Kredietkaarten.

kaartenNu pas… nu pas begint het op te vallen hoe gemakkelijk mensen iets op krediet kunnen kopen.

Ondanks de bankencrisis kan je  overal op afbetaling dingen verkrijgen. Of je die nodig hebt of niet.

Dat iemand zich een wasmachine aanschaft met gespreide betalingen, daar kan ik inkomen. Maar wanneer je een grootbeeld-tv niet kan missen, terwijl het eigenlijk boven je budget gaat… dat is al iets heel anders.

Tegenwoordig is een kredietkaart niet zo zeldzaam meer. Je kan er al je boodschappen mee doen, zelfs voedingswaren of prullaria.

Maar… als alles op tijd betaald wordt is er geen probleem.

Het zijn meestal mensen die hun rekeningen niet kunnen betalen die in de val trappen. Ze maken een nieuwe put om de vorige te vullen. Sommigen beseffen echt niet dat het gemakkelijk gekregen geld niet gratis is.

Een percentage tussen zestien en twintig procent intrest, daar geraken ze klem. Op een gegeven moment zijn ze enkel die intrest aan ’t betalen.

Zo geraken ze dan in de ellende en  gaan aankloppen bij  het OCMW.

Er moet meer controle op komen, want de zogenaamde rommelkredieten, dat is vergif… het heeft zich al bewezen…

21 thoughts on “Kredietkaarten.

  1. En toch, oordeel niet te snel. Het is dikwijls de (plaatselijke)bankdirecteur die er geen graten in ziet en je gul toelaat om dieper in het rood te gaan. Hij verdient uiteindelijk een flink percentage aan jouw (kas)krediet(en) waarvoor je de hoogste interest moet ophoesten. Tot je uiteindelijk door orders van hogerhand op het matje geroepen wordt. Wie is dan schuldig? Alleen de kredietnemer??? (geput uit eigen ervaring)

  2. @ madameblogt
    Dat is nu net wat ik bedoel: de banken maken misbruik van de mensen, met verleidelijke kredieten. Ook de winkels die maar proberen aan iedereen dure apparaten te verkopen op afbetaling.
    Er wordt niet gecontroleerd of ze het wel aankunnen.
    Wanneer de aflossing dan per maand maar een klein bedrag is, nemen ze dikwijls nog een andere kaart erbij. (ik ken ook zo iemand die koopverslaafd is)

  3. @ bart
    Ja die hoort er ook bij.
    Zelf heb ik enkel mijn gewone bankcontact-kaart, waar ik mijn betalingen mee doe.
    Maar ik weet heel goed dat ik niet onder mijn rekening moet gaan, want dat kost veel geld aan intresten.

  4. Ik heb mijn visa al één keer gebruikt! Toen ik via het internet kaarten voor Körperwelte bestelde en betaalde. Achteraf bleek dat ik als leerkracht gratis binnenmocht. Nooit geld teruggezien ondanks mailverkeer.
    Enfin, om maar te zeggen dat het ons waarschijnlijk niet zo heel snel zal overkomen.

  5. Een collega van me heeft jarenlang heel veel moeten afbetalen omdat hij luxe dingen kocht op krediet. Hij ging samenwonen met zijn lief en kochten hun hele inboedel op krediet, van een hoekzetelsalon en luxe eetkamer tot een breedbeeld-TV en een Bang&Olufsen stereoketen. Na een jaar trapte zijn lief het af en moest hij alles in zijn eentje verder afbetalen. Hij had geen reserves, enkel zijn maandloon en zat dus werkelijk financieel in zak en as. Dat was een dure les voor hem, een heel erg dure les die hem onwerkelijk veel onnodig geld heeft gekost.

  6. Ik koop alleen op krediet als het geld op mijn (spaar)rekening staat en nul % intresten.
    Elke week komt er hier iets in de bus over krediet en ‘dromen verwezelijken’ of ‘aankoop van je leven’ … Schandalig !

  7. @ zapnimf
    ze niet gebruiken is het veiligste zekers? Maar dan kan je ze ook afzeggen, want er zijn toch ook kosten aan verbonden… niet?

    @ Margo
    Hij zal de enige niet zijn. Op krediet kopen is geen schande, maar je moet het ook kunnen opbrengen.

    @ micheleeuw
    Ik krijg ook altijd van die folders die geld aanbieden om op je rekening te zetten.
    Zij alleen verdienen er aan. Vuilbak in die dingen!

  8. @ Menck
    Dat is zoiets als: de tering naar de nering zetten?

    fotomart
    Hoe je ook rekent, je betaalt veel te veel intrest op die kaarten.

    @ annava
    Vanuit het buitenland zou het minder duur zijn (dacht ik toch)
    Jaren geleden had ik er ook een, voor wanneer we op vakantie gingen.
    Maar ik was toch een beetje wantrouwig omdat ze zonder code werken. Een doodgewone handtekening volstond. (ik weet niet of het nu nog zo is)

  9. Niet echt. Het is zoiets als: iemand die geen bal bezit, kun je ook niks meer afhandig maken. Net zoals je een kei niet kunt pellen (= het vel afdoen).

  10. Zonder kredietkaarten had ik bepaalde “moeilijkere” tijden nooit kunnen overbruggen. Het is dus handig voor wie er “intelligent” mee omspringt. Al betaal je je natuurlijk blauw aan kredieten (bijna 16 procent). Toch mag men niet vergeten dat men met de kredieten van de arme middenklasse de interesten van de rijken betaalt. Zaak is alles op tijd terug te betalen en dat kan. Als eigenares van een afbetaalde woning zou ik nooit bij een ocmw of wat dan ook kunnen aankloppen. Ik ben blij dat ik over kredietkaarten beschik. In gemakkelijkere maanden betaal ik alles netjes terug zonder ze opnieuw te gebruiken. In moeilijkere maanden moet ik er soms beroep op doen. Kinderen kosten veel geld als ze studeren en ook studiereizen kosten geld. Ook belastingen zoals onroerende voorheffing op het huis zijn duur. Zelf doen mijn partner en ikzelf weinig geld op, dus dat helpt. We hebben één wagen, iedereen heeft een fiets. Ik recycleer en mijn partner doet dit ook. Kleding, boeken, kaders, soms meubels. We koken veel zelf. Ons hebben kredietkaarten wel geholpen. Als ik ooit een som win, betaal ik de ganse zaak natuurlijk in één keer terug. Ik zou ook liever interesten krijgen dan interesten te moeten betalen, maar ach, het is nu eenmaal zo. We zijn al blij dat we een woonst hebben.

  11. @ tosca
    Zo is het natuurlijk vanuit een heel ander standpunt bekeken. Maar zolang als je je uitgaven in de hand hebt, ben je toch goed bezig.
    En het OCMW helpt enkel mensen die niets meer hebben.
    Je zou je woning moeten verkopen en alles opleven. Maar dat is niet aan te raden.
    Ik heb toch de indruk dat je stilaan weer vooruit gaat, iedereen kan eens moeilijke tijden hebben.
    Ik ken je nog van je vorige blog en denk wel dat je een sterke vrouw bent die weet wat ze doet. 😉

  12. ja schandalig is dat zeg,
    toevallig zag ik straks een reclame voorbij flitsen,
    “lenen is niet gratis”
    nu ja zeg.. da’s wel wat laat als je dik in de schulden zit hé:-)

  13. En nu promoten ze die kaarten nog ook…
    Ik hou het toch maar bij ‘tering naar de nering’ met uitzondering van vastgoed. De lotto hebben we nu ook niet gewonnen.

Geef een reactie

