De klos.

images-klos

Gisteren toneelavond. In ons eigen Cultureel Centrum voerde het N.G.T. ‘De klos’ op. Deze keer speelde René Swartenbroekx zelf ook mee.

Wat mij onmiddellijk opviel was de grote bezetting: zestien personen, dat kan al tellen.

Maar eens het stuk bezig was, werd het duidelijk. Na een tijdje dan toch, want ik moet eerst in zo’n stuk ‘wonen’ eer ik ervan kan genieten. Mijn algemene indruk kan ik in ’t kort samenvatten: heel cliché en voorspelbaar. Met hier en daar enkele uitschieters in de tekst, waar zelfs ik mee kon lachen. (ik kijk altijd nogal technisch en snap soms niet waarom anderen lachen)

Het kwam erop neer dat elk personage een partner en een minnaar had, dus chaos en hilarische afspraken.

Gelukkig waren de spelers goed, want af en toe waren we de draad kwijt, mede omdat twee van de mannen erg op elkaar geleken. De oude Franse ingewikkelde aan elkaar verwante namen van de personages maakten het er ook niet gemakkelijker op. Zelfs de spelers hebben wel eens een verkeerde naam genoemd. (je ziet hoe ik oplet hé).

Het groeten vond ik wel heel geslaagd: alle spelers kwamen per koppel het podium op gewalst, uit verschillende richtingen, tot vooraan.

Al bij al was het toch een gezellig uitje, waarna we nog iets zijn gaan drinken, om nog wat na te kaarten.

Het volgende stuk zal weer iets zwaarder zijn, ik kijk er al naar uit.

11 thoughts on “De klos.

  1. Toneel… heb ook ooit eens meegespeeld, en nog geen klein rolletje ook. Eerlijk gezegd, ik heb er een gevoelensdoorelkaargeschudsel aan overgehouden. (dat lees je binnenkort op mijn blog)

  2. @ Annemie
    Wanneer toneel je niet echt interesseert, dan is het normaal dat je niet geneigd bent om te gaan kijken.

    @ Margo
    Verras ons Margo…

    @ Dorien
    Ik ken het gevoel. Momenteel zijn we aan ’t repeteren voor een kerststuk met senioren (voor senioren)
    Het is niet simpel, de ene keer gaat het vrij vlot en de andere keer… naja…
    Het stuk hangt aaneen door de verteller (ik) en de muziek.
    Er komen vier optredens en het vergt ongelooflijk veel energie. Aanstaande donderdag is de generale.

    @ madameblogt
    Passé is wel het juiste woord. Ik begrijp niet dat ze zo’n stuk gekozen hebben, terwijl NGT toch een van de ‘betere’ groepen is.

  3. @ zapnimf
    René is van hier. Of hij nog boeken schrijft weet ik niet. Maar zijn jeugdboeken werden gewaardeerd door zijn eenvoudig taalgebruik.
    Ik denk dat hij nu alleen nog met toneel bezig is, ah ja en met de ‘Kampioenen’.

Geef een reactie

