1 mei in Genk.

hpim1605_466x3502hpim1612_466x3501hpim1616_466x350Geen idee hoeveel mensen er vandaag door Genk lopen en de hele dag blijven hangen.

’s Morgens is er de jaarmarkt, daarbij nog een eindeloze rommelmarkt. Ik zie daar een Moslimpapa, die voor zijn dochtertje een ietsiepietsiekleine bikini koopt, heel schattig.

Ook een tentoonstelling  van oude ambachten is te bezichtigen, maar ik ben er niet geraakt. Het is gewoon teveel voor een dag.

Iedereen eet en drinkt alsof het woord crisis nog moet uitgevonden worden.

Na de middag is er de bloemenstoet. De juiste benaming is eigenlijk: de o’ parade, met de o van verwondering. Het volk staat rijen dik rond het hele parcours. Heel even komt mij het beeld voor ogen van de gebeurtenis in Nederland. Zo ‘auto welke al die mensen gewoon neermaait, je mag er eigenlijk niet aan denken.

Met zulk mooi weer komen de mensen van heinde en verre naar hier.

Na de stoet gaan ze de lange kermis op en af.

Om tien uur volgt dan het onbeschrijfelijk prachtige vuurwerk. Het is een kunstwerk, waarbij muziek gebruikt wordt, met op het einde een fantastische finale. Het prijskaartje dat daar aanhangt wil ik niet weten.

Ik heb  een goed zicht hpim1600_466x3502hpim1601_466x350 vanop de brandtrap. Het lijkt of we er middenin staan.

Maar niemand denkt aan de eendjes die nu rond de vijver aan het broeden zijn, die moeten zich toch een ongeluk schrikken.

De foto ’s van de kermis zijn vroeg op de middag genomen, want eigenlijk staat er nog niet zoveel volk op.

Ik kan hier nog een mooi stukje aanbreien. Ik wilde een foto met meer volk en ging de brandtrap op… en hoorde niet dat de deur achter mij dicht viel.

En wat nu gedaan? Mijn sleutel past niet op de deur aan de buitenkant (ik dacht anders van wel).

Naar beneden, op elke verdieping gekeken of er net iemand op de gang liep… natuurlijk in zo ‘ n geval is er niemand.

Helemaal naar beneden dan maar, en gelukkig is daar een klink die langs de binnenkant opengaat zodat ik kon ontsnappen.

Daar gaat nog mee gelachen worden… hpim1632_466x350

26 thoughts on “1 mei in Genk.

  1. ’t Schijnt idd dat de bloemenstoet verrukkelijk mooi is, zo weet ik van mijne pa, die daar al menig maal tussen de mensenmassa stond. Heerlijk, zo’n bruisend leven in de stad. Ik denk dat ik daar volgend jaar ook eens ga sfeerproeven.

  2. @ Elise
    Ik heb nog foto’s, maar dit zijn de kleurigste. Je kan niet alles fotograferen, het lukt niet steeds. Of ze zijn te snel voorbij.
    maar het waren niet enkel bloemen. Ook fanfares, showbands, groepen te voet, vendelzwaaiers, dansers… teveel om op te noemen.

    @ Margo
    Zou je volgend jaar naar hier komen, laat me dan zeker iets weten, zodat we kunnen afspreken.

  3. @ micheleeuw
    maar misschien zijn jullie het vergeten tegen de volgende blogmeeting :p

    @ madameblogt
    En zo kom je aan inspiratie om weer iets te schrijven hé. 🙂

  4. Genk leeft, da’s wel duidelijk. En aan foto twee te zien is er daarenboven geen tekort aan schoon volk alginder. 😉

  5. @ Menck
    Geen twijfel mogelijk dat jij nog onder de levenden vertoeft. 🙂

    @ annava
    Het kon ook niet misgaan met dat mooie weer.

    @ aquarius
    Ik heb daar wel 1,5h gestaan, om mijn plaats niet kwijt te raken.

  6. Ik heb mij als kind wel eens een paar keer buitengesloten, een keer zelfs mijn ouders erbij, en sindsdien dubbelcheck ik altijd of ik m’n sleutel bij heb :-p

  7. @ vandepotgerukte
    Ironisch? Het is een traditie die haar zestigste verjaardag vierde.
    Iedereen geeft zoveel geld uit als hij/zij zelf beslist.
    Heb je weinig, dan is kijken ook fijn, het hoeft je niks te kosten.

    @ Dorien
    Wij hebben hier allemaal één sleutel die op een tiental deuren past èn je eigen appartement.
    Ik nam gewoon aan dat mijn sleutel daar ook paste. (ik had hem bij).

  8. Ik had nog nooit van die traditie in Genk gehoord. Ziet er mooi uit, die bloemenstoet.
    En ja, op deze manier zal jij die van 2009 zeker niet vergeten…

  9. Ik heb net een vriendin over haar tuinomheining van twee meter mogen duwen aan het gat omdat de voordeur ook net dichtsloeg terwijl we buiten stonden. Zeker weten dat daar nog gelachen mee gaat worden.

  10. Prachtig dit is voor mij pure nostalgie. Ik ben een rasechte Genkse maar woon al 22 jaar in westvlaanderen. Een westvlaamse vriendin stuurde mij dit door. Wel dit doet me denken aan mijn jeugdjaren, 1 mei was voor mij en mijn vriendinnen een hoogdag ’s morgens 8 uur naar de jaarmarkt tegen de middag naar de frituur daarna 1 mei stoet waarna we afzakte naar de kermis om ’s avonds te eindigen aan de Molenvijver voor het vuurwerk. Dus tussen 8 u en 22.30. waren wij de hort op. En veel plezier beleefd. Mijn moeder en broers die nog steeds in Genk wonen hadden me al gezegd dat dit jaar een uitzonderlijk mooie stoet is geweest.

    Groeten uit Poperinge Jenny

  11. @ Jenny
    Jouw reactie doet mij veel plezier Jenny.
    En ben je nooit meer hier geweest met 1 mei?
    Het moet toch lang geleden zijn want het vuurwerk is al lang niet meer aan de Molenvijver, maar achter het stadhuis, aan de kleine vijver.
    En ik denk ook niet dat er vroeger al rommelmarkt bij was. Het is uitgegroeid tot een heel groots gebeuren.
    Groetjes uit Genk!

  12. Hallo,

    Neen rommelmarkt was het niet maar jaarmarkt dat was de gewone donderdagmarkt maar met nog meer kramen. En ja het is al heel lang geleden, ik denk zo’n 16 jaar dat ik nog met 1 mei in Genk was. (dat krijg je als je een zoon hebt die voetbalt en met 1 mei zijn er altijd tornooien en nu is hij scheidsrechter zodat hij op deze tornooien niet meer moet spelen maar wel fluiten). Maar voor de rest was het ook een zeer groot gebeuren. De stoet was altijd mooi, maar als ik de foto’s van dit jaar zie was deze toch uitzonderlijk mooi. De kermis was op de dieplaan waar jij woont zo te zien maar toen stonden daar al die appartementen en het stadhuis nog niet. Dat was eigenlijk een stuk weg die maar ging tot ongeveer waar nu de limburghal is. een grote zandweg. Ik ben bijna 52 en geloof me Genk is héél erg veranderd.

    groetjes , Jenny

  13. Hello,

    Ik heb nog iets ontdekt op de 2 de foto, dat meisje vooraan rechts is de dochter van mijn nicht. Wat is de wereld soms toch klein hé

    grtjs Jenny

Geef een reactie

