RSS

Leidster redt bus vol VKSJ-ers uit Zonhoven.

08 Sep

Kathleen Vandael werd in Zonhoven onthaald als een echte heldin.

Een uitstap van de VKSJ uit Zonhoven naar de Efteling eindigde zaterdag bijna in een drama. Een leidster van de jeugdbeweging kon een verkeersramp nipt vermijden. Toen de buschauffeur onwel werd, nam zij het stuur over en kon ze de zwalpende bus veilig op de pechstrook zetten.

Op de E313, iets voorbije het klaverblad van Tessenderlo, kreeg de chauffeur van de bus – met 59 meisjes van de VKSJ uit Zonhoven aan boord – een beroerte. De bus week uit naar links en botste tegen de middenberm, waardoor de chauffeur uit zijn zetel viel.

“Ik ben meteen achter het stuur gekropen”, vertelt de 21-jarige hoofdleidster Kathleen Vandael. “Ik kreeg de bus onder controle, maar wist aanvankelijk niet waar de rem stond. Uiteindelijk heb ik de bus toch op de pechstrook kunnen stoppen.”

De leidster is in haar thuisgemeenten onthaald als een een echte held. Ze werd overladen met dankbetuigingen en felicitaties van opgeluchte ouders. De gemeente Zonhoven overweegt om haar speciale hulde te brengen. De chauffeur herstelt ondertussen in het ziekenhuis.

Deze gebeurtenis mag toch wel even vermeld worden, zo koelbloedig blijven… bewonderenswaardig!

 
16 reacties

Geplaatst door op september 8, 2008 in krant

 

16 Reacties op “Leidster redt bus vol VKSJ-ers uit Zonhoven.

  1. Linn

    september 8, 2008 at 21:46

    Ik zou het haar niet kunnen nadoen. Kalm blijven in zo’n situatie en die bus dan nog veilig langs de kant krijgen ook. Respect.

    Hopelijk komt alles ook in orde met die buschauffeur. Ik denk dat die ook opgelucht is dat dit verhaal voor de kinderen op de bus zo goed is afgelopen.

     
  2. madameblogt

    september 8, 2008 at 21:47

    ‘k Heb het op het nieuws gezien vandaag. Een koelbloedige jongedame. Verdient zeker van in de bloemetjes gezet te worden.

     
  3. zeezicht

    september 8, 2008 at 22:02

    @ Linn
    Zo kalm blijven, het is fantastisch. Ik vrees dat ik in paniek zou verstijven, zoals toen die motorrijder recht op mij af kwam.

    @ madameblogt
    Stel je voor: al die kinderen veilig. Er zijn geen bloemen genoeg om deze jongedame te eren, het is uniek.

     
  4. fotomart

    september 8, 2008 at 22:40

    Proficiat voor deze koelbloedige dame. Ze verdient alle eer.
    Maar stel nu eens dat het anders was afgelopen…. Zij kruipt achter het stuur met de bedoeling de bus veilig tot stilstand te brengen, dit lukt haar niet en het eindigt met een dramatisch ongeluk. Wat dan? Zou ze dan nog als een heldin onthaald worden? Of zou ze dan verantwoordelijk gesteld worden voor de gevolgen van haar mislukte poging? Rechtzaak, verzekeringen die moeilijk doen, misschien gevangenisstraf, werk kwijt, enz… Goede bedoelingen worden in onze maatschappij enkel bejuicht als het goedaf loopt.

     
  5. Dorien

    september 9, 2008 at 07:25

    Ikzelf zou behoorlijk gillen in die situatie. Maar ik heb dan ook geen rijbewijs:-s

     
  6. Leibele

    september 9, 2008 at 07:38

    Die verdiend een koninklijke onderscheiding.

     
  7. zeezicht

    september 9, 2008 at 08:20

    @ fotomart
    Dat is waar, daar had ik nog niet aan gedacht.

    @ Dorien
    Ik kan mij bijna niet voorstellen dàt iemand dat kan. Die bus had toch snelheid en dan zo onmiddellijk beslissen…

    @ Leibele
    Ik denk dat ze voor zichzelf er ook wel een goed gevoel aan heeft overgehouden en hopelijk geen nachtmerries.

     
  8. bart

    september 9, 2008 at 11:55

    Fotomart zou daar wel eens gelijk kunnen hebben. Erg he?! Ne mens zou zich bijna eerst moeten bezinnen vooraleer hij/zij impulsief ingrijpt, kwestie van later geen problemen te krijgen. Gelukkig maar dat de leidster hier niet te veel nagedacht heeft.

     
  9. micheleeuw

    september 9, 2008 at 16:24

    Dat heeft ze fantastisch gedaan ! Ze kunnen haar niet genoeg huldigen.

     
  10. zeezicht

    september 9, 2008 at 20:56

    @ bart
    Ja je hoort soms van die rechtszaken, die ik typisch Belgisch zou noemen.

    @ micheleeuw
    De ouders van die kinderen zullen ook wel opgelucht zijn.

     
  11. tijdtussendoor

    september 9, 2008 at 21:32

    Eind goed al goed… gelukkig voor iedereen:-)

     
  12. zeezicht

    september 9, 2008 at 21:49

    @ tijdtussendoor
    Volgens mij zijn er toch nog die er nachtmerries aan overhouden. Bij mij zou dat het geval zijn.

     
  13. veerle

    september 10, 2008 at 09:03

    Soms moet je dingen doen zonder al te veel na te denken. Chapeau, voor deze leidster, ze is een grote madame!

     
  14. zeezicht

    september 10, 2008 at 14:03

    @ veerle
    als je in zo’n situatie nog kùnt denken tenminste.

     
  15. Amber

    mei 5, 2010 at 19:10

    Ik zat in die bus katleen is men leidster geweest jammer genoeg is ze gestopt maar dat was de laatste dag dat ze bij de vksj was maar niet door dat busongeval hoor ze ging gewoon leerkracht worden ikk zat toen helemaal achteraan ineens zeiden de leidsters :”geen paniek”,ik vroeg aan de meisjes die naast mij zaten wat er gebeurt was en toen vertelde zei mij wat er gebeurd was

     

Geef een reactie

 
