denk ik. Ik dacht ook dat het verboden was wegens inbreuk op de privacy.

    @ Leibele
    Ah, dat is goed!

    @ annava
    Och als je niets verkeerd doet, moet je toch ook niet ongerust zijn.

    @ madameblogt
    Ik was een beetje geschrokken omdat ik niet wist dat het bestond, maar op zich is het eigenlijk niet zo erg.

     
  13. veerle

    juli 22, 2008 at 22:05

    ’t Is ver gekomen dat men zo de veiligheid van de burger moet garanderen.

     
  14. zapnimf

    juli 23, 2008 at 13:09

    Oei. Mijn haar ligt niet altijd even geweldig!

    Ooit gebeld met iemand uit Nieuwpoort die dan onder die camera ging staan en naar mij (achter het scherm) wuifde.

     
  15. zeezicht

    juli 23, 2008 at 17:15

    @ veerle
    als het enig nut heeft, heb ik er geen probleem mee.

    @ zapnimf
    jaja, natuurlijk! Daar dient dat ook voor. 🙂

     
  16. annemiek

    juli 25, 2008 at 09:23

    kvinetweleuk, heb niets te verbergen.

     
  17. micheleeuw

    juli 25, 2008 at 14:20

    Ik heb er geen probleem mee want ik doe niets verkeerd. Er zijn toch al enkele boosdoeners door gevat.
    Wel zo gemakkelijk om te kijken voor je vertrekt : zo weet je wat je kan verwachten, tenzij je lang onderweg bent natuurlijk. 😆

     
  18. zeezicht

    juli 25, 2008 at 14:58

    @ micheleeuw
    nog een voordeel: je kan snel effe kijken wat voor weer het is daar waar je naartoe gaat. 🙂

     
  19. zeezicht

    juli 25, 2008 at 15:04

    @ annemiek
    ik denk dat de meeste mensen niets te verbergen hebben. Maar ik heb toch al gemerkt dat op het stadsplein, waar die dure zuil staat, hangjongeren bijeen troepen. Vroeg of laat gaan ze daar toch iets proberen te vernielen.

     

Geef een reactie

 
