Een zin en een luchtbel.

imageszeepIemand in mijn omgeving heeft gezegd dat ik niemand nodig heb, ik zou graag alleen zijn en heb het gemakkelijk…

Waarom raakt deze zin mij zo diep. Wie is er graag alleen… wie kiest daarvoor?

Ik denk altijd dat iedereen dezelfde empathische gevoelens heeft als ik, maar blijkbaar is dat niet zo.

Nu heb ik plots het gevoel dat ik alles verdrongen heb (misschien om verder te kunnen). En deze ene zin duwt mij met mijn neus op de feiten, als een zeepbel die openpletst.

Ligt het aan mij, ben ik niet sociaal genoeg? Wanneer ik bezoek krijg, is dat zelden een koppel. Dat is bij andere alleenstaanden ook. Ik veronderstel dan dat de mannen zich vervelen bij een vrouwengesprek, en daarom niet graag komen. Of zijn die vrouwen bang van een vrouw die alleen is (om hun man).

Ik weet dat ik dit van mij moet afzetten. Maar het gevoel dat er iets fout zit geraak ik maar niet kwijt.

Moet ik meer klagen? Dat ligt niet in mijn aard en dan word je ook ontweken, mensen die steeds klagen zijn geen plezant gezelschap.

Waarschijnlijk heb ik al eens gezegd in een bui om mij groot te houden dat ik best mijn plan kan trekken… maar doorzien ze dat dan niet? Misschien verwacht ik teveel begrip. Iemand met een partner kan zich eigenlijk niet voorstellen wat het betekent om moederziel alleen te zijn. Ondanks familie en enkele vrienden. Wat ik mis  is een ‘soulmate’.

Een gesprek gaande houden, geen enkel probleem, maar steeds is er dat ietsje ‘tekort’.

Mijn omschrijving van ‘alleen’  zijn is  steeds;  het heeft voor- en nadelen. Maar de dagen dat de nadelen primeren wil je zo snel mogelijk vergeten.

Degene welke gezegd heeft dat ik niemand nodig heb…

Ze mag bidden dat het haar nooit overkomt, want ik weet wat het betekent.

26 thoughts on “Een zin en een luchtbel.

  1. Zou het niet kunnen dat deze uitspraak eerder bedoeld was als een compliment?weliswaar een ondoordacht compliment maar toch welgemeend.Ik geloof dat we niet gemaakt zijn om alleen te zijn,maar als men iemand nooit hoort klagen,dan veronderstelt men snel dat die persoon het goed doet alleen.En dat van die singles en koppels,is ook een veel voorkomend verschijnsel.Ik denk dat het ergens instintctief is dat koppels sneller gaa, omgaan met koppels en singles onder elkaar omgaan…jammer maar waar…

  2. @ sneeuwkoningin
    Nee, ik weet dat ze zelf heel veel problemen heeft, maar ze wil zich niet laten helpen. Als ze enkele glazen wijn uit heeft zit ze te huilen. Ze houdt vol dat erover praten niet helpt.
    Maar ze beseft gewoon niet dat ik ook problemen heb.

  3. En dan heb je ook mensen waarvan men niet weet dat ze eigenlijk alleen zijn. Omdat ze gehuwd zijn maar eigenlijk alleen hun boontjes doppen.

    Je bericht grijpt me aan. Ik wens je een soulmate toe. Zo eentje waarvan je weet dat je er altijd op kan rekenen.

  4. @ georgina
    Ik weet wat je bedoelt. mijn huwelijk was ook heel eenzaam, plus een eenzame jeugd. (altijd maar de schone schijn moeten ophouden)
    Nu dacht ik dat ik een sterke vrouw geworden was, maar dat blijkt toch maar een dun laagje te zijn als ik door zoiets volledig aan mijzelf ga twijfelen.

  5. Als je alleen bent twijfel je al gauw aan jezelf, omdat er geen (vaste) persoon is aan wie je je twijfels kwijtkunt, iemand die je kan zeggen dat je wél goed bezig bent, die je kan helpen bij het nemen van beslissingen.
    Als je alleen bent ben je helemaal op jezelf aangewezen en moet je op jezelf vertrouwen, er zelf van overtuigd zijn dat je het goed doet.
    Dat is niet simpel. Jezelf overtuigen van jezelf is niet evident als je geen feedback krijgt van iemand die jou door en door kent en steunt waar nodig.
    Een soulmate, inderdaad, dat mist iedereen die alleen is, denk ik.
    Ik wens je er eentje toe, Zeezicht, zo eentje die de momenten van eenzaamheid kan opvullen en al je twijfels wegneemt.
    Ik denk toch dat je een heel sterke vrouw bent, tenzij ik me heel zwaar vergis.

  6. Ik ben in mijn leven nog nooit ‘alleen’geweest, heel jong stapte ik het huwelijk in…nu bijna 25 jaar geleden. Door verschillende vriendinnen die alleenstaand zijn en ook jouw verhaal vertellen, vraag ik me soms af hoe ik het alleen zou doen. Dit openhartig schrijfsel raakt me, je hoeft niet altijd te doen alsof je sterk bent. Er is moed voor nodig om dit zo te schrijven, een warme groet van hieruit!

  7. @ Margo
    Waarschijnlijk heb je wel gelijk. Maar ik heb deze week slecht nieuws gekregen en dan ben je nog kwetsbaarder dan anders.
    Voor mij zijn eigenlijk de problemen al begonnen in mijn jeugd, veel gemiste kansen, maar ik wil niemand de schuld geven. Het is een samenloop van omstandigheden.

    @ tijdtussendoor
    het is goed dat er ook gelukkige koppels zijn. ik gun het iedereen en wens je van harte dat het zo mag blijven!
    Een lieve groet terug!

  8. Zie niet achterom… makkelijk gezegd maar het kan, als je het echt wil.
    Ik kijk niet meer achterom, ik heb genoeg negativiteit moeten incasseren, daarin wil ik niet meer meegaan nu, dat brengt toch niks op.
    Ik ben niet meer wie ik pakweg een jaar geleden was. Vandaag is alle ellende uit het verleden van me afgezet, ik ga volop door met een gerust geweten en met een perfecte start voor een mooie toekomst.

    1 zinnetje is het fundament van de kentering in mijn leven:
    “Je eigen geluk hangt niet af van anderen”.
    Eens je met die instelling leeft, verandert er heel veel, echt waar.

  9. “Je eigen geluk hangt niet af van anderen”, daar kan ik helemaal inkomen, Margo, maar er is toch nog een verschil. Zoals je alleen maar niet eenzaam bent en evengoed eenzaam maar niet alleen kan zijn.

    Ik begrijp exact wat je bedoelt, zeezicht. Nog niet zo lang geleden was ik ook nog de vrolijke vrijgezel. Genoeg vrienden en activiteiten weliswaar, maar het hunkeren naar banale dingen te kunnen delen met iemand speciaal bleef. Het is een meerwaarde.

  10. Ik snap ook volledig want je bedoelt. Ik was gelukkig toen ik merkte dat er veel mensen waren die me steunde vlak na mijn scheiding. Ik was niet vaak alleen, ik had genoeg mensen om me heen. Maar het gevoel van eenzaamheid kan je ook vinden als je een uurtje alleen bent, of als je savonds in je bed ligt. En daarom wens ik je ook zo’n speciaal iemand toen Zeezicht. Al was het maar zodat je niet meer hoeft na te denken over wat alleen zijn nu net inhoud.
    Het raakte me wat je hier schrijft.

  11. Ik twijfel er niet aan dat je een sterke vrouw bent die haar plan kan trekken. Maar er zijn altijd momenten dat je die soulmate mist, die persoon aan wie je alles kwijt kan…
    Wat je hier schrijft heeft ook mij wel geraakt, en net als mijn voorgangers wens ik je die soulmate ook toe. Want het is inderdaad een meerwaarde

  12. @zeezicht
    Ik ken je niet persoonlijk maar uit je logjes kom je voor mij wel over als een sterke vrouw. Je bent met van alles en wat bezig, je bent sociaal geëngageerd en je blijft koelbloedig in stresssituaties! Dat zijn allemachtig goeie eigenschappen en ik wenste dat ik ook zo sterk was en zelfstandig niettegenstaande ik bijna 35 jaar gelukkig gehuwd ben…maar echtgentoot is 14 jaar ouder dan ikzelf en ik word 58. Ook in een gelukkig huwelijk kan een mens zich soms alleen voelen (maar dat ligt dan meestal aan de aard van het beestje!). Ik kan heel goed alleen zijn, een avond, een namiddag, zelfs ’s nachts als echtgenoot de nacht doet als vrijwilliger op de palliatieve eenheid hier bij ons in de buurt… Ik heb niet veel sociale contacten maar ik kan mij thuis wel goed bezighouden, niet met poetsen ( want daar heb ik een hekel aan!), maar met lezen, wat studeren, wat pc, wat tv, wat breien). Wat niet wegneemt dat een mens toch niet op de wereld gezet is om ‘alleen’ te zijn, of eenzaam – in gelijk welke situatie, single of gehuwd! Ik wens je van ganser harte een ‘soulmate’ toe, die een ‘goed’ luisterend oor heeft (want dat is een kunst!). Ik heb het geluk, om naast mijn echtgenoot, ook nog een goede vriend en soulmate (83) te hebben bij wie ik terecht kan; en meestal is dat niet om te ‘ventileren’ maar gewoon om te praten en te discussiëren over literatuur, poëzie, muziek en andere zaken die ons beiden interesseren. Uiteraard als het eens fout loopt of heb ik de ‘blues’ kan ik ook bij die persoon terecht… Ik mag mezelf heel gelukkig prijzen!

  13. @… allemaal
    Ik ben ontroerd en geraakt door al deze sympathieke reacties. Het is duidelijk dat jullie begrijpen wat ik bedoel.
    Het is niet zo dat ik geen mannen ontmoet (er zijn er verschillende die mij wel zien zitten). maar een mailtje met een uitnodiging voor een weekend samen weg met iemand die ik amper ken… dat is erover. Dat is voor mij zeker een foute intro.
    Misschien kom ik wel eens iemand tegen waar het mee klikt; een schouder om eens tegen te steunen; iemand die praat, maar ook luistert.
    Bedankt voor de steun die ik van jullie krijg, het voelt goed aan.

  14. Waarom moet dat direct voor een weekend zijn ? Waarom niet beginnen met een koffie ? Stomme venten ! Ze weten niet wat ze missen ! Je bent een prachtige vrouw !
    Tijd dat de zon terug komt ?

  15. hmmmm wat een herkenning.

    ik ben sinds kort weer alleen en ik kan alleen maar zeggen,
    ondanks dat ik het erg goed doe alleen,

    life sucks als alleenstaande, en het is niet alle dagen feest,
    een hoop gezelligheid is weg als je alleen bent,
    maar ja…. wat doe je daaraan:-)

    mail me gerust als je wilt praten:-)
    groetjes
    klaproos

  16. Ik sleep redelijk wat ‘vroeger’ mee en alhoewel ik mezelf voordoe als sterk heb ik al vaak ervaren dat een laagje lak maar een laagje lak is. En de meest kleine opmerkingen en ‘goedbedoelde’ commentaren doen vaak het meeste pijn.
    t’Is jammer dat de mensen die zo’n dingen zeggen het vaak niet eens snappen,als je dat probeert uit te leggen.

  17. Je beschrijft het mooi. Waarschijnlijk heeft die andere persoon idd enkel een complimentje willen geven… ‘alleen kunnen zijn’ wordt door de meesten (o.a. mezelf) als een sterkte gezien. Ik ken ook wel iemand die liefst van al alleen is, en dat meent ze, ik weet het zeker, maar volgens mij is dat eerder een uitzondering. Enfin, houd je goed, zoals je zegt: na de slechte komen er ook weer goede hé.

  18. Voor jou heb ik heel veel bewondering. Je blijft niet bij de pakken zitten: je onderneemt heel veel, je schuwt geen mensen en je bent erg zelfstandig.
    Ik weet uit eigen ondervinding dat je het soms zat bent om altijd sterk te moeten zijn en zo graag eens zou wil uithuilen op iemands schouder. We zijn toch niet uit steen gehouwen!
    En als er iemand een soulmate gelukkig kan maken, dan ben jij het wel.
    Dikke knuffel.

  19. Overal alleen voor staan en geen luisterend oor bij de hand hebben, lijkt mij niet evident. Het is onvervangbaar. Er blijven altijd leemtes die niet door kinderen of vrienden kunnen opgevuld worden. Althans zo zou ik het ervaren. Sterkte.

  20. Mensen interpreteren zoiets erg graag verkeerd. Dat is mijn ervaring. Gelukkig nog niet met alleen zijn. Maar als je zoals ik ipv te zeuren “gewoon” door de zure appel heen bijt en ipv te zeggen dat het jouw taak niet is “gewoon” doet wat moet gedaan worden, dan ben je meteen een “harde” en weet iedereen je te vinden om de nare klusjes op te knappen. Als je alleen bent en je houdt je “flink” hoeft niemand eens klaar te staan om je mindere dagen op te vangen, toch? Je moet vooral doen wat je zelf aanvoelt dat je moet/wil doen, zonder je teveel van dit soort uitspraken aan te trekken. Blijf jezelf, er zijn al anderen genoeg.

Geef een reactie

