RSS

Tjoeketjoeke…

16 Aug

Iemand die dagelijks de trein neemt, die moet toch boeken kunnen schrijven over alles wat daar te zien, te horen en te ruiken is.

Als ik iets niet kan verdragen, dan zijn het vieze geuren. Ook mensen hebben soms vervelende geuren.

Zit je daar op je gemak op de trein, stapt daar een hele bende pubers op die van Pukkelpop komen. Waarschijnlijk hebben ze drie dagen in dezelfde kleren geslapen, rondgelummeld en wie weet wat nog. Ze brengen een geur mee van zure kaas, verschraald bier en vuile onderbroeken. Het kampeermateriaal is er al niet beter aan toe. Hun bemodderde schoenen of wat daarvoor moet doorgaan, leggen ze ongegeneerd op de zetels en hun bagage ook. Zelfs wanneer er mensen willen zitten gaan, moet er nog eerst gevraagd worden of ze plaats willen maken.

Gelukkig hebben onze treinen een goede airco.

Maar als er iemand met een baby langskomt, in het bezit van een volle pamper, moet zelfs de airco het afleggen.

Een ‘dame’ stapt op met twee honden, die naar ‘hond’ rieken, als je maar betaalt mag je hond mee.

Soms is ordinaire parfum ook om misselijk te worden. En zweetgeuren!… Daar is nog verschil in, je hebt vers zweet en je hebt zweet van een week oud. Je ruikt duidelijk het verschil.

Wanneer er een oude man naast mij komt zitten, ben ik al blij dat hij niet naar bier of naar look ruikt. Ook al lijkt hij beschonken. Een dun straaltje tabakssap loopt langs zijn rechter mondhoek omlaag, niet om aan te zien. Onmiddellijk valt hij in slaap en ik hoop maar dat zijn hoofd niet mijn richting gaat uitzakken. Maar hij houdt zich redelijk recht. Maar die man heeft zo’n grauwe kleur, dat ik af en toe eens stiekem kijk of hij nog wel ademt. Veronderstel eens dat hij hier naast mij de geest moest geven… Dat zou er nog aan mankeren. Misschien is het maar komedie, want elke keer we stoppen, vraagt hij waar we zijn.

Daarna zit er nog een tijdje een jongeman van achttien naast mij, Sommigen zouden hem misschien een moederskindje noemen. Maar mij raakt het dat hij zo welgemanierd is. Zo maken ze er niet meer veel. Hij vertelt dat hij vakantiewerk doet in een fabriek van bietenzaad. Voor het weekend is hij naar zee geweest bij familie en nu rijdt hij naar huis, want maandag gaat hij terug aan het werk.

Ik vind hem al zo jong om niet meer naar school te gaan, maar hij legt mij uit dat hij verder gaat studeren voor leraar.

Wanneer ik dan uitstap, ben ik dankbaar voor de frisse lucht!

En dan vergat ik nog de mottenbollen en de muffe geur van kleding die eens om de tien jaar uit de kast komt.

 
25 reacties

Geplaatst door op augustus 16, 2008 in dagboek

 

25 Reacties op “Tjoeketjoeke…

  1. blue

    augustus 17, 2008 at 07:45

    Zeer, zeer herkenbaar. Je zou haast zeggen: stel een rookplicht in voor treinreizigers.

     
  2. adelheid

    augustus 17, 2008 at 08:28

    Ja, daar zou een blog van geschreven kunnen worden, alleen al over het dagelijkse pendelen.
    Heel herkenbaar!

     
  3. muggenbeet

    augustus 17, 2008 at 08:33

    Vuil onderboeken, look en bier… daar kan ik redelijk goed tegen. Het ergste vind ik vrouwen die té zeer zijn opgeschmukt en te veel geurtjes hebben gespoten. Ik ben allergisch voor alle deodorants, haarlakken en zweetrollers.

     
  4. micheleeuw

    augustus 17, 2008 at 09:16

    Gelukkig heb ik er weinig ervaring mee, maar vraag maar eens aan Stef (Flaters blogje) : hij heeft ervaring genoeg, vrees ik. 😉
    Ja, de beleefde jongelui zijn in de minderheid tegenwoordig, jammer genoeg.

     
  5. Leibele

    augustus 17, 2008 at 09:40

    Ik geniet juist van die verscheidenheid van onze menselijke soort. De geurtjes neem ik daarbij voor lief.

     
  6. lentesneeuw

    augustus 17, 2008 at 10:28

    Bah, idd. Daarmee komt mijn pendeltijd ook weer naar boven. Vooral bij temperaturen rond de 30 graden is het hatelijk. Maar zoals Leibele ook zegt… ’t is raar dat je er wel aan went. Ik ga niet meteen over m’n nek bij vieze geuren, maar natuurlijk blij als ik de open lucht tegemoet stap.

     
  7. Katrienie

    augustus 17, 2008 at 16:00

    5 jaar op en af Leuven gependeld en komend schooljaar doe ik er nog een jaartje pendelen naar Brussel bij. Ik spreek uit ondervinding dus.
    Geurhinder enzo… ik bereid me er weer op voor. 🙂

     
  8. zeezicht

    augustus 17, 2008 at 17:13

    @ blue
    nèh… daar hou ik ook niet van, en dan wordt het nog erger.

    @ adelheid
    dat bedoel ik, iedereen zal dat wel ruiken zeker.

    @ muggenbeet
    het hoort er allemaal bij en dan nog door elkaar… yakkie!

    @ micheleeuw
    och ik ben er zeker van dat dat soort jongens op school gepest worden hoor. Wie niet stoer doet is al gauw een ‘nerd’.

    @ Leibele
    genieten van de mensen tot daar toe, maar waarschijnlijk heb jij dan geen sterk reukorgaan!

    @ lentesneeuw
    ik kan mij moeilijk voorstellen dat je daaraan gewend wordt??

    @ Katrienie
    het zal wel niet alle dagen even erg zijn… hoop ik voor jou.

     
  9. annava

    augustus 17, 2008 at 19:18

    Ik ben blij dat dit voor mij niet te herkenbaar is. Leve werk dat dicht bij huis is!

     
  10. Duvel

    augustus 17, 2008 at 19:24

    Zelf look eten, bier drinken en een vuile onderbroek aan en je merkt er niets meer van. Of 1e klas reizen, t’ is geen garantie maar de kans dat je ermee geconfronteerd wordt is veel kleiner.

     
  11. zeezicht

    augustus 17, 2008 at 20:34

    @ annava
    ja wanneer je dat elke dag moet meemaken…

    @ Duvel
    Ah… zo los jij dat dus op? Zover had ik nog niet nagedacht. 🙂

     
  12. Hannah

    augustus 18, 2008 at 11:09

    De trein is altijd een beetje reizen…
    maar blijkbaar best met een neusknijper bij de hand.

     
  13. bart

    augustus 18, 2008 at 13:27

    ge moest eens meerijden met mijn auto! een stuk erger!

     
  14. madameblogt

    augustus 18, 2008 at 18:59

    Met de trein reizen is altijd een beetje avontuur. En ja, de geurtjes kunnen penetrant zijn. Maar als ik mensjes kan kijken, stoort het me niet.

     
  15. zeezicht

    augustus 18, 2008 at 19:26

    @ Hannah
    Dat is nog eens een idee sé! Als ik nu eens demonstratief een wasknijper op mijn neus moest zetten, zouden ze die hint misschien snappen.

    @ bart
    maak eens wat foto’s?

    @ madameblogt
    mensjes kijken is een van mijn geliefde bezigheden, maar toch liever op een gezellig terras in de open lucht.

     
  16. Fleur

    augustus 18, 2008 at 20:23

    Hé Zeezicht!

    Ik was nog eens op de blog van Menck en bedacht dat wij ook al eens op elkaars blog kwamen vroeger. Ik zie zelfs dat je mijn linkje nog staan hebt!? Maar ondertussen heb ik een nieuwe blog aangemaakt en die andere verwijderd. Tja… wat impulsief geweest 😦

    In alle geval, ik kom je nog eens groeten en je een fijne avond toewensen!

    Groetjes van Fleur

     
  17. zeezicht

    augustus 18, 2008 at 20:49

    @ Fleur
    Ah, daar ben je gebleven!
    Ik heb de link al aangepast en van mij ook de groetjes!

     
  18. veerle

    augustus 18, 2008 at 21:33

    Ik hou ervan treinreizigers te bekijken, maar als ze van die vervelende geurtjes bijhebben, dat ze dan maar uit mijn buurt blijven…

     
  19. zeezicht

    augustus 18, 2008 at 22:00

    @ veerle
    vervelende geurtjes is misschien nog mooi gezegd.

     
  20. Menck

    augustus 19, 2008 at 11:49

    Gelukkig spoor ik niet. Letterlijk, wel te verstaan. 😉

     
  21. zeezicht

    augustus 19, 2008 at 20:01

    @ Menck
    Gelukkig als je niet ‘ont-spoort’.

     
  22. zapnimf

    augustus 24, 2008 at 18:16

    Stinken is des levens. Ik doe er op verschillende manieren aan mee. Ok ok, ook liever niet in een trein.

     
  23. zeezicht

    augustus 24, 2008 at 19:35

    @ zapnimf
    Hoe zou het komen dat ik je geloof?

     
  24. treiner

    september 7, 2008 at 16:49

    Iemand die dagelijks de trein neemt, die moet toch boeken kunnen schrijven over alles wat daar te zien, te horen en te ruiken is.

    ik probeer alvast met er gewoon een weblogje over te doen 🙂

     
  25. zeezicht

    september 7, 2008 at 20:21

    @ treiner
    Als je dagelijks de trein moet nemen, dan zal je genoeg inspiratie hebben om een blog te vullen.

     

Geef een reactie

 
