Eitjes in de microwave?

Neen, zeggen sommigen.

We weten dat eieren ontploffen in de microgolven. Al ooit gezien? Een hele oven vol pratsch…

Bij Blokker kocht ik twee eierkokertjes (of hoe noem je zoiets)

En vóór hier massaal gereageerd wordt: dat bestaat al héél lang, ik weet het wel, maar gebruikte het nog nooit.

Ik heb het geprobeerd en imagesei moet zeggen, mits een beetje opletten, het marcheert prima! Elk dopje een eitje, zonder schaal uiteraard,  dekseltje erop, maar voor alle veiligheid toch maar het anti-spatdeksel erover. Na zestig seconden: twee lichtgekookte heerlijke kiekeneitjes.

Een omelettenmakertje uit dezelfde reeks nam ik ook mee. Het is een schaaltje dat je dicht kan plooien. Maar volgens de afbeelding op de verpakking, kan je het ook open laten en aan elke kant een omeletje maken.

Dat heb ik vandaag geprobeerd. Twee flinterdunne schijfjes gerookt spek, een eitje geklopt met een scheutje melk en een soeplepel water, erover gegoten, dekseltje dicht en op één minuut: klaar… een lekker mals omeletje.

Er vallen mij onmiddellijk verschillende gebruiksmogelijkheden in. Bvb. met een schijfje tomaat, of met kaas… enz.

Een spiegelei staat nog op het programma, maar dat zal ook wel lukken, mits de soeplepel water niet  vergeten wordt.

Wat ik eerder deze week heb uitgetest: een zalmmootje, nog bevroren, scheutje water, kruiden en kookprogramma op vis. Na vier minuten had ik een mals gaar stukje vis, met zelfs een beetje krokant aan de randjes. Maar mogelijk zijn drie minuten ook genoeg.(dekseltje dicht)

Ik vind dit fantastisch en ben nog zo’n plooibaar schoteltje gaan bijhalen, voor het geval je twee dingen samen in de oven wilt zetten. Dichtgeplooid, passen ze net naast elkaar. En de baktijd… ja, dat verschilt naargelang de hoeveelheid.

Slimme dingen, je spaart tijd, stroom en het is handig. Ik had het al eerder moeten aanschaffen, maar je leert steeds nog bij. En voor de prijs moet je het zeker niet laten.

11 thoughts on “Eitjes in de microwave?

  1. Ik ken die dingen niet. Ga toch ook eens uitkijken. Voor gekookte eitjes hebben we al een toestel. Roerei maak ik al in de microgolf.Maar omeletjes? Dat wil ik wel eens proberen.

  2. Bedankt Zeezicht,vandaag maak ik mijn zalmmootje in de microgolf!Eitjes moet ik jammer genoeg mijden…een gemis,da’s een feit…Maar sowieso vind ik zo een eitje uit het schaaltje lepelen zo charmant,dus dat zou ik niet doen,een omeletje zou ik wel geprobeerd hebben…ah ja 🙂

  3. @ lia
    ik kook graag, maar het mag niet teveel tijd in beslag nemen.

    @ zapnimf
    Dus jullie eten meestal ontploft voedsel?
    Dat is dan te vergelijken met dat moleculair koken misschien?
    Jij bent gewoon je tijd ver vooruit! 🙂

Geef een reactie

