RSS

Last van een eetbui?

05 Mrt

Af en toe heb je een ongekende behoefte om te eten. Véél te eten. Lijkt het onmogelijk om je eetbui te omzeilen, lees dan vooral verder.

Onaangekondigd zijn ze er ineens: eetbuiten. Het liefst schuim je de kastjes af op zoek naar zoet, hartig of gewoon naar iets eetbaars in het algemeen. Helaas is het geluksgevoel dat het bevredigen van je eetbui met zich meebrengt maar van korte duur. In de meeste gevallen voelen we ons vrijwel meteen schuldig, zodra de laatste hap in onze mond verdwenen is.

Wanneer je weet waarom je eetbui de kop op steekt, ben je al halverwege het overwinnen van deze uitdaging. Voor iedere oorzaak is tenslotte een oplossing te vinden.

Kan het zijn dat je te streng voor jezelf bent? Ban je al het lekkers als koekjes en chocolade uit je dieet? Misschien is het dan tijd om te ontspannen. Juist door jezelf af en toe iets lekkers te gunnen, zul je beter bestand zijn tegen de eetbuien. Daarnaast zorgt het ervoor dat je het programma gemakkelijker vol kunt houden.

Een eetbui kan ook ontstaan uit stress, boosheid, verdriet, schuldgevoelens, frustraties en andere negatieve emoties. Veel mensen zoeken troost in eten. Kregen we vroeger ook niet een snoepje als we waren gevallen? Misschien een cliché, maar tegelijkertijd een waarheid als een koe. Gelukkig kun je ook troost zoeken bij vrienden en familie, in een boswandeling of de ondergaande zon.

Of misschien heb je wel gewoon zin. En ook daarvoor hebben we een aantal oplossingen paraat:
– Graaf dieper. Waarom heb je zin in eten? Zijn het de redenen die we hierboven beschreven? In ieder geval is het van belang dat je het probleem aanpakt. Ben je nerveus voor een belangrijke vergadering? Zorg dan dat je goed voorbereid bent. Maakt iets je boos of verdrietig? Ga de confrontatie aan, vaak lucht een goed gesprek
enorm op.

– Zoek afleiding. Bel een vriendin, ga naar buiten voor een wandeling, neem een ontspannend bad of luister naar je favoriete muziek.

– Bedenk alternatieven. Kies voor een gezonde snack in plaats van een suikerbom.

– Kun je jezelf niet op andere gedachten brengen, kies dan voor kleinere porties. Bestel of koop dat waar je zin in hebt, maar neem de kleinste hoeveelheid die aangeboden wordt. Je voorkomt overeten en kunt zonder schuldgevoel gehoor geven aan je eetbui.

– Het geluksgevoel van eten duurt maar een fractie, het geluksgevoel van een slank lichaam levenslang.

 
18 reacties

Geplaatst door op maart 5, 2009 in eten, krant

 

18 Reacties op “Last van een eetbui?

  1. sneeuwkoningin

    maart 6, 2009 at 08:59

    uhu,inderdaad.Krijg je je vreetbuien echter niet onder controle,dan heb je een probleem.En nee,een operatie biedt geen soelaas,zo beland je echter alleen maar op een koude winternacht op de spoedafdeling.Ik geef toe aan mijn cravings,zij het wel dat ik nu enkel maar gezonde alternatieven in mijn kasten en frigo liggen heb,dus ik moét wel dan…

     
  2. micheleeuw

    maart 6, 2009 at 10:33

    Ik kan me troosten met rijstkoeken maar dat lukt niet altijd. Na een ‘goede’ dag eet ik een beetje pinda’s als beloning. 😉

     
  3. Dorien

    maart 6, 2009 at 10:35

    Heb er ook regelmatig last van!

     
  4. zeezicht

    maart 6, 2009 at 10:36

    @ sneeuwkoningin

    Wie eerlijk is met zichzelf weet wat hij/zij verkeerd eet (of teveel).
    Ik probeer(!) zo gezond mogelijk te eten, geen snoep in huis halen, wel fruit, groenten en rijstkoeken. Dat er gewoon iets te knabbelen is.
    Kerstomaatjes zijn heerlijk om te snoepen.
    Maar ik ga hier niet het grote voorbeeld spelen hoor, dat ben ik dus niet.

     
  5. Monique

    maart 6, 2009 at 11:23

    Nee, eetbuien heb ik niet. Wel dat ik ineens zin krijg in chocolade of iets hartigs. Maar dat is dan altijd maar een handjevol of een stukje. Er zijn uitzonderingen, zoals crackers met kaas of watermeloen. Haha, maar van watermeloen krijg je echt het gevoel alsof je liters water hebt gedronken, dus daar moet je mee oppassen.

     
  6. affodil

    maart 6, 2009 at 11:36

    En het summuum van geluk is op een gegeven moment kunnen zeggen: “to hell met die superslanke lijn!” 🙂

     
  7. zeezicht

    maart 6, 2009 at 11:38

    @ micheleeuw
    Ah, maar pinda’s horen bij noten, met mate gegeten is het ‘goed voedsel’.

    @ Dorien
    Volgens mij heeft iedereen er wel eens last van.

    @ Monique
    Watermeloen kan toch niet slecht zijn? Dan plas je gewoon meer.
    Omdat ik zuurremmers moet nemen, heb ik ook eerder zin in iets zuur of zout.

    @ affodil
    Een superslanke lijn, is maar voor weinigen weggelegd. Je mag tevreden zijn met je lichaam, maar trop is trop…

     
  8. elke

    maart 6, 2009 at 21:46

    Ik krijg meestal ’s avonds zin in zoet wat meteen afgewisseld wordt door hartig. Na elkaar, ja, zonder probleem. Alleen: ik eet gewoon niet zoveel dus meestal blijft de schade beperkt.
    En ik weet ook dat gezond beter is maar daarom vind ik het niet persé lekkerder. Zo ga ik geen tomaten eten als er chips in de kast zitten. En geen chips halen, dat kan ik dan weer niet.

    Euh, niet dat ik je op het slechte pad wil brengen, hoor…

     
  9. zeezicht

    maart 6, 2009 at 22:21

    @ elke
    Euh… ik beweer niet dat ik op het goede pad zit hoor! 😉
    Ik ben even zwak als de meesten van ons.
    Maar ik lust nogal redelijk alles, dus als ik geen chips meebreng is dat niet zo erg, als ik maar te knabbelen heb. Zelfs tomaten.
    Het gebeurt dat ik dingen koop bij het winkelen, die ik beter niet meebreng.
    Als ik het in huis heb, wordt het opgegeten. En altijd ’s avonds…

     
  10. Elise

    maart 7, 2009 at 10:28

    Van eetbuien heb ik gelukkig geen last. Ik eet wel heel graag…ik heb onlangs geprobeerd om een soepdieet vol te houden maar moest al na een halve dag afhaken:-).

     
  11. zeezicht

    maart 7, 2009 at 14:35

    Die sneldiëten helpen ook niet, of je komt na een tijdje terug bij.
    Zo ontstaat het jojo-effect.
    Een halve dag soep? Dat was je wel snel beu dan. 🙂

     
  12. Margo

    maart 8, 2009 at 08:52

    Toevallig heb ik gisteren ook net een postje geplaatst dat hierover gaat, min of meer. Daarin heb ik efkes mijn mening over diëten gegeven, omdat ik al dikwijls aan den lijve heb ondervonden wat een dieet met je doet. De conclusie is dat je je hele levensstijl moet veranderen, in alle andere gevallen is “op je eten/lijn letten” iets wat je maar tijdelijk volhoudt.
    Eetbuien heb ik ook, elke maand 2 dagen. In die 2 dagen waarin je hormonen een eigen leven gaan leiden schrok ik echt alles naar binnen wat eetbaar is. Deze onder controle houden? Vreselijk moeilijk!
    Net als jij, zeezict, eet ik ook vooral ’s avonds te veel. Overdag geen enkel probleem, maar o wee als ik me in de zetel zet voor een avondje TV, dan is de drang om te knabbelen ongewoon groot. En ik geef daaraan toe, heb het moeilijk me dingen te ontzeggen, al weet ik als geen ander dat de kilootjes er toch zo gemakkelijk aanvliegen.
    Slank ben ik nooit echt geweest en zal ik nooit worden, en dat hoeft ook niet, ik vind zo van die zeer slanke vrouwen uit de boekskes totaal niks hebben. Een beetje rondingen vind ik veel natuurlijker en mooier. Nuja, hierover is het laatste woord nog lang niet gezegd, het blijft een punt voor vele vrouwen die zich slecht voelen omdat het “ideaal” nog steeds pannenlatterig is, wat voor de meeste vrouwen onmoglijk te halen is.
    Ieder heeft een eigen lichaamsbouwen, een eigen metabolisme, een eigen karakter, een eigen goesting, een eigen levensstijl, een eigen manier van omgaan met eten. En we willen allemaal even mager zijn? Impossible.
    Ik heb er mij allang bij neergelegd dat ik nooit “slank” zal zijn, ben mollig geboren en zal er, ook al ben ik vel over been, steeds geblokt uitzien. Waar ik wel verantwoordelijk voor ben is mijn buik die teveel kilo’s draagt, want ik weet perfect dat dat komt omdat ik ’s avonds teveel aan dikmakertjes eet.

     
  13. Margo

    maart 8, 2009 at 08:53

    O gruwel, mijn reactie is hier wel heel erg lang uitgevallen…’t is een postje op zijn eigen begot

     
  14. zeezicht

    maart 8, 2009 at 09:57

    @ Margo
    Prachtig zo’n lange reactie. Ik ben ook tegen diëten, je kan geen wonderen doen. Als je op korte tijd erin slaagt om veel af te vallen, wil dit nog niet zeggen dat je het op een gezonde manier gedaan hebt.
    Ook komen de kilo’s er snel weer bij.
    Ik probeer gewoon gezond te eten, en wat niet in mijn kast zit, kan ik ook niet naar binnen spelen. Maar op een vreetdag kan zelfs een boterham met smeerkaas goddelijk smaken.
    Je kent mij, ik streef zeker het ‘panlatterige’ niet na. Maar er mogen bij mij wel wat kilo’s af, want als ik niet een beetje ‘oplet’ zou ik maar blijven bijkomen.
    En je hebt gelijk: we weten waarvan we kunnen bijkomen. 😉
    Bedankt voor je ‘postje’ bij de reacties!

     
  15. zapnimf

    maart 10, 2009 at 13:08

    Ik ga gewoon niks zeggen : niks.

    (Maar ik ben wél gelukkig!)

     
  16. zeezicht

    maart 10, 2009 at 14:06

    @ zapnimf
    Si si, comprendo! Je combineert de twee: chocolade èn love.

     
  17. Kim

    maart 24, 2009 at 15:11

    Ik vind eigenlijk vooral dat laatste stukje van je postje (“Het geluksgevoel van eten duurt maar een fractie, het geluksgevoel van een slank lichaam levenslang.”) treffend. Ik denk dat ik me dat ga uitvergroten en op mijn koelkast en kast ga plakken. Als ik dan weer eens een eetbui krijg dan kom ik eerst die tekst tegen…

     
  18. zeezicht

    maart 24, 2009 at 20:00

    @ Kim
    En dan maar duimen dat het helpt! 😉

     

Geef een reactie

 
