Wat eet je in de winter?

art_large_547348_466x350

Wat je eet, heeft niet alleen effect op je gezondheid, het beïnvloedt ook je buitenkant. Het is belangrijk dat je het hele jaar rond de juiste dingen eet om zo veroudering te bestrijden. Deze vijf voedingsmiddelen vind je overal in de winter en zijn makkelijk in te passen in je dagelijkse eetpatroon.

Druiven bevatten veel water en zorgen zo ervoor dat je genoeg gehydrateerd bent. Ze bevatten ook heel wat vezels, die goed zijn voor de spijsvertering. Als laatste zitten ze vol met vitamines en anti-oxidanten. Je eet het best rode druiven, want daar zitten veel anthocyanen in. Druiven zijn ideaal als tussendoortje, maar je kunt ze ook als dessert eten. Druiven behoren wel tot de meest calorierijke fruitsoorten, meldt e-gezondheid.be.

Je vindt bijna in elke winkel het hele jaar rond appels. Dit fruit heeft heel wat troeven, het bevat veel vitamine C en appelzuur. Dit laatste bestanddeel zou helpen tegen reumatische aandoeningen. Nog leuker aan appels is dat je er alle kanten mee uit kunt. Je maakt er niet alleen de lekkerste desserts mee, je kunt ze ook in hartige gerechten verwerken als stukjes appel in een slaatje of vermengd in aardappelpuree.

Iedereen weet dat appelsienen boordevol vitamine C zitten. Maar ze zijn ook rijk aan hesperidine, een anti-oxidant dat goed is voor de bloedvaten. Er zijn talloze desserts waarin je appelsien kunt verwerken, probeer er eens een klassieke cake mee te maken of waag je aan een taart met yoghurt en appelsienen.

Pompoenen. Deze groente is hét symbool van de herfst. De oranje kleur komt van carotenoïden. Dit is het meest doeltreffende anti-oxidant. Pompoenen bevatten ook veel bètacaroteen, dit beschermt je immuunsysteem en zorgt voor de hydratatie van je huid. Probeer eens wat anders dan pompoensoep. Je kunt de groente ook verwerken in een gratinschotel of smijt pompoen eens in de wok.

De rode biet is wat in een vergeten hoekje terecht geraakt. Onterecht want het bevat heel veel anti-oxianten. Het is ook een van de weinige groenten die betacyanine bevat, een bestanddeel dat tegen kanker zou beschermen. Je kunt bieten verwerken in slaatjes, maar als je het mengt met geitenkaas kun je het als dipsausje bij aperitiefhapjes serveren.

19 thoughts on “Wat eet je in de winter?

  1. En rapen? Volgens mijn oma waren rapen ook erg gezond. “Rapen doet het gat gapen” zei ze altijd. En als de darmflora goed werkt, was volgens haar alles ok.

  2. @ madameblogt
    Das een mooi gezegde! En in oma’s tijd waren de rapen arme-mensen-eten, meen ik te weten.

    @ zapnimf
    Bieten lust ik eigenlijk niet, maar ondertussen ben ik misschien van smaak veranderd, ik ga ze toch nog eens proberen.

  3. @ Dorien
    Je kan niet gezond genoeg eten, ik ben al een hele tijd alleen maar verse producten aan ’t eten.

    @ (mw)
    Ja ik dacht ook wel aan rode bieten. Maar rauwe groenten mag ik niet eten. Ik stoom meestal in de microwave.

  4. @ Flo
    Het is vooral een gewoonte, je kan het jezelf aanleren om groenten en fruit graag te eten.

    @ Nes
    Ah maar spruiten zijn ook wintergroente hé!
    Vind ik ook lekker, maar koteletjes minder.

  5. Al die dingen eet ik graag, groenten en fruit, seizoensgebonden of niet. Alleen spijtig dat ik daarnaast allerhande bucht binnenspeel, wat het effect van gezond eten dan weer helemaal teniet doet. Pfffrt.
    “Eet vanalles een beetje, nergens in overdrijven”, daar sta ik volledig achter. Nu nog in praktijk brengen en ik ben zo gezond als maar zijn kan.

  6. @ Margo
    Ach ja, eigenlijk weten we wel wat gezond eten is.
    En als je altijd gezond leeft, ga je zeker en vast ook gezond dood. 😉

    @ micheleeuw
    Ik lust eigenlijk alles, maar of ik daar honderd jaar mee wordt?

  7. Voeding vind ik wel interessant. Wat die appels betreft, die zijn gezond, je moet alleen niet direct daarna je tanden poetsen ivm de zuren, geldt ook voor andere vruchten en sappen/frisdranken.
    Bietjes zijn heerlijk als je ze klaarmaakt met een klein uitje (bakken in olie) en geraspte appel en een beetje geraspte verse gember..Pompoen is nog lekkerder.. 😉
    Broccoli is een van de gezondste groenten en vergeet de knoflook niet ?
    Je bent wat je eet zegt men..

  8. @ boomkruiper
    @ maryan
    Beiden interessante recepten. Ik ga ze zeker eens proberen.
    Pompoen en broccoli zijn zeker niet te versmaden, maar knoflook?
    Ik weet dat het gezond is, maar toch niet mijn ding.

Geef een reactie

