Kaas op veel producten is nep!

Pizza’s, lasagne en cheeseburgers bevatten vaak nepkaas, zonder dat dit duidelijk op het etiket vermeld staat. De nepkaas bevat geen melk, maar goedkopere plantaardige olie. Dat meldt het Nederlandse televisieprogramma Keuringsdienst van Waarde.

Uit een steekproef blijkt volgens het programma dat in de helft van de genoemde producten nepkaas zit. De keuringsdienst verwijst verder naar een onderzoek van Rikilt, een onderzoeksbureau van de Universiteit van Wageningen. Dat vond uit dat in de cheeseburger van McDonalds dertig procent nepkaas zit en in de huismerklasagne van de supermarktketen Albert Heijn veertig procent. De pizza’s van de supermarktketen Coop zouden zelfs zeventig procent nepkaas bevatten.

Nepkaas bestaat uit olie en zetmeel en met wat geur- en smaakstoffen kan de substantie op elke kaassoort lijken. De kunstkaas wordt vaak vermengd met echte kaas. Daardoor zou niet te proeven zijn dat het om een nepproduct gaat. Op het etiket staat wel dat het product plantaardige olie bevat, dat sowieso in veel samengestelde producten als pizza’s zit.

De kaas is niet schadelijk voor de gezondheid, maar volgens een van de makers in losse vorm zo smerig ‘dat een proefpersoon er van over zijn nek ging’. Hij heeft echter vooral bezwaar tegen de misleidende etiketten.

De Nederlandse Consumentenbond valt ook over de etiketten. “Nepkaas maken mag, toepassen mag ook, het is niet schadelijk, misschien zelfs wel iets gezonder dan gewone kaas. Maar volgens de Warenwet mag je geen onjuiste indruk wekken van de samenstelling van een product en dat gebeurt hier wel”, zegt een woordvoerder. De Consumentenbond vraagt de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) dan ook de kwestie nader te onderzoeken.

De VWA laat weten volgend jaar met de kaas aan de slag te gaan. Dan wordt eerst onderzocht of er wel een structureel kaasprobleem is. Mocht dat het geval zijn, dan start de VWA een speciaal project, waarin bijvoorbeeld boetes aan fabrikanten kunnen worden uitgedeeld. Het RVU-programma wordt donderdagavond uitgezonden.

13 thoughts on “Kaas op veel producten is nep!

  1. @ hilde
    Geen wonder dat je soms ergens iets eet en je daarna niet zo goed voelt!

    @ micheleeuw
    Ik ben er niet mee akkoord dat ze zoiets verkopen. En als ze het gaan vermelden, gaat niemand het product nog kopen.
    Betaal ik voor kaas, dan wil ik ook kaas.

  2. Er zal in heel kleine lettertjes wel opstaan hoeveel % echte kaas er in zit. Maar wie kijkt daar naar? Ik niet. Ik ga voort op mijn smaak. Zo zal ik bv. geen Brusselse kaas meer kopen. Want de échte Brusselse kaas wordt niet meer gemaakt. Wist je trouwens dat die lekkere roomsoezen en roomtaarten van de bakkers niet met echte room gemaakt worden, maar met kokosvet?

  3. @ madameblogt
    Gisteren heb ik het programma bekeken op NL 3.
    Ze spreken elkaar allemaal tegen, de ene zegt dat het op de verpakking staat aangegeven en de andere van niet.
    De bewuste ‘kaas’ zou ‘analoog’ genoemd worden.
    De analoog kaas is niet te eten zonder dat er andere kazen doorgemixt zijn. Als je ze bezig ziet met de bereiding gaat je goesting ook over. Het wordt in grote verpakkingen verkocht aan de horeca, en waarschijnlijk ook aan de fabrieken, maar wel onder de naam; ‘kaas-mix’, meestal in gemalen vorm.
    Voor mijn part zouden ze wat meer controle mogen uitoefenen op etenswaren.
    En slagroom? Ik ken het verschil in smaak wel tussen bakkersroom en de slagroom die je bij je kop koffie krijgt in ‘goede’ zaken.
    Het kokosvet zal ook dienen voor de stevigheid.
    Soms is het misschien beter dat we niet alles weten…

    Brusselse kaas heb ik nooit gekocht wegens teveel zout, maar de smaak vond ik wel lekker.

  4. @ vandepotgerukte
    Dat is het juist, mij smaakt dat al lang niet meer.

    @ zapnimf
    Ik ook niet.

    @ Menck
    Dat zal ook wel. Je weet alleen nog wat je eet wanneer je het zelf gereed maakt en verse producten gebruikt, zodat je ziet wat je in je handen hebt.

  5. Over misleidende etiketten kan ik meespreken. Zo kocht ik laatst gedroogde vruchten en had speciaal heel aandachtig de ingrediëntenlijst gelezen om er zeker van te zijn dat er geen suiker in zat. Nadien bleek ergens anders op het potje in kleine letters ‘gesuikerd’ te staan. Toen had ik wel al bijna de helft opgegeten.

  6. @ veerle
    bij mij zijn het de zoetstoffen. Zaterdag at ik een softijs en voelde al dadelijk een tinteling rond mijn mond.
    Ik ben dan ook misselijk geweest.
    Als er geen etiket is weet je nooit wat erin zit.

Geef een reactie

