RSS

Hoe stom kan je zijn? #4&*@

12 Feb

images2Toen ik de omslag opende, zag ik teveel cijfers. Het schemerde een beetje vóór mijn ogen. Dus moest ik even knipperen om alles duidelijk te zien.

Watte? Mijn elektriciteitsafrekening… 750€ bijbetalen. Slik…

Hoe kon dit? Gelukkig hou ik al mijn facturen een drietal jaar bij.

In 2007 had ik  -+ 1500 KW gebruikt. In 2008… zomaar eventjes het driedubbele, namelijk 4500 KW. Kon dit?

Even liep ik naar mijn buurman, ik moest het aan iemand kwijt. Die schrok ook. Er werden wat veronderstellingen geuit en dan zei hij: weet je wat… zet bij jou de stroom eens af en ga in de kelder kijken of je meter blijft draaien. Zo gezegd zo gedaan.

Tot mijn grote afschuw was het zo, de stroom stond af en de schijf draaide lustig verder. Het leek wel of iemand stroom aftapte van mijn leiding. Djeez… hoe ging ik dit alweer oplossen.

Na veel handenwringen en nadenken, nam ik een trapje en een pillamp mee en terug naar de kelder. Ik zou toch best eens de nummers van de meters nakijken. Stel je voor een kelder met tachtig elektriciteitsmeters. Toch niet zo overzichtelijk.

Wat was het eerste dat ik ontdekte? Volgens het nummer had ik de verkeerde meterstand genoteerd (en doorgegeven via internet).

Aaaaaaaaaaaaaaarrrgggh!!!

Hoe kon dit gebeuren. Ik vond de fout: in de meterkasten heeft iemand nummers geschreven met een rode stift (waarom weet ik niet, maar ik ga het wel uitzoeken) en vermits ik nummer 51 zag, schreef ik die meterstand op.

Toen werd mij duidelijk dat ik naar c 51 bovenaan moest kijken. Daar klopte het plaatje. Na mijn berekening kwam ik op een heel andere som uit: 1900 KW.

’s Avonds laat heb ik nog een e-mail verstuurd naar de maatschappij en kreeg onmiddellijk antwoord dat de bewuste dienst alles verder ging afhandelen. Voor alle zekerheid heb ik  ‘s  morgens nog telefonisch contact opgenomen.

Ik kreeg een vriendelijke dame aan de lijn, die alle begrip had voor mijn vergissing. En er was helemaal geen probleem om een nieuwe berekening te maken.

Vandaag kreeg ik weer een e-mail dat ze wachten op bevestiging van de verdeler over het juiste verbruik en dan pas zal ik bericht krijgen, plus een nieuwe factuur.

Dat ging allemaal heel vlot, maar… ik verwacht niet dat die man gratis naar hier gaat komen. Dat gaat mij toch  wat kosten.

Op de volgende vergadering ga ik wel op tafel gooien dat die nummers in die kasten heel misleidend zijn en wil ik ook weten waarom ze dienen.

Je ziet wat er kan gebeuren… en bij de stomste eerst natuurlijk.

 
11 reacties

Geplaatst door op februari 12, 2009 in dagboek, dagelijks, drama, factuur, stom

 

11 Reacties op “Hoe stom kan je zijn? #4&*@

  1. zapnimf

    februari 12, 2009 at 23:30

    Wacht maar met uitspraken tot je hun factuurafrekening kent! Misschien zitten er nog wel enkele tussen die hard zullen schrikken.

     
  2. madameblogt

    februari 13, 2009 at 10:27

    Nummer, altijd maar nummers. Kan er niet gewoon een naam op geplakt worden, desnoods naast de nummers?

     
  3. anna

    februari 13, 2009 at 10:37

    Aaargh, inderdaad erg vervelend!
    Vergissen is en blijft menselijk maar hopelijk vallen de kosten wat mee

     
  4. tijdtussendoor

    februari 13, 2009 at 11:17

    Is dat effe schrikken, maar het zou niet uitzonderlijk zijn. Ik heb al van meerdere mensen gehoord dat de afrekening schrikwekkend hoog kan zijn. Hopelijk kan je snel ‘opgelucht ‘ ademhalen!

     
  5. micheleeuw

    februari 13, 2009 at 12:01

    De eventuele kosten zullen zeker niet zo hoog zijn als wat je had moeten betalen. Dat zal je geen 2de keer meer gebeuren. Weer iets geleerd, zeg maar.

     
  6. Annemie

    februari 13, 2009 at 12:56

    Wij hadden vorig jaar een schrikwekkende hoge rekening (zowel wat bijbetalen als afbetalen betreft) die niet te verklaren viel! Elektra wordt hier alleen maar gebruikt om te koken (en alleen maar tijdens de zomer) en dat doe ik al 35 jaar zo en verder voor wasmachine en droogtrommel (op nachttarief), dan is er nog de koelkast en de diepvries, pc, tv en alle andere normale elektrische toestellen die een doorsnee gezin bezit. Wij hebben geen micgrogolfoven. Voor de verwarming en warm water zijn we helemaal aangewezen op 2 houtkachels + tegelkachel en zonnepanelen. En we zijn maar met zijn tweetjes! Ik heb gereageerd met het resultaat dat ze 20€ afgetrokken hebben van onze maandelijkse afbetaling die nu nog meer dan 100€ bedraagt…Met de vermelding dat deze regeling gevolgen zal hebben voor de rekening die we over enkele maanden zullen krijgen!! Om de muren van op te lopen…

     
  7. zeezicht

    februari 13, 2009 at 18:17

    @ zapnimf
    Als ik vergelijk met het juiste getal, dan zal het wel meevallen. Maar ik moet de gasrekening ook nog krijgen. Ondanks dat ik iets minder gebruikte dan vorig jaar, zou de prijs toch omhoog gegaan zijn.

    @ madameblogt
    en dan ben ik nog blij dat niemand mij gevraagd heeft om te helpen bij het invullen van de meterstand, want dan had ik waarschijnlijk dezelfde fout gemaakt. Leg het daarna maar uit!

    @ anna
    hopelijk ja, maar wie verplaatst er zich tegenwoordig nog voor 25 €?

    @ tijdtussendoor
    dat zal wel meevallen (denk ik toch)

    @ micheleeuw
    ik verwachtte eigenlijk dat ze gingen zeggen: betaal maar, het wordt volgend jaar verrekend.

    @ Annemie
    als je zoveel verbruikt, zou je toch eens moeten nagaan hoe het komt.
    Nachtstroom heb ik niet en ook geen droogkast. Wel een microwave, maar daarin koken is besparend.
    Veel mensen die van leverancier veranderd zijn, hebben klachten. Als ze hun rekening maken zijn ze nu duurder af dan vroeger. Ik weet niet of dat bij jou het geval is.

     
  8. Margo

    februari 14, 2009 at 16:05

    Olala, is me dat een toestand, zeg. Zo’n rekening kon niet pluis zijn. gelukkig waren ze bij de maatschappij voor rede vatbaar en zullen ze het nodige doen. Ik hoop het in ieder geval voor je, want je weet tenslotte nooit met die mannen.
    Persoonlijk heb ik nog geen troubles meegemaakt met de electriciteitsmaatschappij, in tegendeel, ik zag vrijdag op mijn laatste factuur dat de maandelijkse tussenrekening is verminderd, net zoals ze hadden gezegd op het nieuws een tijd terug.
    Met de watermaatschappij heb ik anders wel een farce voorgehad. Ik heb 2 jaar geleden een vreselijk zwaar gespijsde factuur gekregen voor “mijn” waterverbruik. Ik had een verbruik voor ongeveer het vullen van een olympisch zwembad! En ik ben alleen, met een kleine smurf…kan niet he?
    Er moet iets misgelopen zijn toen ze de meters hier zijn komen vernieuwen of zo, maar ze hebben daar toch nooit de verantwoordelijkheid voor genomen en ik heb die dikke rekening moeten betalen. Daar ben ik nog altijd niet goed van.

     
  9. zeezicht

    februari 14, 2009 at 17:25

    @ Margo
    Het water is ook heel duur geworden.
    Ik betaal meer voor de vervuiling dan voor het verbruik.
    En over den elektriek; schrijf je te weinig op, dan zullen ze je wel snel contacteren.
    Maar staat er teveel op, krijg je gewoon de factuur.

     
  10. chelone

    februari 17, 2009 at 23:05

    Ik denk niet dat je bijkomstig zal moeten betalen voor het bezoek van de elektriciteitsman.

     
  11. zeezicht

    februari 18, 2009 at 16:16

    @ chelone
    ik vermoed van wel, dat staat ergens geschreven, maar dat is dan leergeld.

     

Geef een reactie

 
