RSS

Wat vrouwen zeggen en wat ze bedoelen.

04 Okt

Zoekertjes ontcijferen is een kunst op zich, zeker als het gaat om datezoekertjes. Hoe vertaal je de boodschappen die vrouwen er in verbergen? De Britse Claudia Connell helpt een handje met haar ‘Dating dictionary’ of ‘Het afspraakjeswoordenboek’.

Waarschuwing: niet voor gevoelige lezers of lezers zonder gevoel voor humor. Connell heeft de vertalingen nogal vrij gemaakt en met het oog op clichés en oneliners.

Wat bedoelen vrouwen met:

‘Aandoenlijk’: Deze vrouw draagt foto’s van haar (dikke) katten mee op haar gsm en verzint koosnaampjes voor je vingers nog voor het voorgerecht is gearriveerd.

‘Met rondingen’: vergeet Marilyn Monroe, dit vertaalt naar ‘dik’. Meer ‘bierglas’ dan ‘zandloper’ ook.

‘Voluptueus’: uitpuilend dik. Draagt meestal ook te kleine kleren.

‘Sprankelend’: dik en irritant. Probeert elke feestje op gang te krijgen, maar faalt elke keer.

‘Knuffelbaar’: morbide obees.

‘BBW’: ‘big beautfiul woman’ of ‘dikke mooie vrouw’. Betekent eigenljik vooral ‘dik’ en ‘vrouw’.

‘Fantastische persoonlijkheid’: lelijk als de hel.

‘Artistiek’: dramaqueen. Denk slaande deuren, gebroken servies en dagen beeld zonder klank.

‘Atletisch’: zonder borsten. Zie ook: Justine Henin.

‘Vurig’: Psychotisch, op het randje van gevaarlijk. Potentiële stalkster en neem wraak, bijvoorbeeld door de mouwen van je hemden te knippen.

‘Meisjesachtig’: oppervlakkig leeghoofd. Kent iedereen uit Gossip Girl maar niet de premier. Voor de liefhebbers.

‘Uitdagend’: lastig en heeft hoge verwachtingen waar jij aan moet voldoen.

Loyaal’: stalker! Googelt je en voegt al je vrienden toe op Facebook nog voor het tweede afspraakje

‘Geniet van de kleine dingen des levens’: Gold digger! Alleen op zoek naar een nieuwe garderobe, juwelen en een filmachtige adonis.

‘Eerlijk’: zegt alles wat ze denkt en heeft daardoor geen vrienden

‘Gevoelig’: huilebalk.

Morgen: de vertaling van de mannen!

 
21 reacties

Geplaatst door op oktober 4, 2008 in krant

 

21 Reacties op “Wat vrouwen zeggen en wat ze bedoelen.

  1. Leibele

    oktober 4, 2008 at 09:47

    Naast de Dikke van Dale een must voor goed taalonderwijs.

     
  2. Margo

    oktober 4, 2008 at 10:00

    Verdekke, ik herken mezelf in alles…nie goe bezig zekerst?
    Reuzebenieuwd wat de mannenversie hiervan is. Hopelijk staat er iets wat we nog niet weten.

     
  3. micheleeuw

    oktober 4, 2008 at 12:03

    Schitterend en waarschijnlijk vaak juist.

     
  4. zeezicht

    oktober 4, 2008 at 15:28

    @ Leibele
    Haha, hier zullen de meeste mannen wel zitten te gniffelen, wanneer ze dit lezen.

    @ Margo
    Vergeet je gevoel voor humor niet!

    @ micheleeuw
    Een beschrijving van jezelf maak je altijd wat positiever… toch?

     
  5. zapnimf

    oktober 4, 2008 at 22:39

    Volgens mij is die interpreteerster de Britse Sonja Kimpen. Een psycho-analist zou er een kluif aan hebben.

     
  6. treiner

    oktober 5, 2008 at 08:22

    owee als mijn schoonfamilie iets ‘speciaal’ vindt
    want dan bedoelen ze erg lelijk

     
  7. zeezicht

    oktober 5, 2008 at 08:37

    @ zapnimf
    wacht op de uitleg over de mannen. 😉

    @ treiner
    zo ken ik ook mensen, ze zeggen dat iets ‘speciaal’ is, wanneer ze er geen uitleg kunnen voor geven.

     
  8. vandepotgerukte

    oktober 5, 2008 at 09:46

    Ik krimp ineen van schrik.

    Was getekend

     
  9. zeezicht

    oktober 5, 2008 at 11:25

    @ vandepotgerukte
    voor dit postje of voor het volgende?

     
  10. Teo

    oktober 5, 2008 at 16:25

    Wat doen we toch moeilijk, al eeuwen.
    Mannen willen gewoon SEX in 1e plaats.
    Vrouwen willen lieve woordjes, geliefkoosd woorden, knuffelen in 1e plaats, en liefst nog heel veel zekerheid.
    Nou, dan wisselen we toch gewoon uit.
    Tja, zo eenvoudig zitten we in mekaar, alleen iedereen verbloemd het. Zit in onze genen, en dat kanje verbloemen, maar niet veranderen.
    Dus zeg gewoon in vervolg, geef me liefde, krijg jij SEX.
    Of geef me SEX, krijg jij veel liefde terug.
    Meatlove’s Paradise by the dashboard light. Geen betere vertaling is er.

    Teo.

     
  11. zeezicht

    oktober 5, 2008 at 17:32

    @ Teo
    djeez, Teo, hier knap ik op af.
    Ik weet dat veel mensen zo denken/doen/leven…
    Maar ik wil in de eerste plaats een soul-mate, de rest past dan vanzelf in het plaatje.

     
  12. madameblogt

    oktober 6, 2008 at 10:49

    ’t Is allemaal nogal cru gesteld, maar er zit veel in. 🙂

     
  13. Teo

    oktober 6, 2008 at 15:11

    Ja tis cru gezegd misschien, en ik wil niemand beledigen.
    Maar we kruipen steeds voor de waarheid weg. En dat is ook Cru!
    En niks is ja 100%, overal gradatie, mannen die meer vrouwelijk zijn, vrouwen die wat mannelijke eigenschappen hebben. Maar als we die verschillen eerst eens accepteren, en niet direct roepen, “wat een vies kereltje”, of “wat een hoer”, dan zijn we al heel stuk verder. Wat in de genen zit, veranderd niemand, je kan het alleen verbloemen, bord voor je kop. En dat is wat de “nette” mensheid doet. Maar erg dom vind ik dat. Doe er zelf ook nog aan mee. We zijn en worden van kinds af aan gehersenspoeld met onware feiten, ter ere van de kerk en andere zedenpredikers. Dit brengt meer ellende mee dan ze voorkomen. Want uiteindelijk vind ik deze zedenpredikers zelf de viespeukjes.

     
  14. zeezicht

    oktober 6, 2008 at 16:23

    @ madameblogt
    Ik vind wel dat ze bij de vrouwen erg de nadruk leggen op het gewicht. Elke vrouw is toch niet te dik?
    En bij de mannen staat er niets over bierbuiken en zweetvoeten en snurken…

    @ Teo
    Mijn beste Teo, ik vrees dat de inhoud van de tekst u een beetje ontgaan is.
    Het gaat hier over een datingsite en hoe de mensen zichzelf beschrijven om er een beetje beter uit te komen dan ze zijn.
    En u vergeet ook uw gevoel voor humor…

     
  15. Teo

    oktober 6, 2008 at 17:02

    Beste Zeezicht,
    had en heb geen idee wat voor site dit is. Klikte ergens iets aan, en kwam hier. 🙂
    Internet zit vol verassingen. Ach, en zie dat van mij ook beetje als humor. Ik bedoel toch, niks is zwartwit. En wie zegt dat ik gelijk heb, tis meer een kijk op dingen hoe je ze ervaart. En fanatiek ben ik ook al niet, tis fijn dat we allemaal over zoiets kunnen praten, lachen, dollen, huilen.

    Datingsprofiel dus.
    Ja, goed, ik moet me ook maar eens inschrijven dan. Bij een datingsite. Vrouw wegelopen. Kan je je het voorstellen 😉
    Ik vind haar nog steeds een lieverd. Zei een ander nog meer dan mij. Maar begrijp nu wat ik op die datingsite moet zetten en wat niet in mijn profiel. Ik leer elke dag nog. Ook al ben ik 55.

    Ach op elk type valt wel iemand hoor Zeezicht. Ik hou trouwens niet van vrouwen met een bierbuik 🙂
    En van mannen al helemaal niet, met of zonder. 😛

    Women – Can’t live with ‘em, can’t live without ‘em

     
  16. zeezicht

    oktober 6, 2008 at 17:09

    @ Teo
    Ah, uwen euro is gevallen.
    Heb je ook het stukje over de mannen gelezen? Ze stellen zich ook graag mooier voor dan ze echt zijn. 😉 Maar nu denk je toch hopelijk niet dat dit een datingsite is hé?

     
  17. Teo

    oktober 6, 2008 at 19:59

    @Zeezicht

    Mijn Blonde haren zijn al lang grijs. 😛

     
  18. Hannah

    oktober 6, 2008 at 20:28

    Het aandoenlijke type vind ik om te gillen!

     
  19. zeezicht

    oktober 6, 2008 at 21:39

    @ Hannah
    En het gekke is dat je sommige types herkent… toch?

     
  20. fotomart

    oktober 12, 2008 at 21:17

    Oef! Gelukkig ben ik niks van dit alles! Zou perfectie dan toch bestaan? :-)))

     
  21. zeezicht

    oktober 12, 2008 at 21:42

    @ fotomart
    ja wie weet? Als je het zelf zegt… 😉

     

Geef een reactie

 
