RSS

Reuzehooiwagens ontdekt.

05 Aug

Een uit de kluiten gewassen grote broer van de hooiwagen verovert Nederland in sneltempo. Meer dan waarschijnlijk zit het dier, dat van het ene pootuiteinde tot het andere pootuiteinde een spanwijdte van 18 centimeter haalt, ook al in Vlaanderen. ”Eén troost: hooiwagens komen zelden binnen”, zegt spinnenkenner Koen Van Keer.
De langpotige beestjes zijn al waargenomen in groepen van honderden tot meer dan duizend stuks, stelt de Nederlandse hooiwagenexpert Hay Wijnhoven. Ze behoren tot het geslacht Leiobunumen. Gelukkig doen de megahooiwagens niemand kwaad.

Ze zitten graag in dichte kluwen onder dakgoten, raamkozijnen en op muren. De dieren zijn herkenbaar aan de donkere rug met een groene metaalglans. De buikzijde is opvallend lichtgekleurd. Het gevaar bestaat wel dat deze hooiwagen andere, kleinere soorten zal verdringen, aldus Wijnhoven. Ook in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk komt de soort veel voor.

De Antwerpse spinnenkenner Koen Van Keer zet de puntjes op de ’i’: ”Hooiwagens zijn geen echte spinnen. Ze behoren tot de zelfde klasse als de spinnen, de klasse van de arachnidae, die is onderverdeeld in de ordes van de hooiwagens, spinnen, teken en mijten, schorpioenen en pseudoschorpioenen.

Hooiwagens hebben ook acht poten, maar ze kunnen bijvoorbeeld geen web maken. Mensen verwarren hooiwagens al te vaak met trilspinnen, die je wel massaal binnen in huis aantreft. Een trilspin heeft een tweeledig lijf, terwijl een hooiwagen gewoon een ’bolleke’ met poten is.”

Volgens Koen Van Keer is 18 centimeter een indrukwekkende spanwijdte, ”zeker met al die poten. Maar langs de andere kant: onze grote huisspin heeft ook poten van 7 centimeter. Als je die totale spanwijdte neemt inclusief het lijf, zit je ook al gauw aan 16 centimeter, en een gewone huisspin ziet er toch net iets vleziger en behaard uit. Eén troost: hooiwagens komen zelden of nooit binnen in huis. Ze blijven altijd buiten in de tuin of plakken onder de goten of tegen gevels. Ik neem aan dat als er daar zo’n hele groep van honderden reuzenhooiwagens samen klit, je wel even terugdeinst.”

Maar als ik deze foto bekijk, lijkt hij op de hooiwagen waar ik een tijdje geleden over schreef. (lees: Wie eet wie?) De spin met de rode oogjes die een zilvervisje opat. Die rode oogjes die mij recht aankeken… bangelijk…

Misschien was dat een jong… 18 cm… brrrrr…

 
19 reacties

Geplaatst door op augustus 5, 2008 in krant

 

19 Reacties op “Reuzehooiwagens ontdekt.

  1. Melissa

    augustus 5, 2008 at 18:34

    Iew! Vanaf nu ga ik dus niet meer op reis richting noorden.

     
  2. zeezicht

    augustus 5, 2008 at 21:49

    @ Melissa
    maar als ze echt niets doen is het toch niet zo erg. Ze zijn nuttig op voorwaarde dat ze niet alle andere kleinere soorten gaan verslinden.
    En toch geloof ik dat ik er een binnen heb gehad, maar kleiner dus. Ik herken die oogjes.

     
  3. Dorien

    augustus 6, 2008 at 07:45

    Brrr… Ja, dat was vast wel een jong dat jij gezien hebt. Misschien zit er vlakbij een heel nest verscholen. Invasie der hooiwagens!!!
    😉

     
  4. annava

    augustus 6, 2008 at 09:19

    18? Jak. Wat een beest.
    Maar zolang ik ze maar niet terugvind in mijn bed, kan ik er mee leven

     
  5. eikebah

    augustus 6, 2008 at 09:48

    Spinnen zijn okee, maar als ik er een stuk of 100 à 1000 zie lopen zou ik er waarschijnlijk wel anders over denken. 😀

     
  6. Madame

    augustus 6, 2008 at 11:26

    Ik heb niks tegen spinnen. Maar ze mogen me niet voor de voeten lopen want dan zijn ze er geweest. 18 cm spanwijdte is wel een groot beest, maar als het in mijn weg loopt, maakt het gegarandeerd kennis met mijn pantoffel.

     
  7. bart

    augustus 6, 2008 at 16:00

    ik wrijf al in mijn pollekes! Laat maar komen die reuzehooiwagen. Vallen vast mooie foto’s van te maken van zo’n klepper!

     
  8. micheleeuw

    augustus 6, 2008 at 18:11

    Brrrrr! Ik durf niet meer slapen, buiten gaan, rond kijken, .. ! Ik heb een heeeeel grote hekel aan alle spinnen. Hopelijk vindne onze poezen ze lekker.

     
  9. Duvel

    augustus 6, 2008 at 18:20

    Gelezen in een wetenschappelijk tijdschrift

    ” Integenstelling tot wat eerder gedacht werd blijkt nu dat deze reuzehooiwagens graag vertoeven in woonruimtes.
    Zij nestelen zich vooral in katoen en dons en planten zich een 5 tal keer per jaar voort. Ze leggen dan 2500 tot 3000
    haast onzichtbare eitjes die allemaal gelijktijdig uitkomen.
    Ze zijn bijzonder moeilijk te bestrijden . Deze uitermate agressieve reuzehooiwagens gedragen zich offensief en de beten, die niet giftig zijn, maar waarbij tal van bacteriën en virussen worden overgedragen, zijn zeer pijnlijk en geven blijvende lidtekens. Een dringende medische interventie is meestal vereist. Mogelijkheden tot preventie worden momenteel onderzocht maar zijn tot op heden nog niet gekend .
    Verwacht wordt dat de soort zich razend snel zal uitbreiden over West Europa en dat door de ideale leefomstandigheden exemplaren van 30-35cm niet uitzonderlijk zullen zijn.”

     
  10. zapnimf

    augustus 6, 2008 at 20:31

    Wat ik vooral wil weten : hoeveel ton muggen kan zo’n kudde opeten per dag?
    Laat maar komen!

     
  11. zeezicht

    augustus 6, 2008 at 20:39

    @ Dorien
    Ja misschien zijn het aliens!

    @ annava
    één zou je nog de baas kunnen denk ik…

    @ eikebah
    ja ik heb foto’s opgezocht op tinternet, wel vies zo’n kluwen van die spinnen, je ziet eigenlijk alleen de poten heel dicht op elkaar.

    @ madame
    ja één spin, maar is je sloef groot genoeg voor zo’n hele bende die misschien tegen je benen op springen?

    @ bart
    zie maar dat je niet verslonden wordt.

    @ micheleeuw
    zou zo’n bende je poezen niet opeten?

    @ Duvel
    meen je dat nu echt? Het lijkt wel een van de plagen van Egypte. 35 cm… amaai, wat staat er ons te wachten!

     
  12. zeezicht

    augustus 6, 2008 at 20:43

    @ zapnimf
    Ah jij komt er net bij,
    het probleem is wel dat muggen vliegen… als zo’n nest van die spinnen moest kunnen vliegen, dat zou pas akelig worden!

     
  13. jannickvdb

    augustus 7, 2008 at 17:54

    “door de ideale leefomstandigheden exemplaren van 30-35cm niet uitzonderlijk zullen zijn.”

    30-35 cm dat hoop ik toch niet te moeten meemaken om die als gezelschap te krijgen! Anders denk ik dat ze onmiddelijk het hele huis voor zich hebben…

     
  14. zeezicht

    augustus 7, 2008 at 19:59

    @ jannickvdb
    ik heb nergens kunnen vinden dat deze spinnen bijten of steken. Ook niet dat ze agressief zijn.
    Misschien in de tropen.

     
  15. Duvel

    augustus 9, 2008 at 15:10

    @jannickvdb
    zoals gewoonlijk en met wisselend succes, zever en fantaseer ik er maar wat op los.

     
  16. fotomart

    augustus 12, 2008 at 00:05

    Mijn haren op mijn armen komen recht als ik dit lees! Ik heb toch liever een zwerm zwaluwen die de muggen verslinden. Of vleer muizen. Maar zoveel spinnen brrr!

     
  17. zeezicht

    augustus 12, 2008 at 09:05

    @ fotomart
    laat ons maar hopen dat ze een beetje overdrijven in hun berichtgeving (het is tenslotte komkommertijd).

     
  18. Angela

    augustus 15, 2008 at 22:52

    GADVERDAMME!!
    Niet normaal hoeveel ik er al wel niet heb doodgeslagen!!
    Giga veel in het huis!! Overal zitten ze!!
    Kan niet eens normaal slapen met de gedachten dat ze in me mond gaan kruipen snacht als ik lig te kwijlen!!
    Bah bah!! Wat moet ik toch doen!!

     
  19. zeezicht

    augustus 16, 2008 at 20:44

    @ Angela
    je gaat me toch niet vertellen dat je dat echt meent?
    yakkes!!!

     

Geef een reactie

 
