RSS

Koreanen moeten gras eten om te overleven.

30 Jul

Noord-Korea wordt getroffen door een hongersnood die zeker zo ernstig is als die in de jaren 90. Toen kwam een miljoen mensen om het leven. Het Wereldvoedselprogramma (WFP) breidt daarom de voedselhulp in het land uit.

Gras
Noord-Korea telt 23 miljoen inwoners en heeft zeker tot oktober volgend jaar hulp nodig. Dan is de oogst binnen en zou de hulp kunnen worden verminderd. Volgens de directeur van het WFP eet de helft van de Noord-Koreanen nu voedsel uit het wild, zoals gras en wortelen.

Dringend
In juni leverden de Verenigde Staten namens het WFP al 400.000 ton voedsel af in Noord-Korea. Meer voedsel is dringend nodig, aldus het WFP. Ook zoekt het VN-programma 20 miljoen dollar (13 miljoen euro) om de voedseltransporten te organiseren. De honger in Noord-Korea wordt veroorzaakt door hoge voedselprijzen en verwoestende overstromingen die vorig jaar de oogst vernielden. (anp/gb)

 
11 reacties

Geplaatst door op juli 30, 2008 in krant

 

11 Reacties op “Koreanen moeten gras eten om te overleven.

  1. Leibele

    juli 31, 2008 at 09:02

    En dan te bedenken dat er hier binnen het Europa van u politici zijn die menen dat ontwikkelingshulp maar moet worden afgeschaft en dat eigen volk het enigste volk is dat goed te eten moet hebben.

     
  2. tijdtussendoor

    juli 31, 2008 at 09:29

    En zo weinig dat we van hieruit kunnen doen, machteloosheid overvalt me…

     
  3. zeezicht

    juli 31, 2008 at 09:33

    @ Leibele
    Wanneer ik zulke foto’s zie, schaam ik mij dat ik eet.

    @ tijdtussendoor
    en als je dan ziet in de vuilbakken, hoeveel eten de mensen nog weggooien (hier bij ons)

     
  4. micheleeuw

    juli 31, 2008 at 09:43

    Erg, heel erg ! Hoge voedselprijzen, daar kan iets aan gedaan worden. Tegen de natuur daarentegen …

     
  5. Dorien

    juli 31, 2008 at 13:12

    Het zal ook wel aan dat regime liggen he.
    Ik heb ooit eens een docu gezien over Noord-Korea waarin de mensen overwinterden op gras en modder :-S Zo te horen is er nog niet veel veranderd…

     
  6. zeezicht

    juli 31, 2008 at 15:25

    @ micheleeuw
    het zal niet de natuur zijn. Wees maar zeker dat hun president en leiders geen honger lijden.

    @ Dorien
    het is wat ik hierboven ook al zei. En alle hulp uit het buitenland, waar gaat dat naartoe?

     
  7. madameblogt

    augustus 1, 2008 at 07:39

    Het is schrijnend. Maar wereldproblemen kunnen wij, kleine burgers (helaas) niet oplossen. We staan er even pijnlijk getroffen bij stil en daarna glijden we terug in ons aangenaam maar begrensd biotoopje.

     
  8. Margo

    augustus 1, 2008 at 14:10

    Er is in vele landen ellende, niet alleen in Korea. Wij zien het op prentjes in de gazet en beelden op TV, vanuit onze comfortabele luxe zetel met een zak chips op onze schoot.
    Zoveel honger en leed en vreselijk schrijnende toestanden…en hier een overvloed aan vanalles en nog wat. Not fair.
    Vroeger kon ik daar fysiek ziek van zijn, uit onmacht. Nu weiger ik om al dat leed van de wereld op mijn schouders te dragen en mij een geweten te laten schoppen.
    Er zijn verdomme middelen en machten genoeg om ieder individu op de wereld een deftig leven te geven.
    Dat de juiste mensen en de juiste instanties eens doen wat ze moeten doen.
    Jij noch ik kunnen die arme menskens niet helpen, al verkopen we al onze luxe en geven we elke maand onze pree af.

     
  9. zeezicht

    augustus 1, 2008 at 16:47

    @ madameblogt
    neen wij kunnen het zeker niet oplossen, en de corruptieplegers weten waarschijnlijk ook niet beter. Ze zijn daarmee opgegroeid.
    De macht van de sterkste.

    @ Margo
    ik laat mij daar niet ziek door maken, maar af en toe mogen we daar eens bij stil staan. Hoeveel onrecht er in de wereld is.
    En de juiste mensen en instanties, daar ligt de knoop.
    Er is ontwikkelingshulp, maar wie controleert wat ermee gebeurt?
    Wapens en raketten verkopen, dat is interessanter dan mensen die creperen.

     
  10. zapnimf

    augustus 4, 2008 at 15:34

    Dit wist ik niet eens. Zou ik het nieuws gemist hebben of heeft men daar over gezwegen op tv?

     
  11. zeezicht

    augustus 4, 2008 at 19:29

    @ zapnimf
    het komt uit de krant en die foto’s spreken boekdelen.

     

Geef een reactie

 
