RSS

Wat eet je in de winter?

25 Nov

art_large_547348_466x350

Wat je eet, heeft niet alleen effect op je gezondheid, het beïnvloedt ook je buitenkant. Het is belangrijk dat je het hele jaar rond de juiste dingen eet om zo veroudering te bestrijden. Deze vijf voedingsmiddelen vind je overal in de winter en zijn makkelijk in te passen in je dagelijkse eetpatroon.

Druiven bevatten veel water en zorgen zo ervoor dat je genoeg gehydrateerd bent. Ze bevatten ook heel wat vezels, die goed zijn voor de spijsvertering. Als laatste zitten ze vol met vitamines en anti-oxidanten. Je eet het best rode druiven, want daar zitten veel anthocyanen in. Druiven zijn ideaal als tussendoortje, maar je kunt ze ook als dessert eten. Druiven behoren wel tot de meest calorierijke fruitsoorten, meldt e-gezondheid.be.

Je vindt bijna in elke winkel het hele jaar rond appels. Dit fruit heeft heel wat troeven, het bevat veel vitamine C en appelzuur. Dit laatste bestanddeel zou helpen tegen reumatische aandoeningen. Nog leuker aan appels is dat je er alle kanten mee uit kunt. Je maakt er niet alleen de lekkerste desserts mee, je kunt ze ook in hartige gerechten verwerken als stukjes appel in een slaatje of vermengd in aardappelpuree.

Iedereen weet dat appelsienen boordevol vitamine C zitten. Maar ze zijn ook rijk aan hesperidine, een anti-oxidant dat goed is voor de bloedvaten. Er zijn talloze desserts waarin je appelsien kunt verwerken, probeer er eens een klassieke cake mee te maken of waag je aan een taart met yoghurt en appelsienen.

Pompoenen. Deze groente is hét symbool van de herfst. De oranje kleur komt van carotenoïden. Dit is het meest doeltreffende anti-oxidant. Pompoenen bevatten ook veel bètacaroteen, dit beschermt je immuunsysteem en zorgt voor de hydratatie van je huid. Probeer eens wat anders dan pompoensoep. Je kunt de groente ook verwerken in een gratinschotel of smijt pompoen eens in de wok.

De rode biet is wat in een vergeten hoekje terecht geraakt. Onterecht want het bevat heel veel anti-oxianten. Het is ook een van de weinige groenten die betacyanine bevat, een bestanddeel dat tegen kanker zou beschermen. Je kunt bieten verwerken in slaatjes, maar als je het mengt met geitenkaas kun je het als dipsausje bij aperitiefhapjes serveren.

Advertenties
 
19 reacties

Geplaatst door op november 25, 2008 in dagelijks

 

19 Reacties op “Wat eet je in de winter?

  1. madameblogt

    november 25, 2008 at 21:01

    En rapen? Volgens mijn oma waren rapen ook erg gezond. “Rapen doet het gat gapen” zei ze altijd. En als de darmflora goed werkt, was volgens haar alles ok.

     
  2. zapnimf

    november 25, 2008 at 22:43

    Ik probeer mij nu te herinneren of ik ooit al eens biet heb gegeten. Zoja, veel indruk zal het dan niet gemaakt hebben.

     
  3. zeezicht

    november 25, 2008 at 23:09

    @ madameblogt
    Das een mooi gezegde! En in oma’s tijd waren de rapen arme-mensen-eten, meen ik te weten.

    @ zapnimf
    Bieten lust ik eigenlijk niet, maar ondertussen ben ik misschien van smaak veranderd, ik ga ze toch nog eens proberen.

     
  4. Dorien

    november 26, 2008 at 09:30

    Interessante tips, ik wil ze zeker toepassen!

     
  5. (mw)

    november 26, 2008 at 16:10

    Met bieten worden doorgaans rode bieten bedoeld. Die zijn echt heerlijk, zowel (of beter: vooral) rauw als klaargestoomd.

     
  6. zeezicht

    november 26, 2008 at 16:37

    @ Dorien
    Je kan niet gezond genoeg eten, ik ben al een hele tijd alleen maar verse producten aan ’t eten.

    @ (mw)
    Ja ik dacht ook wel aan rode bieten. Maar rauwe groenten mag ik niet eten. Ik stoom meestal in de microwave.

     
  7. Flo

    november 27, 2008 at 13:22

    Klinkt super gezond. Behalve heel af en toe een appel of een banaan eet ik zelden fruit. Moet daar echt moeite voor doen. Vooral in de herfst/winter.

     
  8. Nes

    november 27, 2008 at 21:14

    Spruitjes met koteletjes en patatten vind ik toch ook lekker hoor!

     
  9. zeezicht

    november 27, 2008 at 21:24

    @ Flo
    Het is vooral een gewoonte, je kan het jezelf aanleren om groenten en fruit graag te eten.

    @ Nes
    Ah maar spruiten zijn ook wintergroente hé!
    Vind ik ook lekker, maar koteletjes minder.

     
  10. Margo

    november 28, 2008 at 11:55

    Al die dingen eet ik graag, groenten en fruit, seizoensgebonden of niet. Alleen spijtig dat ik daarnaast allerhande bucht binnenspeel, wat het effect van gezond eten dan weer helemaal teniet doet. Pfffrt.
    “Eet vanalles een beetje, nergens in overdrijven”, daar sta ik volledig achter. Nu nog in praktijk brengen en ik ben zo gezond als maar zijn kan.

     
  11. micheleeuw

    november 28, 2008 at 14:12

    Allemaal heel juist. Nu nog doen en ik word 100 jaar ! Ik eet wat de pot schaft … àls ik het lust, hé. 😉

     
  12. zeezicht

    november 28, 2008 at 16:58

    @ Margo
    Ach ja, eigenlijk weten we wel wat gezond eten is.
    En als je altijd gezond leeft, ga je zeker en vast ook gezond dood. 😉

    @ micheleeuw
    Ik lust eigenlijk alles, maar of ik daar honderd jaar mee wordt?

     
  13. treiner

    november 29, 2008 at 09:01

    wat met de frieten die in mijnen hof groeien?

     
  14. zeezicht

    november 29, 2008 at 10:09

    @ treiner
    Het ligt eraan of ze aan struiken of aan bomen groeien.
    Zijn het bomen zou ik ze gewoon laten hangen dat ze zichzelf kunnen zaaien, want dit is toch iets unieks! 🙂

     
  15. Leibele

    november 29, 2008 at 11:39

    Maar het consumeren van die gezonde appel heeft weer wel het nadeel dat het behoorlijk slecht is voor je gebit door al dat zuur.

     
  16. zeezicht

    november 29, 2008 at 13:18

    @ Leibele
    Er wordt toch gezegd: een appel per dag, houdt de dokter buiten?
    Maar idd over de tandarts geen woord.

     
  17. boomkruiper

    november 29, 2008 at 15:49

    Bietjes zo goedkoop en zo HEERLIJK. Het liefst natuurlijk zelfgekookte koud geraspt met een uitje en een beetje mayo en de dag erna een dressing met olie azijn mosterd en knoflook Mmmmmm

     
  18. maryan

    november 29, 2008 at 16:12

    Voeding vind ik wel interessant. Wat die appels betreft, die zijn gezond, je moet alleen niet direct daarna je tanden poetsen ivm de zuren, geldt ook voor andere vruchten en sappen/frisdranken.
    Bietjes zijn heerlijk als je ze klaarmaakt met een klein uitje (bakken in olie) en geraspte appel en een beetje geraspte verse gember..Pompoen is nog lekkerder.. 😉
    Broccoli is een van de gezondste groenten en vergeet de knoflook niet ?
    Je bent wat je eet zegt men..

     
  19. zeezicht

    november 29, 2008 at 23:24

    @ boomkruiper
    @ maryan
    Beiden interessante recepten. Ik ga ze zeker eens proberen.
    Pompoen en broccoli zijn zeker niet te versmaden, maar knoflook?
    Ik weet dat het gezond is, maar toch niet mijn ding.

     

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers liken dit: