RSS

De miserie gaat beginnen.

04 Jul

De laatste keer dat we naar zee gingen, M. en ik, besloten we door te sporen richting Knokke. Maar om wat dichter bij de dijk uit te komen, zijn we in Duinbergen uitgestapt.

We waren er nog nooit geweest. Het is maar een klein plaatsje, er is zelfs geen station.

Een beetje op verkenning gaande, gingen we een klein kerkje binnen, gewoon omdat de deur uitnodigend openstond en wij het gebouwtje eens aan de binnenkant wilden verkennen.

Ik moet eerlijk zeggen: ik ben niet zo’n kerkganger, maar iedereen laat wel eens een kaarsje branden.

Tot mijn grote verbazing bevond zich daar een beeld van Pater Pio. Eigenlijk zowat de enige heilige waar ik een beetje voeling mee heb. Levensgroot, met een hartelijke glimlach op zijn gelaat. Dit had ik in Duinbergen niet verwacht.

Ik stak een kaarsje aan en prevelde in stilte enkele woorden. Dan leek het of hij zijn hoofd een beetje naar mij toe draaide en glimlachend gaf hij mij een boodschap. Die hoorde ik duidelijk in mijn hoofd.

Geschrokken ben ik naar buiten gevlucht. Ik heb er nog met niemand over gesproken, want wie gelooft zoiets?

En neen, dat was nog vóór de narcose.

Een narcose kan je een tijdje na de operatie nog parten spelen.

In het ziekenhuis werd ik op een morgen als laatste wakker en herkende niets meer. Het leek of ik in een film van Startrek zat. Ik zag mensen in witte gewaden (die later verpleegsters bleken te zijn). Een van de dames had een vuurrode pyama aan en haar grijze haar leek een helm. De plaats was mij onbekend, de gezichten, de muren…  gewoon akelig.

Waarschijnlijk heeft dit maar enkele seconden geduurd, maar het leek veel langer. Ik hield gewoon mijn mond tot ik klaarwakker was. Misschien kwam ik uit een diepe slaap.

Zo moet het zijn wanneer iemand zijn geheugen kwijt is, ik zou het niet graag meemaken.

Maandag moet ik naar het ziekenhuis om een porte-cath te laten zetten. Het heeft een tijdje geduurd eer ik het woord kon plaatsen, alhoewel ik wel weet wat het betekent. Het is gewoon een catheter-poort. Het wordt onder de huid geplant en dient om alle naalden in te steken, zodat je er niet bijloopt als een zeef. En woensdag begint de miserie… de chemo.

Ik kijk er niet naar uit en heb zelfs angst, al weet ik goed welke bijwerkingen mij te wachten staan. Was het maar al voorbij…

 
19 reacties

Geplaatst door op juli 4, 2009 in dagboek, dagelijks, dokter, het leven, kanker, zee

 

Tags:

19 Reacties op “De miserie gaat beginnen.

  1. fotomart

    juli 4, 2009 at 17:17

    Courage meiske! Bekijk het van dag tot dag en niet te veel vooruit denken, dan maak je je minder zorgen. Sterkte!

     
  2. madameblogt

    juli 4, 2009 at 21:11

    Bang zijn is toegelaten. Je zou verdorie voor minder! Je altijd sterk houden hoeft ook niet. Maar blijf wel geloven in de goede afloop. Optimisme is een onderkende kracht. Bij deze stuur ik je al mijn positieve vipes.

     
    • zeezicht

      juli 5, 2009 at 06:56

      Ja af en toe ben ik serieus bang, omdat alles wat ze met je doen toch pijn doet.
      Optimist ben ik wel, maar ik denk niet na over de afloop, dat wacht ik af.

       
  3. sneeuwkoningin

    juli 5, 2009 at 01:15

    Ja,I feel you en je hoeft geen kerkganger te zijn om die dingen te zien zoals je in die kerk gezien hebt.Ik heb er een goed oog in,want inderdaad,bang zijn mag.Er in geloven dat je er sterker uitkomt,ook al is dat niet altijd even evident…

     
  4. hildeken

    juli 5, 2009 at 02:07

    dinsdag nog zin in een lekker etentje of ijsje misschien?

     
    • zeezicht

      juli 5, 2009 at 06:58

      Dat weet ik nog niet, ik heb dan maar een dag ertussen om te bekomen.
      Maandag ben ik de hele dag op de dagkliniek en krijg ook narcose.

       
  5. tijdtussendoor

    juli 5, 2009 at 21:23

    Sterkte meid!

     
  6. Dorien

    juli 6, 2009 at 08:04

    veel succes met de chemo, ik duim voor je!!!

     
  7. Bloem

    juli 6, 2009 at 11:25

    Ik weet niet goed wat te zeggen. Vermijd het ook een beetje. Toch wil ik ‘iets’ zeggen. Sterkte, ik duim voor je, veel moed of iets in die trant. Want hoewel ik je niet persoonlijk ken, zijn jouw woorden altijd zo mooi en fijn om te lezen … dat ik je écht wil laten weten dat ik aan je denk. Ook al durf ik niet te reageren.
    Veel liefs
    Van Bloem

     
  8. zapnimf

    juli 6, 2009 at 15:29

    Inderdaad, was het maar al voorbij.
    Je weet ook niet wat er je nog allemaal te wachten staat.

     
  9. micheleeuw

    juli 6, 2009 at 16:18

    De onzekerheid is niet te doen ! Ik duim voor je !

     
  10. Jos

    juli 7, 2009 at 18:22

    Héél veel sterkte.

     
  11. annava

    juli 7, 2009 at 21:28

    heel heel heel veel sterkte. Ook ik ben één en al duim!
    Ik denk aan je zeezicht!

     
  12. Linn

    juli 8, 2009 at 18:57

    Je laatste logjes stonden al een tijdje in mijn feedreader te wachten om gelezen te worden. Toen ik ze daarnet eindelijk las, verschoot ik toch wel. Ik wens je veel goede moed in de aankomende moeilijke periode en ik duim mee met de rest.

     
  13. Leibele

    juli 8, 2009 at 20:22

    Een narcose heeft inderdaad nogal wat “bijwerkingen”. Maar is , als ik denk aan de volgende stap die je moet maken, een luxe. Ik leef met je mee en hoop maar voor je dat de tijd iets sneller zal gaan dan dat het doorgaans doet. Ik wens je heel veel kracht toe!!!

     
  14. zeezicht

    juli 9, 2009 at 08:13

    @ allemaal
    Heel hartelijk dank voor al die lieve reacties. Ik heb er heel veel steun aan.
    Ik zal regelmatig een verslagje maken over hoe het allemaal verder gaat.
    Mercikes!

     
  15. sneeuwkoningin

    juli 10, 2009 at 07:17

    ik vraag me enorm af hoe het met je gaat,wat er precies allemaal met je gebeurt nu.Uiteraard,jij weet beter dan eender wie anders waar ik nu voor sta met de papa…Alleszins,hier heb je een paar positieve vibes vanuit Sneeuwland xox

     

Geef een reactie

 
