Mijn derde chemo.

De dokter had gezegd dat de derde keer heel zwaar zou zijn. En hoe!

Om te beginnen was er weer hetzelfde probleem met de port-a-cat. Nu blijkt dat dat ding van plaats verandert. Jawadde, onder mijn vel een wandelend doosje! Dus de plaats aanduiden heeft geen enkele zin. (Murphy alweer zeker?)

Dan kreeg ik nog een verpleegster van het soort: ik-weet-alles-beter, die mij niet geloofde, maar tenslotte afdroop met haar staart tussen haar benen. (figuurlijk dan)

En nu ben ik al doodziek sinds woensdag, dat zijn  vijf dagen. Aan eten kan ik wel denken, maar het zicht of de smaak ervan doen mij kokhalzen. Ook de koorts meldt zich al, inplaats van na twaalf dagen.

Voor de eerste keer heb ik de dokter gevraagd welke mijn kansen zijn. Volgens zijn pc-programma: zonder chemo: 55%  kans op hervallen binnen de tien jaar. Mèt chemo: 30%, wat nog veel is. Ja, het ligt er maar aan aan welke kant van de procenten je staat!

Ik noem mijn berekening en zeg: dat is dus zeven kansen op tien om te genezen? Hij bekijkt mij alsof het in Keulen dondert. Zó tellen zij dat niet!

Dokters! Ze zijn zo rechtlijnig dat ze uit de lucht vallen wanneer iemand eens buiten die lijntjes kleurt.

Ik weet wel zeker, moest ik hervallen, dat ik geen chemo meer wil. Alles behalve dat.

Deze reeks ga ik afwerken, ik ben nu in de helft. Daarna nog enkele jaren pillen.

Nog drie behandelingen te gaan…

37 thoughts on “Mijn derde chemo.

  1. Mijn hart breekt telkens ik dit lees. Heel veel sterkte.
    En van die verpleegsters, das jammer he. Sommige zijn zo aardig maar andere… (en het laatste wat je op die momenten kan gebruiken is toch een ‘ambetante’ verpleegster!)
    Beterschap!

  2. Ik had mijn reactie op jouw comment eigenlijk hier moeten zetten. Hij staat dus onder jouw reactie op mijn site. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

    Voor nu wil ik je heel veel sterkte wensen en ik vroeg me af welke kuur jij doet. Hoe die heet en volgens welk protocol ze het doen, want misschien ga ik die kuur nu ook krijgen. Dus beetje research kan dan geen kwaad.

    Vervelend ook van je port-a-cath ik heb echt geluk dat de mijne tot nu toe nog goed is. Ookal hebben ze hem bij mij nu ook meerdere malen verkeerd aangeprikt en stond het infuus net gewoon uit zodat hij kan verstoppen ik heb niks te klagen. Vanaf woensdag hangt er al een infuus aan, wist niet dat, dat zo lang kon. Vind dat hij er nu ook wel weer uit mag eigenlijk. Zou zo graag weer normaal willen douchen.

    Maar goed. Ik hoop dat je mijn reactie op mijn site leest en dat je er iets aan hebt.

    And remember, reach for the moon. If you fail you may catch a star.

    Hoofd omhoog schouders naar achter (ookal voelt dat soms gek met die port-a-cath) je komt er echt wel doorheen!

    1. Ik beantwoord de reacties ook op mijn eigen site, maar ben ook bij jou gaan kijken.
      Natuurlijk heb ik er veel aan, waarvoor dank.

      Over de kuur die ik volg kan ik eigenlijk weinig vertellen. Hun antwoord was: je krijgt de chemo die voor jou geschikt is. Dit betekent om de drie weken, zes maal achter elkaar. Daarna nog chemopillen. Maar je kan geen twee gevallen met elkaar vergelijken, ze zijn allemaal verschillend!
      Hang jij al van woensdag aan het infuus? Verschrikkelijk lang!

      Eigenlijk schaam ik mij een beetje: jij bent misschien zieker dan ik en dan kom je mij nog moed inspreken! Je klaagt ook niet eens.

      Mooi van the moon and the star! thx!

      Ik wens jou het allerbeste, je bent nog zo jong en hebt nog zoveel om naar uit te kijken!

      btw: ik vind jou een echte schat! (dat mag toch hé? ik zou je oma kunnen zijn) 😉

      1. Zeezicht, dan zouden wij ons allemaal moeten schamen!

        Daar doen we niet aan mee.

        Iedereen die lijdt moet een hart onder de riem krijgen.
        _______________
        _______O_______ (riem)

        ❤ (euh… hart op zijn kant)

        Voila!

  3. De weg die je moet afleggen lijkt me heel zwaar, pijnlijk en vermoeiend. Chapeau hoe je je sterk genoeg houdt om de strijd aan te vechten tegen de vijand die je lichaam teistert. Hou vol, lieve zeezicht, we leven allemaal met je mee en duimen voor een totale genezing!

    1. In mijn downs ben ik helemaal niet sterk, maar wanneer het dan weer iets beter is, ga ik er weer tegenaan.
      Het is wel fantastisch dat, ondanks mijn gezeur, jullie nog de moeite nemen om te reageren, bedankt lieverds!

    1. Bedankt! Maar voor het ogenblik zie ik zelf weinig waardigheid, ik ben boos en opstandig. Dit is onmacht.
      Natuurlijk zal het er over twee maanden anders uitzien, ik moet enkel maar geduld hebben.

  4. Hello,

    Het steunt mij ook heel erg om contact met jou te hebben hoor. Toch iemand die het net iets beter begrijpt dan de rest. Juist omdat ik zo vrolijk ben normaal gesproken is het voor de mensen om mij heen denk ik moeilijk om er mee om te gaan als ik dat niet ben. Jij begrijpt dat gewoon.

    Ik ga straks naar het ziekenhuis om te kijken welke chemo ik nu ga doen. Je kan inderdaad geen 2 gevallen met elkaar vergelijken, maar om een beetje een idee te krijgen. Ik zie namelijk bijna nergens ook op internet etc. dat het normaal is hoeveel chemo’s ik heb gehad in zo’n korte tijd. Dat schijnt een Duits protocol te zijn en normaal gesproken doen bijna alle ziekenhuis hier in Nederland het volgens het EORTC protocol ofzo. Ik kreeg namelijk 4 chemo’s in 8 dagen tijd. Dag 1,2,3 en dag 8, niet zo heel raar dat ik 2 dagen later opgenomen werd denk ik. Ben ondertussen alweer thuis dus trouwens.
    De reden dat ik die zware chemo kreeg is, omdat ’t ziekenhuis in Amsterdam (waar ik voor andere zaken kom, maar daar hebben ze het ontdekt) volgens het Duitse protocol werken en hier in Den Haag doen ze dat dus niet, maar wilde ze het om mijn vertrouwen te houden toch proberen. Dat staat ook op m’n blog, maar wist niet zeker of je dat had gelezen en dacht dat wil je vast wel weten misschien.

    Zo dat was wel weer heel veel over mijzelf. Ik hoop dat jij je wat beter voelt al en als je wilt mailen trouwens kan dat ook. Maar via de blogs contact hebben vind ik ook leuk en fijn dus dat kunnen we ook gewoon doorzetten denk ik. Ben blij dat we in contact geraakt zijn. Hoe ben je trouwens op mijn site gekomen?

    Goed ik moet me gaan haasten! Vanmiddag/vanavond heb ik een update over m’n chemo’s.

    En tuurlijk mag je me een schat vinden! Ik vind jou ook een schat. En ik schaam me een beetje dat ik je gewoon ‘je’ noem. Moet ik geen u zeggen?

    xxxxxx heel veel liefs en kracht.

    1. Jij bent wel goed op de hoogte over chemo’s. En het is goed dat je er interesse voor hebt.
      Ik vind het contact met jou ook heel leuk en regelmatig kijk ik de top posts 100 van wordpress na, daar heb ik je gevonden. Zo simpel is het!
      Waag het niet om u te zeggen hé! Ik vind het juist gezellig dat je zo open bent tegen mij. 🙂
      Waarschijnlijk ga ik een tijdje stoppen met mijn verslagen, want ik vind dat ik in herhaling val.
      Er gebeurt niet echt iets nieuws en buiten veel op bed liggen maak ik zelf ook weinig mee.

      Goed dat je terug thuis bent! Laat je maar stevig in de watten leggen door al die lieve mensen rond je, geniet maar wat van de aandacht.
      Als je liever mailt is ook goed, maar net als jij vind ik de reacties op het blog fijn.
      Ik wens je het allerbeste en keep smiling, dat is een sterk punt van je!

      Dikke knuff!!!

  5. Je moet lekker doen waar je zin in hebt 😉 dus als je geen blogs wilt schrijven moet je dat niet doen. Dan ga ik wel af en toe denk ik ff mailen, om te kijken hoe het met je gaat, want ben toch erg benieuwd.

    Ik hoop dat je, je snel beter gaat voelen en krijg je niks tegen de koorts of mag je paracetamol nemen of iets? Een collegaatje van mijn moeder heeft een kookboek gevonden, speciaal voor mensen die chemo’s krijgen ik zal ff de titel vragen vanmiddag (mijn moeder slaapt nog) en dan zal ik je dat ff laten weten. Misschien een idee als je, je zo voelt als nu. Er schijnen allerlei gerechten in te staan die goed te doen zijn als je misselijk bent. Ik heb het zelf nog niet geprobeert, maar het is het proberen waard denk ik dan.

    Ik stuur je heel veel kracht toe en ik denk aan je!

    xxx

    1. Het is fijn dat je regelmatig reageert. 🙂
      En je bezorgdheid geeft mij steun.
      Paracetamol mag ik nemen en ontstekingsremmers voor de rugpijn die ik krijg als bijwerking van die spuit. Maar die laatste zijn dan weer slecht voor mijn maag.
      En dat kookboek, ik vrees dat ik op zo’n momenten gewoon naar mijn lichaam moet luisteren, zoals: chips bij zouttekort, vanwege diarree en veel plassen. (terwijl ik dat anders nooit eet)

      Wanneer ik inspiratie heb zal ik zeker nog wat schrijven.

      Ik denk ook aan jou en probeer je zen-energie te sturen.
      Dikke knuff!

  6. Krijg je geen nexium ofzo voor je maag? Bij mij helpt dat erg goed, aangezien ik op een “normale” dag 15 pillen slik, dachten ze we doen er nog een pilletje bij voor z’n maag 😛

    Ik heb ff in dat kookboek gekeken en ik denk niet dat het wat is eerlijk gezegd haha. Dus wat jij zegt is inderdaad het beste denk ik, gewoon naar je lichaam luisteren. Broodjes rookvlees zijn ook lekker als je misselijk bent of diarree hebt en het is zout! Mijn dieetiste zei dat je geen wit brood moet eten, maar juist bruin brood daar zitten veel vezels in en dat houdt ook vocht vast ofzo. Brinta pap is ook goed te doen op misselijke dagen heb ik ervaren. Haha sorry ik geef altijd duizenden tips ik voel me dan altijd een soort betweter, zo bedoel ik het niet he. Maar misschien helpt het bij jou ook.

    Mocht je trouwens toch wel willen kijken in dat kookboek het heet:
    Gezond eten rond chemotherapie en is geschreven door een vrouw wiens man chemo’s heeft gehad en toen heeft zij daar dus hele gerechten bij verzonnen die hij wel weg kon krijgen op dat moment ofzo. Ik hoop dat mijn moeder niet al te blij alles uit het boek gaat koken, want het ziet er wel mooi uit allemaal op de plaatjes, maar of het smaakt betwijfel ik 😛

    Dikke knuffel terug 😀

    1. Oh bedankt voor je tips, heel leuk dat je dat doet!
      Maar mijn maag is een geval apart: maag en slokdarm ontstoken, ik kan zomaar niet om het even wat nemen, buiten zuurremmers.

      Ik ben net overgeschakeld op wit brood, omdat ik het vezelrijke niet verteerde. het verschilt ook van week tot week; in het begin hielpen zure beertjes heel goed, en nu kan ik ze niet meer zien. Soms helpt een glas tomatensap.

      En de titel ‘gezond eten’ doet mij een beetje grijnzen.

      Ik rook niet, drink niet, eet veel fruit en groenten, beweeg genoeg, heb drie jaar tai-chi gedaan… en wie krijgt kanker? Juist ja…

      Met onze correspondentie vullen we een blog op zich, hahaha 🙂 met de knuffels ook.

      Tot blogs!

      1. Oh dat is echt naar, van je maag en slokdarm! Het zit ook niet mee! Ja het is heel raar dat zo’n gezond iemand kanker kan krijgen. Niet dat ik gezond leefde hoor, maar om er nou kanker van te krijgen had ik ook niet echt verwacht. Ja als ik 80 zou zijn, was m’n planning en dan heel veel morfine ofzo 😛
        Heb jij nou eigenlijk ook Hodgkin of niet? Dat lees ik nergens terug, maar daar ging ik eigenlijk gewoon maar van uit.
        Het is trouwens natuurlijk wel je voordeel dat je altijd gezond hebt geleefd, dan ben je sowieso wat sterker denk ik. Sowieso is tai-chi onwijs goed! Moet je lekker weer gaan doen als je beter bent. Ik wil ook zoiets gaan doen en nog iets actievers erbij. Maar dat is iets voor 2010.
        Jij zit nu op de helft he? Hebben ze foto’s/scans gemaakt? Hoe ziet het eruit?

        xxx

        Hoy,
        Als je even terug gaat in de tijd, in het stukje ‘waar rozen bloeien’ heb ik het over borstkanker.
        dat was het begin, toen had ik nog moeite om het K-woord uit te spreken.
        Ik ben onmiddellijk geopereerd, omdat in de eerste plaats de tumor wegmoest. Mijn oksel is ook ‘leeggehaald’, dus ik weet waar je het over hebt.
        Foto’s hebben momenteel geen nut. De chemo dient om eventuele uitzaaiingen te vernietigen. In het beginstadium kunnen ze dat niet zien.
        Ik heb nu toch mijn twijfels over dat ‘gezond’ leven hoor! Maar ik stop niet met tai-chi, wanneer ik mij echt goed voel, doe ik mijn 26 oefeningen om ze niet te vergeten. Wist je dat tai-chi de basis is van alle Chinese gevechtsporten? Dus wanneer je ooit iets ‘zwaarders’ doet, komen diezelfde bewegingen terug, maar aangepast.

        Groetekes!

  7. Amai zeg, zo schrikken. Ik moet toegeven, ik kom hier slechts af en toe eens langs, maar om dan nu zo’n dingen te lezen krijgen, was toch even slikken. Voor jou was het natuurlijk nog veel harder slikken.
    Heel veel moed gewenst en we duimen uit alle macht dat je aan de goede kant van de procenten staat.

  8. tja Zeechtje,ik voel echt met je mee ,bij het lezen van het berichtje is het net alsof ik alles opnieuw beleef,ik zou ook of diaree of een beetje misselijk,in GEEN geval haaruitval,en ja hoor ik kreeg het alle drie,en niet misselijk maar kotsmisselijk zeer ziek,was ik.En het kon me niks schelen of ik genas of niet ik had geen besef meer,dus meid ik weet wat je doormaakt,maar hou goeie moed en veel sterkte,want moedig dat zijt gij dat staat vast,daar heb ik bewondering voor
    groetjes
    veel liefs
    Keep smiling

    1. jij hebt het ook allemaal meegemaakt! dan weet je natuurlijk wat het is.
      Terwijl sommige gevoelens hierover bijna niet onder woorden te brengen zijn.

      Bedankt voor je lieve woorden en de smile zal er zijn wanneer alles achter de rug is… :-[

  9. Focus je niet op procenten, dat heeft toch geen enkele zin. Je moet erdoor mijn schat, hoe vervelend die behandelingen ook zijn. Degenen die het niet hebben meegemaakt, kunnen slechts gissen over de impact die het op jou heeft. Maar we kunnen toch met z’n allen samen aftellen tot je je weer beter voelt?

Geef een reactie

