RSS

Nederland verbiedt paddo’s vanaf 1 december.

10 Nov

Het Nederlandse verbod op de verkoop van paddo’s gaat in op 1 december. Zowel de teelt als de verkoop van verse paddo’s wordt verboden. Voor de gedroogde variant van de hallucinerende paddestoelen was dit al het geval.
De Nederlandse Tweede Kamer drong aan op een verbod na de dood van een 17-jarig Frans meisje, dat na het eten van de paddestoelen van een brug in Amsterdam sprong. De smartshops reageerden verbijsterd toen het kabinet deze wens honoreerde. Problemen na het gebruik van de paddestoelen zouden zich volgens de handel vooral onder buitenlandse toeristen in Amsterdam voordoen. Deze zouden met een betere regulering en controle gemakkelijk de kop in te drukken zijn.

Dus wie er nog van wil proeven, zal zich moeten haasten.

 
27 reacties

Geplaatst door op november 10, 2008 in krant

 

27 Reacties op “Nederland verbiedt paddo’s vanaf 1 december.

  1. Nagolore

    november 10, 2008 at 22:12

    Ha ha,. Buitenlandse toeristen zouden met een betere regulering en controle gemakkelijk de kop in te drukken zijn… Hln…. 😉

     
  2. Terrebel

    november 10, 2008 at 22:16

    Dat geeft te denken…Het afgelopen jaar zijn er 2 mensen gestorven na het nuttigen van paddo’s en dertig na een val van een keukentrap. Het gebruik van zo’n levensgevaarlijk ding zal dus eerdaags zéker worden verboden. Tenminste, als de minister consequent wil overkomen.

     
  3. madameblogt

    november 10, 2008 at 23:25

    Ik heb de indruk dat het gedoogbeleid minder gaat gedogen.

     
  4. Duvel

    november 11, 2008 at 07:37

    Tiens, dat wist ik niet.
    Heb jij ze al een keer geproefd ?

     
  5. micheleeuw

    november 11, 2008 at 09:22

    Heb ik niet nodig : ik ben al gek genoeg ! 😉
    Als het niet meer toegelaten wordt zal het handel weer illigaal worden en is er geen controle meer.

     
  6. Stef Flater

    november 11, 2008 at 13:07

    Ik hou het bij champignons. Smaakt ook goed. 😉
    Auto’s zijn levensgevaarlijk. Elk jaar zijn er verkeersdoden te betreuren. Misschien dan ook maar het gebruik van daarvan verbieden? 🙄

     
  7. zeezicht

    november 11, 2008 at 15:16

    @ Nagolore
    prachtige zin… toch?

    @ Terrebel
    misschien moeten er eerst nog wat doden vallen eer ze ingrijpen?

    @ madameblogt
    ja dat gedoogbeleid is het ook niet. Ik kende vroeger een jong koppel, die regelmatig paddo’s gingen halen. De verhalen welke ze dan vertelden deden mijn haren ten berge rijzen.
    Ze zagen monsters en allerlei rare dingen… en gelachen dat ze hadden, gelachen…
    Ik heb vaak gedacht op een dag herkennen jullie elkaar niet meer en gebeuren er ongelukken.

    @ Duvel
    Ik heb ze al lang van mijn lijstje ‘dingen die ik nog wil doen’ geschrapt!

    @ micheleeuw
    er gebeurt zoveel illegaal, dat is geen reden om het toe te laten.

    @ Stef Flater
    verkeersdoden, ja… maar van autorijden word je niet krankzinnig!

     
  8. treiner

    november 11, 2008 at 19:38

    Joepie, meer plaats op de trein binnenkort 🙂

     
  9. zeezicht

    november 11, 2008 at 21:56

    @ treiner
    zitten er dan paddo’s bij jou op de trein?

     
  10. de zeggenschap

    november 11, 2008 at 23:51

    En nu Plop en consoorten nog in de vergeetput en onze kinderen kunnen kunnen weer zonder plopkoek in bed.
    Als dat geen vooruitgang is, wet ik het niet meer.

     
  11. vandepotgerukte

    november 12, 2008 at 07:39

    Op een vruchtbare berg wonen heeft zo zijn voordelen.

    Was getekend

     
  12. Leibele

    november 12, 2008 at 09:57

    En het zou me niets verbazen als Jan Peter Balkenende, samen met Piet Hein Donner en Andre Rouvoet de Hollandse bossen gaan afstruinen om ook daar de paddenstoel te vernietigen. ( deze mensen zijn de meest verantwoordelijke landsbestuurders die deze heksejacht op de produkten van Moeder Aarde hebben bedacht.)

     
  13. zeezicht

    november 12, 2008 at 12:28

    @ de zeggenschap
    De kaboutertjes hebben voldoende aan gewone paddenstoelen.
    Maar wanneer de mensen geen paddo’s meer mogen gebruiken, zullen ze ook geen kaboutertjes meer zien! 🙂

    @ vandepotgerukte
    Dus bij jou geen paddenstoelen?

    @ Leibele
    Oh, ik wist niet dat deze soort in het wild groeit? Ik dacht dat die gewoon gekocht werden.
    Als het zo is, dan gaan ze daar toch geen controle over hebben.
    Het is niet zomaar een ‘paddenstoel’ , je wordt er zot van.

     
  14. Dorien

    november 12, 2008 at 15:29

    Ik ben enorm tegen drugs, dus dit juig ik alleen maar toe!:-)

     
  15. zeezicht

    november 12, 2008 at 22:59

    @ Dorien
    Ik juich samen met jou!

     
  16. bart

    november 13, 2008 at 07:14

    Ha, fijn zo. Kan ik binnenkort de paddenstoelen uit mijn tuin drogen en via één of ander illegaal circuit verkopen voor grof geld. Weet niet welk effect ze hebben, maar dat zien we dan wel zeker. Als gewetenloos crimineel kan ik mij daar toch niks van aan trekken? KASSA KASSA!

    Om maar te zeggen: paddo’s in de illegaliteit stoppen lijkt me écht geen goed idee. Want wie ze wil gebruiken gaat sowieso op zoek, om het even waar en om het even bij wie.

     
  17. zeezicht

    november 13, 2008 at 18:04

    @ bart
    Aan zulke dingen zie je dat het beleid in Nederland niet beter is dan hier.
    Wij zeggen soms wel: ‘dat is typisch Belgisch’, maar ik denk dat je overal van die toestanden hebt.

     
  18. Margo

    november 13, 2008 at 21:34

    Paddo’s afschaffen, drugs afschaffen, alcohol afschaffen, sigaretten afschaffen, auto’s afschaffen, chips afschaffen, mc donalds afschaffen, kleine keukenladdertjes afschaffen, … jaja, dat gaat het hem doen.

     
  19. breeg

    november 14, 2008 at 08:05

    Het zal alleszins de nietsvermoedende en onwetende toeristen beletten om nog paddo’s te kopen. Zij die volharden en ze illegaal aanschaffen hebben het dan maar zelf gezocht. Ik juich dus mee met jou en Dorien

     
  20. zeezicht

    november 14, 2008 at 22:51

    @ Margo
    Ik weet het, er zijn meer slechte dingen dan drugs alleen.
    Je kan niet alles afschaffen dat is een feit, maar drugs mogen ze wel verbieden.

    @ breeg
    Hoe ze alles gaan controleren weet ik ook niet, maar ik ben resoluut tegen drugs, waaronder paddo’s.

     
  21. sneeuwkoningin

    november 15, 2008 at 10:03

    jep dan gaan we,net zoals met de canabis,beginnen rommel te kopen van eender wie op eender welke straathoek (want stoppen doen we echt wel niet) tegen woekerprijzen en zo komt het dat we op een mooie zaterdagmorgen met een kater van hier tot in Tokio reacties zitten te schrijven op blogs,tot meer zijn we niet in staat.en de straatdealers zijn weer vrolijk want zij hebben weer goed verdiend.

     
  22. Tom

    november 15, 2008 at 12:11

    wat zijn drugs voor jou?

    enkel paddo’s, joints en cocaïne en zo’n dingen?

    of ook alcohol? sigaretten?

    Zelfs van een beperkte hoeveelheid nootmuskaat kan je al behoorlijk high geraken, en is zelfs dodelijk. Ook verbieden? De puree zal in ieder geval nooit meer hetzelfde zijn…

    Niet dat ik pro-drugs ben en het zelf nodig heb, alleen vind ik een gedoogbeleid beter dan een verbod. Door iets te verbieden, dwing je een hele handel plots in de illegaliteit, iets wat mijn inziens niet toe te juichen valt! De dood van dat meisje is tragisch, maar het is in mijn ogen naïef te denken dat een verbod op paddo’s het aantal doden erdoor zal doen afnemen… Integendeel

    groet,
    Tom

     
  23. zeezicht

    november 15, 2008 at 14:43

    @ sneeuwkoningin
    Ik begrijp dat je dit probleem op verschillende manieren kunt bezien.
    Jij hebt ook gelijk, ik kan alleen maar herhalen dat ik tegen drugs ben. Maar ik weet dat het niet zo simpel is, het beste zou zijn dat het allemaal niet bestond…

    @ Tom
    Ik snap waar je naartoe wil. Wanneer ik zo jouw reactie lees, zit ik daar echt lang over na te denken. Elke zienswijze is verschillend, maar heeft wel een punt.
    Zelf moet ik medicatie nemen, wat in principe ook drugs zijn. Maar heb ik de keuze? Mijn lichaam werkt tegen zichzelf.
    Natuurlijk is de droom dat niemand ooit aan drugs zou beginnen, niet haalbaar.
    Hoe meer reacties ik hier lees, hoe moeilijker het lijkt om een gepaste oplossing te verzinnen… die zal er waarschijnlijk nooit zijn.

     
  24. Elise

    november 20, 2008 at 19:23

    De Maya’s in Mexico gebruikten paddo’s in hun mystieke rituelen om tot diepere inzichten te komen. (Lees de antropoloog/auteur Carlos Castaneda). Ik heb ze zelf ook geprobeerd en het was een ontzettend leerrijke ervaring. Uiteraard is de context en de hoeveelheid heel belangrijk, en is het zeker niet voor iedereen een goed idee om dit uit te proberen. Een complexe zaak. Ik denk dat ik een gedogebeleid toch beter vind. Zoals iemand hierboven opmerkte kan je paddo’s zelfs bij ons gewoon in de bossen gaan plukken…

     
  25. zeezicht

    november 20, 2008 at 22:20

    @ Elise
    Een heel onverwachte, maar eerlijke reactie.
    Jij noemt het een leerrijke ervaring. Alhoewel, het blijft toch een drug. Het is ook niet uitgesloten dat er ongelukken door gebeuren.
    Stel je voor dat je ontwaakt naast een buitenaards monster (in jouw ogen, door de drug)
    je neemt een mes en steekt je partner neer…
    Na al deze reacties gelezen te hebben, ben ik er wel dieper over gaan nadenken. Eens verslaafd, zal het zeker heel moeilijk zijn.
    Maar om te gaan experimenteren, daar kan ik echt niet achter staan.

     
  26. Elise

    november 21, 2008 at 20:21

    Dag zeezicht,

    aan paddo’s kan je niet verslaafd raken, de ervaring is veel te intens…Wat jij beschrijft komt volgens mij ook enkel voor als je er teveel eet…ik heb toch geen monsters gezien:-) (wel alles intenser ervaren, de kleuren, geuren, textuur, geluiden…). Bovendien versterken psychedelica (dus ook paddo’s) de gevoelens die je hebt, als je onder invloed iemand neersteekt wil dat zeggen dat je erg agressieve gevoelens had ervoor-die kunnen evengoed in een zatte bui of in een moment van verkeersagressie opborrelen. Maar je hebt gelijk, enige voorzichtigheid en vooral zelfkennis geboden als je gaat experimenteren!

     
  27. zeezicht

    november 21, 2008 at 21:51

    @ Elise
    Jij schijnt daar erg gerust in te zijn. Ik ken er niets van, maar als je heel intens gaat verlangen naar dat gevoel dat jij beschrijft… dan kan je toch verslaafd geraken?
    Ik blijf er huiverig tegenover staan, vooral dat experimenteren.

     

Geef een reactie

 
