RSS

Oh, wat zijn ze mooi!

30 Mei

HPIM1670_466x350HPIM0932_466x350Dit plantje heb ik al enkele jaren in mijn bezit. Eerst heeft het lang geduurd eer het ook maar een beetje groeide.

En zeker twee jaar of meer voor er  wat bloempjes tevoorschijn kwamen.

Vorig jaar, mooie bloemen, vrij groot, maar geen vruchtje te bespeuren.

En nu… heel veel kleine bloempjes en meerdere echte appelsientjes of het kunnen evengoed mandarijntjes zijn. Eigenlijk maakt het niet uit welk van de twee het is.

Ik vind ze zo schattig, en zeg elke morgen hoe mooi ze zijn en dat ze maar goed moeten groeien.

Ik ben hevig benieuwd of ze gaan blijven hangen en volwassen worden met echte appelsienenkleur.

Voor alle zekerheid heb ik maar al enkele foto’s genomen. Moest het echt superheet worden, dan is het misschien te warm aan het venster. Zouden ze dat overleven?

Ze van plaats veranderen loopt soms verkeerd af.

Ik wacht…

 
17 reacties

Geplaatst door op mei 30, 2009 in appelsientjes., dagboek, dagelijks, foto's, natuur, Speciaal, zon

 

17 Reacties op “Oh, wat zijn ze mooi!

  1. aquarius

    mei 31, 2009 at 12:51

    inderdaad een mooie plant ik hoop voor jou dat het lukt ben benieuwd naar het verdere verloop ik hou het in’oog
    groetjes daaaaag

     
  2. liesbethbruyneel

    mei 31, 2009 at 16:51

    Super zo een plant! Zou ik ook wel graag voor de venster hebben 😉

     
  3. Bloem

    mei 31, 2009 at 16:53

    Wat mooi. Drie jaar geleden stak ik (voor de lol) mandarijnenpitjes in een potje en nu heb ik 4 kleine plantjes. Het duurt ontzettend lang eer ze groeien en vruchten zitten er nog lang niet aan. Hoe lang deed je over deze?

     
  4. madameblogt

    mei 31, 2009 at 18:43

    Dat ziet er prachtig uit! Mocht je de naam van dat plantje kennen, mail het me door, wil je?

     
  5. fotomart

    mei 31, 2009 at 20:25

    Je geduld werd beloond.

     
  6. zeezicht

    mei 31, 2009 at 21:01

    @ aquarius
    Ik ben zelf heel ongeduldig.

    @ Liesbeth
    Je kan ze bij de bloemist kopen in groot formaat, maar dan zijn ze wel peperduur.

    @ Bloem
    Minstens zes jaar of meer. Vroeger zaten er kleine onzichtbare beestjes op de topjes. Toen heb ik stickers op het raam geplakt tegen de vliegen en vielen er zo’n soort fruitvliegjes uit. En dan begon de groei pas.

    @ madameblogt
    Ja madame, daar heeft ooit zo’n kaartje ingestoken, met de Latijnse naam, maar geen idee waar dat gebleven is. Maar het is toch duidelijk een citrusvrucht hé? Op de foto staan ze wel wat groter dan in ’t echt. 😉

    @ fotomart
    Eerlijk gezegd, ik verwachtte het al niet meer.

     
  7. Danique

    juni 1, 2009 at 11:58

    Ze zijn zeker mooi, straks je eigen sinasappels, lijkt me leuk.

     
  8. klaproos

    juni 1, 2009 at 18:15

    inderdaad wat zijn ze mooi zowel bloem als vruchtje,
    heerlijke lucht ook 🙂

     
  9. Margo

    juni 2, 2009 at 18:10

    Dit is een ideale vraag voor Menck, als er ene weet hoe het plantje noemt en hoe je het het best kan verzorgen, dan is hij het wel.

    Toch waag ik (dank u google) zelf ook een gokje: Poncirus Trifoliata
    “Poncirus trifoliata is een volkomen winterharde struik tot kleine boom met op kleine sinaasappels of citroenen lijkende vruchten.
    Poncirus trifoliata bloeit in april – mei met grote, witte bloemen. De bloemen zijn alleenstaand en staan verspreid over de struik. De knop is bolrond van vorm. Na de bloei vormen zich kleine vruchten, eerst groen en later geel. De vruchten zijn echter niet eetbaar. Poncirus is nauw verwant aan Citrus. De struik behoort tot de familie van de ruitachtigen (Rutaceae)”.

    ’t Lijkt er toch op.

     
  10. Margo

    juni 2, 2009 at 18:11

    Oja, ze zijn niet eetbaar. Zeggen ze.

     
  11. elke

    juni 2, 2009 at 20:37

    Ik denk dat mij moeder vroeger zoiets had, maar dat was ook niet eetbaar, zoals margo zegt. Of zijn het echt eetbare?

     
  12. Menck

    juni 3, 2009 at 12:32

    Vraag me honderduit over vaste planten, waterplanten en heesters, maar niets over exoten. Ik ken er omzeggens geen enkele van, temeer omdat ik beroeps- noch hobbymatig met dergelijke flora te maken krijg.
    Margo zou het anders best wel eens bij het rechte eind kunnen hebben. Googlen – of heden ook ‘Bingen’ – op het specimen dat zij aangeeft, levert dezelfde bloemen en vruchten op als de plant op jouw foto’s.

     
  13. tania

    juni 5, 2009 at 09:28

    Ik heb jaaaren geleden ook een pitten (afkomstig uit Australië) in de grond gestoken, er kwamen plantjes uit en groeiden uit tot echte wilde boompjes met stekels. Mijn vader had er destijds enten opgezet en zo komen er sindsdien echte lekkere appelsienen aan. Mijn ouders hadden ze in de veranda staan achter het glas, lekker warm dus.
    Nu ben ik er in geen tijden nog geweest maar ik vermoed dat ze het nog goed doen.

     
  14. micheleeuw

    juni 5, 2009 at 09:33

    Eetbaar of niet, het blijft leuk om te zien.

     
  15. zeezicht

    juni 5, 2009 at 09:44

    @ Allemaal
    Ik ga er zeker niet van eten, het zou trouwens zonde zijn. Het is een sierplant en het mooie ga ik er niet vanaf eten.
    Het was trouwens madameblogt die naar de naam vroeg.
    Voor mij maakt het niets uit hoe ze heten ik geniet van dat kleine plantje dat zulke mooie vruchtjes gefabriceerd heeft.
    btw. de foto met de bloempjes is van vorig jaar, toen waren ze groter maar hebben niets voortgebracht.
    Dit jaar zijn de bloempjes piepklein, maar je ziet wel resultaat.
    Er zullen waarschijnlijk ook enkele bolletjes afvallen, want anders zou het gewicht te zwaar worden.
    Maar enkelen zullen wel blijven. Heerlijk…

     
  16. blanche

    juni 5, 2009 at 10:04

    Wij hebben zo een appelsienboom sinds een jaar of tien. In de zomer staat hij op het terras, in de winter binnen. We geven hem voedsel voor citrusbomen en hij draagt wel 100 appelsientjes. Het leuke is dat hij tegelijk bloemen, groene en oranje rijpe vruchten draagt en dat die bloemen zo heerlijk geuren. Inmiddels is hij een flink uit de kluiten gewassen exemplaar van ongeveer 1m50 hoog.
    Geduld en zorg dus zeezicht en je wordt beloond.

     
  17. clara

    juni 9, 2009 at 12:33

    Mooi. Bij mij houdt geen enkele plant/kruid het uit. Ik praat waarschijnlijk niet lief genoeg.

     

Geef een reactie

 
