RSS

Onverwachts bezoek.

04 Sep

Gisteren hoorde ik een speciaal verhaal vertellen.

Een dame uit de Molenstraat was enkele dagen afwezig geweest. Bij haar thuiskomst constateerde ze iets heel eigenaardig. Onder de vensterbank lagen ontelbare keuteltjes, een hele rij. Bij nader onderzoek zag ze dat de muren ook bevuild waren, alsook enkele meubelen en schilderijen.

Een beetje angstig haalde ze haar buurman erbij. Die had ook niet dadelijk een verklaring. Omdat hij vrij slecht ziet was hij de onbekende dingen aan ’t bekijken met een vergrootglas. Het leken muizenkeutels, maar dat verklaarde het vuil op de muren nog niet. Nog een buurvrouw erbij gehaald en samen begonnen ze alles te onderzoeken.

Na enige tijd zagen ze zoiets als een donkere schaduw bovenaan de gordijnen… daar hing een klein vleermuisje, dat ze er zo konden afplukken.

De mevrouw had het venster op een kier gelaten en blijkbaar was het beestje langs daar binnengekomen. Raam open en zo lieten ze het buiten los. Maar er kwam er nog eentje tevoorschijn… en nog een…

Enkelen begonnen ook rond te vliegen. Het werd een echte jacht. Welgeteld DRIE EN VEERTIG stuks jonge kleine dracula’s hingen daar aan die gordijnrails.

H. wilde er drie meenemen voor de les biologie, maar heeft zich toen bedacht. Ze hadden eerst naar het vogelopvangcentrum gebeld. Daar werd onmiddellijk gezegd dat het een beschermde diersoort is, dus moesten ze ook weer vrijgelaten worden op dezelfde plaats. (ik heb dit even aangepast, het schijnt dat ik het een beetje verkeerd begrepen had)

Maak zoiets mee zeg! Er doen wel griezelverhalen de ronde over vleermuizen, dat ze in je haar zouden haken enzo… , maar daar is niets van aan. Door hun uitstekende radar vliegen ze ook nergens tegen.

Dus, dames uit de Molenstraat hou de gordijnen maar in ’t oog wanneer het venster open staat…

 
32 reacties

Geplaatst door op september 4, 2008 in dagboek

 

32 Reacties op “Onverwachts bezoek.

  1. tijdtussendoor

    september 4, 2008 at 21:52

    Ik zou het niet willen meemaken, brrr!

     
  2. fotomart

    september 4, 2008 at 23:10

    Liever 43 vleermuizen dan 43 dikke spinnen!

     
  3. Dorien

    september 5, 2008 at 07:22

    Hahaha, ’t is idd precies echt vleermuizentijd! 😀

     
  4. liza

    september 5, 2008 at 07:41

    Amai, 43! Da’s de moeite!

     
  5. zeezicht

    september 5, 2008 at 08:41

    @’s
    Was ik erbij geweest zou ik ook gegriezeld hebben.
    En 43… het is onvoorstelbaar. Nu moet ik wel zeggen dat er dit jaar bijna geen vliegende insecten zijn. Muggen, vliegen, wespen, nergens last van gehad.
    In de Molenstraat zijn ze enkele oude huizen aan ’t afbreken en daardoor zijn die beestjes misschien uit hun schuilplaats gekomen. (gevlogen dan)

     
  6. Tamara

    september 5, 2008 at 09:29

    Waarschijnlijk zijn het op zich heel lieve en schadeloze beestjes, maar toch huiver ik bij het verhaal. 43!?

    En moest ik in ons huis tientallen vleermuizen ontdekken zou ik meer doen dan wat huiveren: gillend weglopen!

    Ook al zullen die arme beestjes wel meer schrik gehad hebben…

     
  7. bart

    september 5, 2008 at 13:15

    Meenemen naar school (of naar om het even waar) mag NIET!
    Vleermuizen zijn beschermd, je mag ze niet vangen of vervoeren.

    Er wordt inderdaad veel onzin verteld over vleermuizen: dat ze in de haren vliegen is onzin. Dat ze dracula nadoen niet, maar dat doen enkel een paar soorten in Zuid Amerika. De onze eten insecten.
    Toch zou ik zelf zonder handschoenen geen vleermuizen aanraken, en al zeker niet meenemen naar een school. Dat ze dit aanmoedigen vanuit een asiel is onbegrijpelijk en onverantwoord: de groep staat er voor bekend dat ze de nodige nare ziekten kunnen overbrengen, door bijten (uit verdediging als je ze pakt. zelf vallen ze NOOIT aan), vocht (snot, urine) maar ook via uitwerpselen. Bij ons valt het nogal mee, al blijft hondsdolheid een (weliswaar zeer beperkt) risico. Maar in het buitenland: van schimmelinfecties tot dodelijke ziektes als hondsdolheid en Ebola achtige toestanden.
    Los daarvan: vleermuizen zijn op zich nuttige en ongevaarlijke dieren als je ze met rust laat. Ze leven in kolonies, die meestal tijdelijk op één plaats blijven.
    Had de mevrouw gewacht tot zonsondergang, dan waren alle vleermuizen vanzelf naar buiten gevlogen en met het raam te sluiten was het probleem opgelost: de vleermuizen kunnen ’s morgens niet meer binnen, vliegen dan naar een oude of een nieuwe locatie en gaan daar slapen.
    Veel mensen hebben een vleermuizenkolonie in hun rolluikbak of in hun spouwmuur zonder het te weten. Afgezien van het lawaai en de uitwerpselen merk je het immers maar moeilijk. Ze vreten wel een hoop muggen voor je op, de lieverds.

     
  8. madameblogt

    september 5, 2008 at 15:38

    43 van die vliegende muizen! Niet te geloven! Ik ben niet bang van vleermuizen maar met 43 stuks in huis zou ik me niet goed gevoeld hebben!

     
  9. zeezicht

    september 5, 2008 at 16:33

    @ tamara
    ik denk wel dat de meeste mensen zo zouden reageren. (ik ook )

    @ Bart
    ze zullen ze wel niet aangeraakt hebben zonder handschoenen. En het waren hele kleintjes.
    Dat ze ’s avonds vanzelf zouden weggevlogen zijn dat is waar, maar je moet er maar aan denken.

    @ madameblogt
    het is ook een hele hoop hé!

     
  10. Duvel

    september 5, 2008 at 17:59

    Ik sluit me, met handschoenen , helemaal aan bij Bart.
    Er zijn nog niet lang geleden een 4 tal mensen gestorven door contact met vleemuizen in één of ander tropsiceh grot.

     
  11. zeezicht

    september 5, 2008 at 20:47

    @ Duvel
    Dat is allemaal mogelijk, maar je zegt wel ‘tropische grot’ en dat is niet hier.

     
  12. bart

    september 5, 2008 at 20:49

    @zeezicht: een virus is zelfs nog kleiner dan een vleermuis, maar je kan er ook aan dood gaan.
    Een Dwergvleermuis (3cm groot, past in een luciferdoosje) is ongeveer onze kleinste vleermuis, maar bijt desgewenst vlot doorheen je huid. Die beesten hebben tanden om doorheen het chitinepantser van een insect te bijten: vlijmscherp.
    Ik ben geen bangerik, maar van een aantal dingen blijf ik af: dode beesten, vossendrollen en vleermuizen (en komkommer, maar dat heeft hier op zich niks mee te maken).

     
  13. bart

    september 5, 2008 at 20:55

    enne (sorry ik ben een zaag) om dat ‘tropisch grot’ excuus even uit te klaren: enkele jaren werd een Brits natuurschilder gebeten door een Vleermuis. Het was 100 jaar geleden dat hondsdolheid vastgesteld was bij vleermuizen in Engeland. Maar de man had prijs: Hondsdolheid. Hij is kort daarna overleden. (Hondsdolheid is nagenoeg altijd dodelijk als je niet ingeënt bent). Dus ook onze inheemse vleermuizen zijn gevaarlijk als je ze manipuleert.

     
  14. bart

    september 5, 2008 at 20:55

    mwoeha, ik ben de link vergeten:
    http://news.bbc.co.uk/1/hi/scotland/2508043.stm
    (veel reacties he? 😉 )

     
  15. zeezicht

    september 5, 2008 at 21:02

    @ Bart
    ja dit zijn dingen die jou nauw aan het hart liggen, omdat je er zoveel over weet.
    Ik begrijp je gedrevenheid en wees gerust… ik zal nooit geen vleermuis aanraken.

     
  16. Margo

    september 5, 2008 at 22:08

    ’t Moet toch maar vies doen om ineens 43 gevleerde muisjes in uw living te hebben hangen.

     
  17. zeezicht

    september 6, 2008 at 07:56

    @ Margo
    43 is wel héél véél niet?

     
  18. micheleeuw

    september 6, 2008 at 09:17

    Waar ik heel vroeger woonde zagen we ze vaak vliegen bij valavond. Heel mooi. Ze zijn nooit binnen bekomen, dat ik weet. Toch liever dat dan spinnen !

     
  19. Leibele

    september 6, 2008 at 10:08

    Dat is toch werkelijk “huisvredebreuk”.

     
  20. zapnimf

    september 6, 2008 at 13:36

    Eentje per jaar kunnen we hier nog aan. De lege chocopot erover schuiven en terug buiten zetten. Of alle ramen openzetten en wachten tot ze op eigen wijze terug buiten geraken. Maar 43?
    De stront herken ik ook. Voor de gyproc tegen de zolder hing, vonden die beesten een leuk onderkomen tussen de pannen en het onderdak (nu misschien nog, maar blijven hun kakjes uit het zicht).

     
  21. zeezicht

    september 6, 2008 at 16:26

    @ micheleeuw
    buiten tot daartoe, ze zijn idd nuttig. 43 spinnen zou er ook over zijn…

    @ Leibele
    Ik vermoed dat ze niet aangebeld hebben.

    @ zapnimf
    Jij herkent de stront? Ik heb daar toch geen foto van? Aha, de beschrijving…

     
  22. chelone

    september 6, 2008 at 20:28

    Hier zie ik die beestjes enkel rondekes vliegen.
    Ik gaf al eens een dood beestje meer naar school. Dat zal zeker nooit meer gebeuren nu ik de uitleg van Bart las.

     
  23. micheleeuw

    september 7, 2008 at 09:40

    Hier zitten we al aan 5 (grote, dikke) spinnen binnen en het is pas begin september ! Ik krijg telkens een mini-hartaanval wanneer ik 1 zie lopen. Geef me maar vleermuisjes. Mooie foto. Zo zien er lief uit, toch ?

     
  24. zeezicht

    september 7, 2008 at 15:40

    @ micheleeuw
    Ja lieve beestjes, zou jij die tandjes in je vingers laten happen? Ze zijn nuttig, spinnen ook.
    Dat ze nu naar binnen komen is toch een teken dat de herfst er aankomt.

     
  25. Elise

    september 7, 2008 at 20:11

    Ik ben onlangs naar Han-sur-Lesse geweest en in het Speleogame daar kan je je in 4D een vleermuis voelen, het lijkt maw alsof je er zelf één bent. De simulatie is zo goed en levensecht dat ik voor me uit getast heb om te voelen of die grot daar toch niet echt was :-). Heel interessante diertjes trouwens!

     
  26. zeezicht

    september 7, 2008 at 20:19

    @ chelone
    je stond effe onder ‘spam’ raar, maar ik heb je bevrijd.
    Bart kent er wel wat van hé?

    @ Elise
    Dat moet een raar gevoel geweest zijn, ik heb daar nog nooit van gehoord. Zo zie je maar dat je al bloggend steeds weer bijleert. 🙂

    @ Bart
    jouw link stond ook bij de spam.

     
  27. Annemie

    september 7, 2008 at 22:16

    Enkele jaren terug heb ik hier in mijn pc-kamer (onder het dak) ook een vleermuis aangetroffen.
    Samen met mijn toen nog inwonende schoondochter hebben we het diertje in een schoendoos gemanoeuvreerd en weer buiten gezet!

     
  28. zeezicht

    september 8, 2008 at 11:02

    @ Annemie
    met eentje kan dat geen probleem zijn denk ik. 🙂

     
  29. Elise

    september 8, 2008 at 16:12

    🙂 Het domein van Han-sur-Lesse (grotten, wildpark, speleogame) is trouwens helemaal een aanrader!(tip voor een leuke uitstap)…

     
  30. zeezicht

    september 8, 2008 at 19:41

    @ Elise
    Dat zal wel allemaal heel mooi zijn, maar… geen grotten voor mij. Niet door claustrofobie, maar het idee om onder de grond te zitten…
    Ik moet lucht en licht hebben.

     
  31. cursief huigje

    september 13, 2008 at 13:13

    een paar jaar geleden werden we midden in de nacht wakker. Gefladder in de slaapkamer. We dachten aan één of andere mus die binnengesukkeld was. Tot dat we het licht aanstaken, en zagen dat een vleermuis ons gezelschap hield.
    Akelig. Dat was schrikken.

     
  32. zeezicht

    september 13, 2008 at 15:49

    @ cursief huigje
    misschien komt het ook een beetje door al die griezelverhalen en filmen, dat de vleermuis zo’n reputatie heeft.

     

Geef een reactie

 
