RSS

De eerste keer…

17 Sep

Voor alles is er een eerste keer, zeggen ze. En inderdaad dat is zo, ik mocht het vandaag aan den lijve ondervinden.

In de reclame van het Kruidvat zag ik kniekousjes, tien paar in een verpakking, heel handig allemaal dezelfde kleur. Is er dan eentje versleten, heb je geen verlies, want ze passen allemaal bijeen.

Er is daar een hoek waar nogal eens wat voordelige aanbiedingen liggen, staan of hangen. En wat ziet mijn lodderig oog? Een box met drie dvd’s van André Rieu. Aha! Spek voor mijn bek! En zeker aan de prijs van een cent minder dan tien euro. Daar twijfel ik niet over, die wil ik.

Aan de kassa vraag ik; zitten die dvd’s erin? De kassierster knikt bevestigend. Ik betaal en steek alles bijeen in een stoffen zakje welk ik steeds bij heb.

Aan de uitgang;… whoeha…whoeha… flikker, flikker rood. Terug naar de kassajuf. Ah ja, zegt ze, die sticker waarschijnlijk. Wanneer ze hem verwijderd heeft, terug whoeha… flikker…

Op dit moment van mijn verhaal zouden andere mensen vertellen dat ze een kop kregen als een rode kool, de bibber, een rood waas, diarree, bijna flauwvielen…

Niks van dit alles bij mij. Ik heb nog een zakje van de Wibra, met twee plastieken bekertjes in en laat dat ook zien. Maar het kassabonnetje zit heel braaf erbij.

Het meisje kijkt nog eens alles na, terug hetzelfde scenario.

Nu verwacht ik dat ze er iemand anders gaat bijroepen die mijn handtas zal onderzoeken met veel misbaar, nee grappig vind ik het niet. Maar ze wuift; ga maar door hoor!

Waarschijnlijk was de schuldige de oude sticker die nog op de dvd-box plakte. Maar ik ben heel kalm gebleven, mijn geweten was gerust.

Hoe zou iemand zich dan voelen die wèl iets meegepikt heeft en betrapt wordt? Ik denk dat ik het liever niet wil weten.

 
18 reacties

Geplaatst door op september 17, 2008 in dagboek

 

18 Reacties op “De eerste keer…

  1. micheleeuw

    september 17, 2008 at 17:03

    Ik word al rood en zenuwachtig wanneer ik enkele seconde moet wachten tijdens het betalen met Bancontact ! ik lach dan : er staat wel geld op, hoor.
    Daarom steel ik niet : ik zou door de grond willen zinken.

     
  2. Xray

    september 17, 2008 at 18:32

    Iedereen maakt het wel eens mee. Is inderdaad beschamend. Heb zo eens een half uur tegengehouden geweest door een winkeldetective. Telkens ik voorbij de detector ging schalde het alarm. Bleek uiteindelijk dat er een detectiesticker vanop de grond aan m’n schoenzool was blijven kleven.

     
  3. zeezicht

    september 17, 2008 at 20:39

    @ micheleeuw
    Moest ik iets stelen zou je het onmiddellijk aan mijn gezicht zien. Daarbij, stelen vind ik een afwijking.

    @ Xray
    Hopelijk kan je er nu al mee lachen?
    Misschien had ik ook eens onder mijn schoenzolen moeten kijken.
    Maar eigenlijk zijn ze in het Kruidvat een beetje lichtzinnig, na twee keer kijken, mocht ik gewoon doorgaan. En had ik nu eens iets in mijn zakken gehad?

     
  4. vandepotgerukte

    september 18, 2008 at 06:15

    Komaan zeezicht, wees nu eens eerlijk en vertel ons wat U gejat hebt.

    Was getekend

     
  5. zeezicht

    september 18, 2008 at 08:20

    @ vandepotgerukte
    Allee dan, omdat je zo aandringt; een blauwe tweepersoonstent, maar aan niemand vertellen hé!

     
  6. vandepotgerukte

    september 18, 2008 at 10:31

    Zie je wel. Ik wist het!

    Was getekend

     
  7. affodil

    september 18, 2008 at 11:11

    Ik ben ooit eens bij de Carrefour naar buiten gegaan zonder aankopen, wél via de kassa die daar een doorgang voor geeft. Ik had een tijdje staan twijfelen over een aankoop maar uiteindelijk besloten het niet te doen.

    Dat bleek “verdacht gedrag” te zijn in de ogen van een security guard, die mij loeihard toeriep. Ik moest (zonder woeha, woeha) mijn handtas leegmaken.

    Ik ben rustig gebleven, heb heel goed hoorbaar voor de omstaanders gezegd dat ik -in geval ik niets gejat had- zijn excuses wou horen aan hetzelfde aantal decibels als waarmee hij mij sommeerde mijn handtas uit te kieperen. Hij heeft ze netjes terug mogen inladen en zich verontschuldigen. Ik was geen stap richting uitgang gegaan zonder…

     
  8. zeezicht

    september 18, 2008 at 15:28

    @ vandepotgerukte
    Ja, heel nonchalant onder mijn arm, het viel niet op.

    @ affodil
    Die man is toch duidelijk zijn boekje te buiten gegaan, je had een klacht kunnen indienen.
    Je bent niet op heterdaad betrapt, het alarm ging niet af, dus had hij het recht niet om je handtas te doorzoeken.
    Dat ze maar eens goed oppassen aan die speedy-kassa’s, daar wordt wat gestolen!

     
  9. Margo

    september 18, 2008 at 19:23

    ‘k Zie het zo voor me, Zeezicht…jij in al je kalmte, het hoofd cool…niks trucare, niks foefelare…

     
  10. zeezicht

    september 18, 2008 at 20:20

    @ Margo
    Merci Margootje, ik beschouw dit als een compliment!

     
  11. Linn

    september 18, 2008 at 22:20

    Ik heb dat vaak dat het alarm afgaat wanneer ik loop te winkelen. Meestal beginnen die dingen al te tuten wanneer ik binnenstap. Op zo’n moment heb ik dus al geen goesting meer om verder te shoppen hé. Grom.

    Toen ik op kot zat in Gent heb ik ook een paar keer gehad dat het alarm afging toen ik aan de kass

     
  12. Linn

    september 18, 2008 at 22:24

    Grom, te vroeg op verzenden geklikt. Ik vertel verder:

    …toen ik aan de kassa stond. Het wordt pas echt vervelend als ze dan je hele tas binnenstebuiten halen en de hele rij wachtend achter je – toevallig allemaal mannen – je tandenborstel, een voorraad maandverband en een vers onderbroek zien zitten.

    Meestal is de oorzaak van het getuut een dvd of een boek uit de bibliotheek maar soms wordt de oorzaak nooit gevonden. Echt vreemd, ik denk soms dat het echt aan mij ligt.

    Mijn excuses voor het lange betoog maar mijn alarmfrustraties kwamen naar boven bij het lezen van je post.

    Geniet van die nieuwe cd’s. 🙂

     
  13. zeezicht

    september 19, 2008 at 08:01

    @ Linn
    heel goed voor te stellen dat het vervelend is. Zeker als ze dan in je ‘intieme’ spullen zitten te graaien.
    Zou het niet kunnen dat je handtas ergens nog een sticker heeft van de winkel? Misschien in de voering ofzo?
    Ik kan mij moeilijk voorstellen dat jijzelf het alarm laat afgaan.

    Wel hoorde ik al over luchthavens waar tandvullingen en ijzer in beenderen alarm gaven. Maar dat lijkt me toch iets anders.
    Dus jij kent dat whoeha-gevoel. (in negatieve zin dan)
    btw. cd’s koop ik niet meer, het zijn muziek-dvd’s.

     
  14. Dorien

    september 19, 2008 at 10:12

    Op de luchthaven ging het alarm van de scanner af bij mij. Bleek het uiteindelijk om de riempjes van mijn sandalen te gaan. Maar tegenwoordig checken ze toch, alarm of niet. Behalve in de Afrikaanse luchthavens denk ik; toen wij in Dakar landden was het personeel enorm onverschillig 😀

     
  15. Hannah

    september 19, 2008 at 11:56

    Heb het al een paar maal beleefd in kledingwinkels. Dan laden ze mijn tas weer uit (om te verifiëren of er geen beveiliging meer aanhangt), maar het alarm gaat opnieuw af. Ze laten me vervolgens gewoon doorgaan. Ik bedenk dan ‘stel dat ik onder mijn kledij iets had aangetrokken’… Ik ga er dus van uit dat ik er enorm onschuldig uitzie 😉

     
  16. zeezicht

    september 19, 2008 at 18:27

    @ Dorien
    De luchthaven dat is toch nog iets anders eigenlijk.
    En Afrikanen die lachen met alles.

    @ Hannah
    Volgens mij gebeurt het wel dat mensen onder hun kledij iets aantrekken. Maar heb toch nog nooit gezien dat iemand zich moest uitkleden.
    Je zal er echt wel onschuldig uitzien en zeker als je niets mispeuterd hebt. 😉

     
  17. zapnimf

    september 20, 2008 at 18:49

    Het wordt tijd om eens van oorbellen te veranderen, zeezicht!

     
  18. zeezicht

    september 20, 2008 at 20:46

    @ zapnimf
    Euh…? U bedoelt…?
    neuh sèg…

     

Geef een reactie

 
