RSS

Opleiding senioren-consulente.

01 Dec

images-getuig3Vandaag was de laatste dag van de opleiding. Als VIP’s werden we per autobus rondgereden in de omgeving als afsluiter op de lessen die we gevolgd hebben. Zo werden diensten en gebouwen een beetje visueel. Alle dienstencentra, OCMW-gebouwen, rusthuizen, seniorenwoningen. Ook de plaatsen waar in de toekomst nog ’t een en ’t ander gaat verwezenlijkt worden.

Het was een zeer interessante cursus. Vele dingen waar ik al van op de hoogte was, maar voortdurend hoor je ook nieuwigheden. Een dag hebben we les gevolgd in het stadhuis, waar normaal de burgemeester vergadert met de schepenen. Prachtige zaal, glanzende tafels in een ovaal en dure lederen zetels.

Vooral de laatste dag was het heel plezant. Ik had er eerst een beetje tegenop gezien, een ganse dag les! Maar de tijd was voorbij gevlogen. Het ging vooral over communicatie en lichaamstaal. Dit laatste is belangrijker dan woorden, wanneer het erom gaat senioren hun verhaal te laten doen. Ze moeten zien dat je luistert en dat hun leed erkend wordt.

Want daar gaat het tenslotte toch allemaal over: erkenning. Iedereen heeft dat nodig om zich een volwaardig mens te voelen.

Het was gewoon een basis-opleiding, waar alles toch aan bod gekomen is. Om hier de hele lessen te uit te leggen zou wat saai worden, dus hou ik het hierbij.

We weten nu welke diensten en faciliteiten er aan ouderen geboden kunnen worden en waar ze daarvoor moeten zijn.

Deze wetenschap zal ik gebruiken wanneer ik mijn dienst heb aan het onthaal. Wat we er verder nog mee gaan doen moet nog besproken worden, er zijn enkele projecten die nog niet volledig op punt staan.

Vandaag kregen we dus allemaal een getuigschrift persoonlijk overhandigd door de schepen van sociale zaken en de voorzitter van het OCMW, in naam van de burgemeester. Het was een fijn moment, bij een kop koffie met taart.

Er werden al dadelijk voorstellen gedaan: aansluiten bij de seniorenraad, of de redactie van ‘De horizon’ het informatieblad voor zestig-plussers.

Rustig… mijn agenda is al overvol. In het geval ik er nog iets bijneem, wordt het kiezen.

 
23 reacties

Geplaatst door op december 1, 2008 in dagboek

 

23 Reacties op “Opleiding senioren-consulente.

  1. Nagolore

    december 2, 2008 at 10:01

    nen dikke proficiat en met veel appreciatie voor je sociale inzet en betrokkenheid!

     
  2. annava

    december 2, 2008 at 11:45

    Proficiat!
    Ik zou ook graag eens een cursus volgen, ik zou niet weten wat voor één maar gewoon. Iets. Terug even naar school, terug het gevoel hebben dat je weer dingen bijleert. Ik vind dat geweldig. Maar er aan beginnen is niet zo eenvoudig, merk ik bij mezelf.
    Goed bezig, zeezicht!

     
  3. zeezicht

    december 2, 2008 at 12:50

    @ Nagolore
    Bedankt!
    Het zou je verbazen als je moest weten hoeveel mensen zich belangeloos inzetten voor anderen. Ik denk dat ik de gemiste kansen uit mijn jeugd nu probeer in te halen. Heb mij opgegeven voor het project eenzame ouderen bezoeken.
    Naar hen luisteren en proberen de boodschap die achter hun ‘verhaal’ schuilt, te begrijpen. Heel dikwijls is dit angst…

    @ annava
    Wil je echt iets doen dan moet je niet zitten wachten, er word je niets ‘gebracht’. Verzamel informatie.
    Ben je werkloos, mag je ook als vrijwilliger aan de slag (toelating aanvragen). Dat geeft je het voordeel dat je gratis cursussen of opleiding kan volgen.
    Ik behoor nu tot de groep: ‘je leven lang leren’.

     
  4. Margo

    december 2, 2008 at 13:33

    Ferm waar jij je schouders zo onder zet. Dat siert je. Ik zou het niet kunnen.

     
  5. micheleeuw

    december 2, 2008 at 17:53

    Het is soms een echt doolhof, weet ik. Goed dat jij het de mensen zal kunnen uitleggen en helpen. Heel nobel !

     
  6. zeezicht

    december 2, 2008 at 18:17

    @ Margo
    Och, ik ben Moeder Theresa niet hoor. Ik doe dit ook voor mijzelf. Het leven heeft mij zwaar teleurgesteld, je leert er mee leven, maar het gaat nooit voorbij.
    Dit is een middel tegen eenzaamheid en zitten piekeren.

    @ micheleeuw
    Hopelijk kan ik veel mensen van dienst zijn.

     
  7. madameblogt

    december 2, 2008 at 19:34

    Ook van mij een dikke proficiat! Het vergt toch een serieuze inzet om telkens die lessen bij te wonen. En nu op naar de volgende uitdaging? 😉

     
  8. veerle

    december 2, 2008 at 20:24

    Proficiat! Geniet van de wijsheid die je opstak.

     
  9. zeezicht

    december 2, 2008 at 20:41

    @ madameblogt
    Ook bedankt!
    Een nieuwe uitdaging zit er voorlopig niet in, eerst alles afwerken waar ik mee bezig ben. Deze maand vier maal optreden met het kerststuk. Zelf ook nog naar een voorstelling gaan.
    Heb me ook terug laten inschrijven voor tai-chi. Zeker voor de winter is dat beter. (’s zomers ga ik buiten oefenen, op het dak)
    En dan eens bespreken wat we gaan doen met hetgeen ik geleerd heb.

    @ veerle
    Het is ook plezant om steeds weer nieuwe dingen te leren. Of ik echt zo wijs ben… dat valt nog af te wachten. 😉

     
  10. Dorien

    december 3, 2008 at 09:11

    Congrats!

    Tai-chi, wil ik ook nog doen, maar naar’t schijnt is dat keimoeilijk?

     
  11. zeezicht

    december 3, 2008 at 09:52

    @ Dorien
    Thanks!

    Tai-chi is helemaal niet moeilijk, het is voor alle leeftijden. (tai-chi zou de basis zijn waarvan alle gevechtssporten afgeleid zijn)
    Je kan de bewegingen een beetje vergelijken met kung-fu, maar zachter en zonder iemand te raken.
    Het enige wat je moet doen is je hele concentratie gebruiken en regelmatig oefenen. Dan wordt het sierlijk en vloeiend. Het is heel goed voor het geheugen en het evenwicht. Best doe je dagelijks minstens een keer alle bewegingen. (om ze te onthouden)
    Sommigen vinden dat het snel moet, maar langzamer geeft het voordeel dat je even kan nadenken welke de volgende beweging is.
    Ik zou het iedereen aanraden, je krijgt er ook extra energie door.

     
  12. Flo

    december 3, 2008 at 10:42

    En nog een felicitatie!
    Je bent een bezige bij. Beter te moeten kiezen, dan je te pletter te vervelen. Maar dat laatste zit er bij jou niet aan te komen zo te lezen.

     
  13. zeezicht

    december 3, 2008 at 20:56

    @ Flo
    Ik krijg nog een dikke nek van al die felicitaties, bedankt!
    Verveling laat ik niet toe, dat is afstompend.
    Zo lang ik kan wil ik bezig zijn! 😉

     
  14. Nes

    december 3, 2008 at 21:29

    Van harte gefeliciteerd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

     
  15. zapnimf

    december 4, 2008 at 00:02

    Waardering en respect, allemaal goed en wel. Maar misschien ook een menswaardig pensioen?
    Ik zit momenteel tussen de animatrices voor bejaarden. Eentje zag een job aan haar neus voorbijgaan omdat ze iemand moesten hebben die tevens seniorenconsulente was. Kijk eens aan… als je je terug op de arbeidsmarkt zou willen storten?

     
  16. adelheid

    december 4, 2008 at 08:30

    Knap, Zeezicht!
    ‘k Wens je veel mooie dagen.
    De kansen die je in je jeugd niet gekregen hebt… nu doé je het toch maar.

     
  17. Dorien

    december 4, 2008 at 09:42

    Oh, een vriend zei me dat Yoga gemakkelijker was omdat je voor tai-chi jarenlang zou moeten oefenen om een bepaalde oefening onder de knie te krijgen, voor je naar het volgende ging. Allez, snap het zelf niet helemaal goed:-p

     
  18. zeezicht

    december 4, 2008 at 12:14

    @ Nes
    (bloos, bloos), bedankt!

    @ Zapnimf
    En animatrice betekent dan waarschijnlijk weer een andere cursus… Ik moet het nog even bekijken wat ik er effectief mee kan doen. Misschien doet iemand mij een aanbod?

    @ adelheid
    Zolang ik het kan doen, wil ik mij ook inzetten.

    @ Dorien
    Yoga heb ik nog nooit gedaan, daar kan ik niet over oordelen.
    Maar in een lesjaar heb ik de 24 beginoefeningen van tai-chi geleerd.
    En dan blijft het oefenen om je bewegingen te verbeteren.
    Bijleren kan je de rest van je leven.

     
  19. boomkruiper

    december 4, 2008 at 16:12

    Gefeliciteerd! Lijkt me een welkom getuigschrift!

     
  20. fotomart

    december 4, 2008 at 19:36

    Proficiat dat je dit voor elkaar gekregen hebt! Als ik oud ben en problemen heb of me eenzaam voel dan kom ik bij je aankloppen!

     
  21. zeezicht

    december 4, 2008 at 21:20

    @ boomkruiper
    Bedankt! Ik denk wel dat ik nuttige dingen geleerd heb.

    @ fotomart
    Bedankt!
    Oh, altijd welkom! Ik zou het zelfs fijn vinden als je bij me kwam aankloppen. Maar… als jij oud bent? Ik ben wel ouder dan jij. 😉

     
  22. zapnimf

    december 5, 2008 at 23:11

    (Animatrice is een driejarige opleiding in het volwassenonderwijs)

     
  23. zeezicht

    december 5, 2008 at 23:25

    @ zapnimf
    Dat dacht ik wel, maar daar heb ik geen zin in. 😦

     

Geef een reactie

 
