’t Kan verkeren.

Bij de laatste vergadering van de vrijwilligers, kregen we allemaal een stappenteller en een lijst om in te vullen. De bedoeling is dat je ‘probeert’ dagelijks tienduizend stappen te doen en dan ’s avonds netjes in te vullen hoeveel je er uiteindelijk gemaakt hebt. Dat gedurende een maand.

Ik kan je wel vertellen dat tienduizend héél veel stapkes zijn. Je moet al echt buiten lopen om het getal omhoog te krijgen. Een huisvrouw is daarin benadeeld, want je doet je huishouden toch niet huppelend, maar staat ook veel op dezelfde plaats. Dus wel inspanning, maar geen cijfertjes.

Op zondagnamiddag is het hier een beetje een dooie boel, maar zeker met dit mooie herfstweer wilde ik toch gaan wandelen. Om eens iets anders te doen dacht ik: ik neem de bus en ga eens in Hasselt wat rondhuppelen. Kwestie van wat andere lucht op te snuiven. Hoorde ik zeggen dat het daar kermis was. Dus een goede inval van mij.

De kermis beschrijven deed ik vorig jaar al in mijn ander blog ‘Speedy’ .Alles was nog hetzelfde. En vanwege de immense drukte, had ik niet veel zin om mij tussen die schuifelende massa te begeven. Ik hield mij zo een beetje aan de buitenkant op, kwestie van toch wat sfeer op te snuiven.

Wat mij het meeste opviel: zoveel kramen met eten en drinken of zoetigheden. En zoveel smullende mensen, rijen lang aanschuivend. Je houdt het niet voor mogelijk wat er op zo’n dag binnengespeeld wordt.

De stand van de grote winkelketen ‘waar ze niet gek zijn’ stond er ook weer. Vorig jaar deden ze een wedstrijd ‘printerwerpen’ , wie zijn afgedankte printer op een bepaald punt gemikt kreeg, ontving een spik-splinter-nieuwe.

Deze keer hadden ze iets anders bedacht: oude GSM’ s. Vanop een bepaalde afstand moesten die in een volleybal-ring belanden. Daar hing een lang net aan, zodat je duidelijk kon zien of het echt raak was. De winnaars kregen een nieuw praatmachien. Op de tijd dat ik daar stond, werden er toch een tiental gewonnen. De commentaar die erbij hoorde was bij momenten hilarisch! Het bleek ook een rechtstreekse lokale radio-uitzending.

Eigenlijk slim gezien van die zaak, ik heb onlangs vernomen dat oude GSM’s wel wat waard zijn aan inwendig materiaal. Die welke niet uit elkaar spatten, werden apart in een doos gelegd.

Tussendoor werd er ook een quizje gedaan over muziekkennis. Ik heb daar toch een hele tijd gestaan, omdat het plezant was. Toen mijn voeten het zowat begaven, ben ik iets gaan drinken, want je moet tenslotte ook naar het toilet.

Terug thuis controleerde ik mijn stappen… ik was niet eens aan vierduizend geraakt, alhoewel ik stikop was. Maar het was toch een gezellige namiddag.

20 thoughts on “’t Kan verkeren.

  1. @ Elise
    Je kan wel eens een halve dag wandelen en dan haal je dat aantal stappen wel.
    Maar toch niet dagelijks, dan ben ik òp…

    @ Leibel
    Daar ben ik ondertussen te oud voor. Ik ben al blij als ik mijn zaken geregeld krijg.

    @ Margo
    Boh… ik kan ook in de zetel gaan zitten en dat ding op en af bewegen… 😉

  2. Met mijn korte beentjes betekent 10000 stappen zowat 5 km. Uitzonderlijk ik dat wel eens kunnen halen. Maar dagelijks? Nee, ik speel niet mee.

  3. Ik heb ooit ook eens een stappenteller gekregen. Na twee dagen heb ik hem in een lade gestopt en hij is er nooit meer uit gekomen. Zonder teller weet ik ook wel wanneer ik moe ben en aan die 10 OOO geraak ik toch niet zonder in coma te vallen.

  4. @ madameblogt
    !0.000 stappen zou 7 km zijn. Wandelclubs halen dat, maar die hebben een tempo dat niet bij te houden is.

    @ fotomart
    Het is zo, dagelijks is het niet te doen. Dan heb ik twee dagen nodig om te bekomen, waar is dan het nut van de inspanning?

  5. hmm, dat GSM-gooien lijkt me wel iets. Vooral nu, want ik ben momenteel in de praktijk GSM-loos (blijkt dat je die dingen geen drie dagen in je gras mag laten liggen… was uit mijn jaszak gevallen). én ik heb er nog twee oude liggen, dus dan zou ik drie kansen hebben om raak te gooien! Dat zou zélfs mij moeten lukken!

  6. @ zabrilla
    het ligt er aan wat voor jou een frivole heupbeweging betekent? 😉
    Ik sta ook wel eens te ‘frivoleren’ op wat reggae, maar het maakt niet veel verschil. De bedoeling is ook niet om je ego te strelen, maar het gaat hier om gezond blijven/zijn/worden.

    @ bart
    jammer hé Bart dat je er niet bij was. Maar het is veel moeilijker dan het lijkt, want je krijgt maar een kans.
    Er waren lange, grote, echte basketters aanwezig. Die kwamen op met een air; ziet mij maar eens. Ze dropen wel af met hun staart tussen hun benen. (ze gooiden er gewoon over) haha…

  7. Ooit gebruikten mijn ventje en ik elk een stappenteller, zelfde merk, van het ziekenfonds dus dachten we toch te kunnen vertrouwen. Zelfde wandeling, totaal verschillend resultaat, hoewel onze stappen nogal synchroon lopen. We wisselden van machientje, het verschil draaide om. Volgens mij werkt dat systeem nog niet perfect… En in dat bijgeleverde boekje stond hoeveel ge mocht rekenen per 10 minuten fietsen – ik herinner me het aantal niet meer, maar je kwam met fietsen met véél minder inspanning vlug aan een respektabel aantal!

  8. @ vandepotgerukte
    dat is gelijk bij het stofzuigen, dan sta je ook niet echt te huppelen, of er dan een cijfertje bijkomt…

    @ Blah
    Jazeker meisje, per dàg! 10.000 stuks…

    @ adelheid
    per tien minuten fietsen of sporten mag je 1500 stappen extra tellen.
    ik doe tai chi, maar heb er ook niet steeds zin in. 20 minuten zijn dan 3000 stappen extra, maar dat is ook vrij zwaar.

Geef een reactie

