RSS

Kouwelijke kippen.

18 Feb

Vrouwen breien 1.500 truien voor gepluimde kippen

Een Britse met een gouden hart voor dieren heeft samen met andere vrouwen truitjes gebreid voor 1.500 kippen. De kippen zijn gepluimd, de beestjes zaten in legbatterijen en kunnen dus best een truitje gebruiken.

Jo Eglen (29) vangt in Norwich 5.750 kippen uit legbatterijen op. De vrouw had medelijden met de gepluimde kippen en vroeg vrouwen om hulp. De lerares en moeder van twee kinderen begon met de opvang van kippen na een bezoekje aan een plaatselijke boerderij. “In sommige boederijen zitten er tot tienduizend leghennen op elkaar gepropt. Als ze uitgelegd zijn, worden ze naar het slachthuis gebracht. Onnodig want als je de kippen op adem laat komen, dan gaan ze opnieuw leggen. Het is gewoon door de stress dat ze hun pluimen verliezen en geen eieren meer produceren”, legt ze uit. “Gelukkig heb ik al veel hulp gekregen. In twee maanden tijd hebben we al 1.500 truien verzameld”, besluit ze.

 
25 reacties

Geplaatst door op februari 18, 2009 in dagelijks, krant

 

25 Reacties op “Kouwelijke kippen.

  1. Lia

    februari 19, 2009 at 02:17

    schitterend initiatief! leuk dat mensen dit gewoon doen een kippentrui breien hey, je moet er maar op komen 🙂

    {-♥-}

     
  2. georgina

    februari 19, 2009 at 08:52

    Lang zal dit niet proper blijven maar qua ludieke aktie kan het wel tellen.

     
  3. bart

    februari 19, 2009 at 09:37

    Ik vraag me af wat nu het meest ontspoord is: de bioindustrie waar een levend dier een wegwerpproduct geworden is, of de buitensporige ‘dierenliefde’ die voorbij gaat aan wat dieren in werkelijkheid nodig hebben (en bijgevolg alweer de menselijke behoeften centraal stelt).

     
  4. hilde

    februari 19, 2009 at 10:08

    jawadde .. zot zijn doet blijkbaar geen zeer

     
  5. tijdtussendoor

    februari 19, 2009 at 11:18

    Ik maak dezelfde bedenking als bart…gaat dit niet echt te ver? Kunnen we niet beter een gulden middenweg bewandelen… Daarom eet ik alvast veel minder vlees en het vlees dat we hier eten komt van een biologische boerderij. Zo weet je ook dat de dieren tenminste een relatief goed leven gehad hebben.

     
  6. Annemie

    februari 19, 2009 at 13:16

    Dit gaat te ver en ik sluit me volledig aan bij de terechte bedenkingen van bart, hilde en tijdtussendoor… Aan het welzijn van dieren, wordt me dunkt, meer energie en tijd besteed, dan aan mensen in nood…. Prioriteiten moeten worden herzien anders ontspoort de ganse samenleving!

     
  7. (mw)

    februari 19, 2009 at 16:26

    Die kippen hebben gewoon meegedaan aan de Dikketruiendag, that’s all. 😉

     
  8. zeezicht

    februari 19, 2009 at 17:46

    @ Lia
    Zie je die magere kiekens al op de catwalk paraderen?

    @ georgina
    eigenlijk dacht ik aan een aprilgrap.

    @ Bart
    je kunt dit bezwaarlijk dierenliefde noemen. Na al wat die kippen al meegemaakt hebben.

    @ hilde
    gelukkig maar!

    @ tijdtussendoor
    zou het wel echt zijn, ik heb er zo mijn twijfels over.

    @ Annemie
    het welzijn van dieren start de dag dat ze geboren worden, dan moeten ze verzorgd worden, maar op een normale manier, zoals het bij die dieren past volgens de natuur.

    @ (mw)
    yeah!!! that’s it! Slimme kippen.

     
  9. Nes

    februari 19, 2009 at 19:20

    Jammer dat die truitjes nodig zijn!

     
  10. madameblogt

    februari 19, 2009 at 21:19

    Om strijk te liggen van ’t lachen. Zullen wij bivakmutsjes gaan breien voor condors? Zo’n blote nek en kaalkop, dat moet toch koud zijn.

     
  11. Tess

    februari 19, 2009 at 21:33

    Ik las het vandaag ook in de metro, mijn god, sommige mensen… Ik vraag me af hoe je op het idee komt. Sta je dan op, teken je een patroon voor een kippentrui (want uit de losse pols zal het wel niet lukken) en begin je naarstig te breien en medekippenliefhebbers op te roepen?

     
  12. zeezicht

    februari 19, 2009 at 22:07

    @Tess
    gewoon rechte rokjes met een strikje aan de nek misschien?

    @ madameblogt
    en oorwarmertjes voor de mussen?

     
  13. zapnimf

    februari 19, 2009 at 23:33

    Hoeveel behoeftige hongerigen had ze kunnen helpen met honderden liter kippensoep!

     
  14. veerle

    februari 20, 2009 at 08:54

    En als ze weer pluimen hebben mogen ze dan terug naar de legbatterij?

     
  15. zeezicht

    februari 20, 2009 at 10:58

    @ zapnimf
    Ja, dat ze daar niet aan gedacht hebben!

    @ veerle
    misschien verkiezen ze om hun truitje te houden?

     
  16. Margo

    februari 20, 2009 at 13:38

    Allez Phedra Hoste, dit is uw kans. Open gauw een boetiek voor kiekenkleertjes, da’s helemaal in nowadays, blijkbaar. Zo zot heb ik het nog nooit geweten!

     
  17. zeezicht

    februari 20, 2009 at 19:21

    @ Margo
    Dat zou wel eens een gat in de markt kunnen zijn. (’t is nieuw, ludiek, goedkoop en het bestaat nog niet)

     
  18. anna

    februari 21, 2009 at 12:04

    Alle gekheid op een stokje.
    En ze krijgt dat nog hulp ook, alléé! Ik heb toch nog eens goed kunnen lachen.

     
  19. affodil

    februari 21, 2009 at 12:37

    Veel zotter dan aangeklede schoothondjes is het uiteindelijk niet.

    Als ik arme Fifi op de arm van Vrouwke (a ja, want de pootjes mogen niet vuil worden en haar nagellak -dezelfde als die van Vrouwke- zou anders afschilferen) meegesjouwd zie worden, maatpakje assortie met Vrouwke’s outfit, zelfde hoedje en aan het halsbandje een sjakoske gelijk het Vrouwke…

    Fifike wordt dan ook om de 2 dagen (minstens) gewassen met een shampoo’ke dat van geur ook alweer assorti is met de parfum van Vrouwke en waar het arme beestje een huizenhoge allergie van krijgt…

    Ben ik dan blij dat mijn auto een betonmolen op wielen is als die 2 van ons uit de polder komen, dat ik alweer het zand uit hun pelzen moet opvegen in huis en dat die *@#$ Floor in de slaapkamer geraakt is met slijkpoten…

     
  20. zeezicht

    februari 22, 2009 at 16:17

    @ anna
    Ik vind het ook gewoon om te lachen.

    @ affodil
    Die Fifikes, die hebben pas een hondenleven!
    En wat zie je (vooral) aan zee? Buggy’s voor hondjes, zelfs dubbele voor een tweeling. De beestjes mogen geen stap op de grond zetten.
    Dan liever zoals jij de jouwe beschrijft, die zullen geen hondenfluisteraar nodig hebben.

     
  21. Lia

    februari 23, 2009 at 13:06

    met een beetje gemak lukt dat heel aardig 😀

    {-♥-}

     
  22. micheleeuw

    februari 23, 2009 at 17:58

    Arme beesten : eerst moeten leggen aan 100 per uur en dan zo aangekleed worden. Stopt het dan nooit ?

     
  23. zeezicht

    februari 23, 2009 at 18:51

    @ Lia
    ’t blijven toch sukkelaars.

    @ micheleeuw
    Het zijn ook maar rare pulletjes, de rug is bloot!

     
  24. Jeannette

    december 28, 2010 at 15:07

    Wie kan mij helpen aan een patroon voor de truien voor de kippen?
    Misschien een idee voor Nederland?
    Zou zeer graag iets voor de Nederlandse kippen betekenen.

    Jeannette

     

Geef een reactie

 
