Voorgevoelens komen (soms) uit…

Al heel mijn leven heb ik het gevoel dat ik OOIT het wereldeinde zal meemaken. Vraag me niet waarom, ik weet het zelf niet.

In de jaren van de ‘koude oorlog’ werd er ons voorgehouden, dat moest er een atoombom vallen, we niet in de lichtflits mochten kijken. Dan werden we zeker blind. (als je de flits kunt zien, zal je het zeker niet meer navertellen haha!) En we moesten onmiddellijk dekking zoeken onder een tafel. Hoe naïef!

Lichte aardbevingen zijn er ook geweest, vóór die tijd gebeurde dat enkel ver van ons bed.

Maar nu begint de aarde toch op te spelen, zonder dat ik het cliché van de ‘opwarming’ noem. Al die onweders, bijna elke bliksem is raak en sticht brand. Het water valt met emmers uit de lucht. Op veel plaatsen kampen ze met wateroverlast, meer dan ééns op dezelfde plaats. Dat sterk stromend water sleurt de modder mee van de velden en dan zien we niet eens wat het ondergronds voor schade aanricht. Tornados en windhozen kwamen vroeger maar heel zelden voor, nu bij elk onweer.

Minstens een keer per week hoor je wel over lichte aardbevingen in BELGIE!

Tropische dieren en insecten rukken op naar deze contreien. Ik wil geen doemdenker zijn en mensen bang maken, maar zeg nu zelf, heb ik gelijk of heb ik gelijk?

Alles wat er gebeurt op weergebied is zo extreem, dat ziet toch iedereen.

Kunnen we nog hopen op zelfherstel of wordt het alleen maar erger?

Zoals de waspoederreclame van vroeger, welke de zee zelfreinigend noemde…

We zullen wel zien…

21 thoughts on “Voorgevoelens komen (soms) uit…

  1. Vreemd om te zien dat de onheilsberichten die we vroeger (zo’n tien jaar geleden) tijdens de aarderijkskundelessen kregen, blijken uit te komen. Ik ben opwarmingspessimist en kan niet lang naar National Geographic kijken zonder zelfmoordneigingen te krijgen. ’t Is allemaal om zeep.

  2. @ biezonder
    Wow!… dat is een straffe uitspraak.
    Wetenschappers zijn het zelf niet steeds met elkaar eens.

    In de jaren tachtig hebben we enkele heel straffe winters gehad en werd er voorspeld dat we naar een nieuwe ijstijd toegingen.

    En ik denk dat in de oorlogs-honger-jaren de mensen ook zullen gedacht hebben dat alles om zeep was.

    We weten gewoon niet wat er ons te wachten staat, soms brengt tijd ook raad. Afwachten is de boodschap!

  3. Dat jij ooit het einde van de wereld zal meemaken?
    Hoe oud ben je van plan te worden, Zeezicht?

    Natuurrampen zijn niet alleen van deze tijd. We krijgen ze nu wel iedere keer op tv te zien. Maar ik gok erop dat de aarde redelijk taai is. Wat niet wil zeggen dat we ermee mogen sollen hè?

  4. @ zapnimf
    Ik zeg niet dàt het zo is, alleen dat ik het vermoed.
    Ik ben Dr Lecompte niet, (die er ook nog eens ver naast zat)

    Laat ons allemaal erop gokken dat de aarde zo taai is. Soms herstellen dingen zich onverwachts.

  5. het einde van de mensheid zal er wellicht sneller zijn dan het einde van de wereld. Maar of wij het nog zullen meemaken durf ik betwijfelen. Dat we onze levensstandaard sterk zullen mogen inperken, dat lijkt me al veel waarschijnlijker.

  6. Het einde der mensheid? Maak je geen zorgen, eens het er is zullen we er geen last van hebben. Je merkt er echt niets van. Ooit zal de zon uitdoven. Zorg maar dat je tijdig een grote voorraad kaarsen in huis hebt.

  7. @ Duvel
    Ik maak me ook geen zorgen. Bang ben ik niet. Ik zou alleen maar willen weten hoe alles in zijn werk gaat, en of de aarde zich herstelt.
    En als de zon uitdooft, hebben we toch nog zonnepanelen?

  8. Hoe het in zijn werk gaat. Ik vrees tergend langzaam met daarna een onverwachte en toch verwachtbare “genadestoot”.
    Of stel je voor dat er toch een idioot is die het voor mekaar krijgt om een kernoorlog te beginnen. Zou kunnen.
    Of een gigantische meteoriet of komeet die kaarsrecht richting aarde komt aangestoven en waarschijnlijk ergens in de buurt van Hasselt zal inslaan. Zou kunnen.

  9. Zelfherstel van de aarde? Ik vrees van niet. De evolutie is reeds miljoenen jaren aan de gang. Waar eindigt de evolutie? Als de overbevolking zijn climax bereikt heeft?

  10. Ik maak mij die bedenking ook al lang. De hele natuur is ontregeld. De ene zegt dat we afstevenen op een nieuwe ijstijd, zoals die in het leven van de aarde al vaak zijn voorgekomen. Anderen verkondigen het totale einde. Alleszins zorgen beide theorieën ervoor dat er niet te veel van de mens zal overschieten. Rationeel denk ik dan: net goed. Want waar moeten we met al die miljarden mensen naartoe op den duur?
    Een eind zal er zeker aan komen, maar ik betwijfel of het binnen de 100 jaar zal zijn. Ik hoop toch van niet…

  11. Het einde komt, heel zeker. Maar dat wij het zulllen meemaken ? Heel zeker niet !
    Elke dag goed leven en genieten, zoveel mogelijk !
    Wateroverlast is ook omdat ze de dijken dicht gooien en huizen zetten overstromingsgebieden …

  12. @ blah
    je kan misschien eens afspreken met Bart? 🙂

    @ lentesneeuw
    we kunnen alleen maar afwachten en toekijken en ons af en toe eens verwonderen over iets onverwachts.

    @ micheleeuw
    natuurlijk heeft de mens de grootste schuld aan deze rampen.
    En al denk ik veel na, ik leef ad carpe diem…

Geef een reactie

