RSS

Dikke mannen in rokjes.

23 Mrt

images3De titel van het toneelstuk, was  wel wat misleidend. Gewoon omdat het er niets mee te maken had.

Heel ongewoon stuk, nooit eerder gezien.

Een komedie van Nicky Silver, staat er op het programmaboekje.

Maar het woord ‘komedie’ is hier eigenlijk een beetje misplaatst. Soms worden de meest choquerende teksten op een zo luchtig mogelijke toon gebracht. Het schiet zijn doel  voorbij, vind ik.

Verboden onder zestien jaar, oké.

Maar je moet al een echte toneelliefhebber en kenner zijn om dit te smaken.

Ik zag veel, vooral oudere mensen, onthutst kijken.

Zowat alles kwam aan bod. Een vliegtuig crasht op een verlaten eiland en de twee enige overlevenden zijn een moeder en haar zoon van elf jaar.

En dan begint het: kannibalisme, incest, de zoon wordt een psychopaat, grof en gemeen.

Ondertussen is het af en toe switchen naar het verleden of naar de vader met zijn minnares, wat het alleen maar ingewikkeld maakt.

Na zes jaar worden ze gevonden. Maar beiden zijn ondertussen zwaar psychisch gestoord. De zoon ontwikkelt zich tot een seriemoordenaar, waaronder ook zijn ouders. Zijn waanbeelden zijn ook zichtbaar voor het publiek.

Ik begrijp dat een toneelgezelschap eens wat anders wilt spelen, want de keuze uit de beschikbare stukken is zich aan ’t beperken.

Maar dit is serieus een zwaar spel, wat veel mensen misschien een beetje op de maag zal liggen. Het is in elk geval vernieuwend en werd goed gespeeld.

Vooral de rol van de zoon mag zeker vernoemd worden.

Binnenkort doen ze een matinee voor de senioren. Of hun stukje taart zal smaken?…

 
15 reacties

Geplaatst door op maart 23, 2009 in censuur, drama, Genk, NGT, Theater

 

15 Reacties op “Dikke mannen in rokjes.

  1. vandepotgerukte

    maart 23, 2009 at 16:33

    Aan het aantal verwerkte onderwerpen te zien in het stuk ging het in ieder geval goed vooruit.

    Was getekend

     
  2. micheleeuw

    maart 23, 2009 at 16:41

    Klinkt inderdaad niet simpel of gemakkelijk. Een komedie zou ik het niet noemen. Toch blij dat je het leuk vond.

     
  3. zapnimf

    maart 23, 2009 at 18:04

    Geschokte mensen na een voorstelling zullen er altijd zijn.

     
  4. zeezicht

    maart 23, 2009 at 21:47

    @ vandepotgerukte
    Er gebeurde genoeg, je moest er wel met je aandacht bijblijven, om te kunnen volgen.

    @ micheleeuw
    Dat ik het leuk vond zou ik niet zeggen, daar was het veel te dramatisch voor. Maar omdat ik zelf ook toneel speel, bekijk ik het op een andere manier. Het stuk was goed gebracht.

    @ zapnimf
    Ik denk dat veel mensen niet goed begrepen dat het nogal grof ging zijn, alhoewel het toch aangekondigd was.
    Volgens mij is het fout om zoiets ‘komedie’ te noemen.

     
  5. Madame

    maart 23, 2009 at 21:52

    Zoiets een komedie? Dat zou ik – althans zo lijkt het uit jouw beschrijving – misleidende reclame durven noemen.

     
  6. zeezicht

    maart 23, 2009 at 21:56

    @ Madame
    Misschien hebben ze aan ‘zwarte humor’ gedacht… maar die bedoeling is de mist ingegaan, mij hebben ze niet kunnen overtuigen.
    Het blijft wel interessant om eens een andere stijl te zien.

     
  7. lia

    maart 24, 2009 at 08:59

    nee dat soort theater mag aan mij voorbij gaan, ik zie graag een musical dan wel, maar dit soort stukken mogen worden doorgeschoven worden naar anderen, maar ja je hebt wel weer iets unieks gezien, of je het waardeert of niet … ik kom niet zoveel in het theater, ik zie liever een film in de bios dan of een concert in e.o.a. zaal 🙂 beetje een bizarre vorm van komedie lijkt mij dit … maar ja de ene humorist is de andere niet 😉

    {-♥-}

     
  8. clara

    maart 24, 2009 at 10:24

    Als er voor een toneelstuk vermeld wordt ‘niet geschikt onder de 16 jaar’ dan wil dat waarschijnlijk al iets zeggen. Hoewel de titel mij wel op een verkeerd spoor bracht.

     
  9. breeg

    maart 24, 2009 at 11:24

    Komedie lijkt hier idd wel een foute omschrijving. Zoiets is niks voor mij… maar eigenlijk zou ik wel willen weten hoe de senioren erop reageren…

     
  10. zeezicht

    maart 24, 2009 at 12:14

    @ lia
    Ik hou ook van musicals, maar als je zelf toneel speelt wil je zo’n experiment wel eens zien. De meeste groepen spelen komedies of kluchten.

    @ clara
    Natuurlijk wil dat iets zeggen. En de titel, ja die had er helemaal niets mee te maken. Het was een zin die er een keer in voorkwam en ging over een droom. Maar het kind moet een naam hebben hé?

    @ breeg
    ik ook! de meesten gaan naar de matinee omdat ze dan eens weg zijn en ze krijgen koffie en taart…

     
  11. fotomart

    maart 24, 2009 at 22:21

    Zelf ga ik niet zo vaak naar toneel. Maar als ik ga dan wil ik wel een ontspannende avond hebben, dus voor mij graag een luchtig stuk.

     
  12. zeezicht

    maart 25, 2009 at 10:59

    @ fotomart
    Het is soms interessant om te zien hoe ver ze durven gaan op de scene.
    Ik bekijk het nogal technisch.

     
  13. Margo

    maart 26, 2009 at 12:20

    Zo’n opvoering lijkt me alles behalve ontspannend. Je moet er begot bij nadenken en gefocust blijven om de draad niet kwijt te raken. Het doet me spontaan een beetje denken aan de serie “Lost”…dat kan ik ook niet volgen met al die flashbacks(toch niet als er een week tussenzit)Lost kon ik op den duur ook nog moeilijk volgen dus dat toneelstuk zou ook niks voor mij zijn. Maar ’t is zoals je zegt; ’t is nekeer iet anders.

     
  14. Margo

    maart 26, 2009 at 12:21

    ‘k val wat in herhaling precies…sorry, ‘k weet de delete-toets niet meer staan op mijn klavier :- )

     
  15. zeezicht

    maart 26, 2009 at 19:12

    @ Margo
    het is toneel voor de echte liefhebber.
    en je herhaling ga ik niet deleten. 😉

     

Geef een reactie

 
