Zoals vroeger!

De titel van het vorige stukje zou hier ook gepast hebben, blijkbaar hou ik van simpele dingen.

De mensen van het gebouw hiernaast, ‘Vijverhof’ , houden ervan om op een warme zomeravond gezellig bij elkaar te zitten. Gewoon buiten aan de ingang. Iedereen brengt zijn eigen stoeltje mee en zo zitten ze fijn te kletsen.

Is het heel warm, zoals de laatste tijd wel vaker gebeurd is, wordt het getrokken tot een stuk in de nacht. Allemaal gepensioneerden, dus ze hoeven niet vroeg op. De verstandhouding is daar blijkbaar heel goed!

Maar je hebt altijd van die mensen die het water niet in de zon kunnen zien schijnen. Inplaats van er gezellig bij te gaan zitten hebben ze zelfs de politie al gebeld, omdat er volgens hen teveel lawaai was, de azijnpissers!

De mannen van de wet waren er duidelijk een beetje mee verveeld en hebben enkel maar gevraagd of het een beetje stiller kon?

Vorige maandag was het weer zo’n zwoele, zweterige avond. En wat hebben ze er op gevonden?

Nog lang voor het donker, waren ze de straat overgestoken, en hadden zich daar aan de oevers van de vijver, in de schaduw van de bomen, geïnstalleerd.

Ik kwam er langs na mijn terrasje met H. en ging hen even groeten. Het was aandoenlijk om dit nostalgisch tafereel te zien.

In het midden stond een tafeltje, met kaarsje, vol glazen en verschillende dranken. Er zat wel twintig man bijeen. Het leek een beeld uit vroegere tijden, toen de mensen ’s avonds ook zo buiten zaten.

Ik werd onmiddellijk uitgenodigd om er bij te gaan zitten, maar vanwege mijn vermoeidheid heb ik het heel kort gemaakt.

Het lijkt er op dat de mensen ook terug naar de dingen uit hun jonge tijd verlangen. Het is niet nodig om elkaars deur plat te lopen, maar dit verbale contact, dit is belangrijk.

De leuke dingen zijn niet altijd duur.

Laat ons het glas heffen tegen de verzuring!

20 thoughts on “Zoals vroeger!

  1. Zo is het ook. De kleinste dingen maken het allemaal wat makkelijker. De glimlach van vrienden als ze mij zien en het gevoel wat ik krijg als ik mijn vrienden zie is mijn energie en kracht.

    Ik ben nogal sentimenteel op het moment dus ik hou het hierbij, als dalijk al die chemische tranen van mij m’n laptop in stromen wil ik niet weten wat er gebeurt 😛

    Ik ben blij dat je, je beter voelt en er wat positiever tegen aan kijkt. Je komt er wel joh! Met deze instelling sowieso!

    xxx

    1. Ja ik ben ook heel emotioneel nu. Je neemt de dingen waar op een andere manier.
      Nu voel ik mij goed… tot woensdag. Dan is het weer mijn beurt.

      Tranen moet je niet inslikken, laat ze maar komen.
      Nog effe en dan ben jij weer beter! Ga je weer dollen met je vrienden. 😉
      Hou moed!

      Dikke knuff!

  2. Dat is zeker zo!
    Genieten van de kleine dingen, dat is een van de belangrijkste dingen int leven denk ik. Ik vind dat je ongelofelijk veel vechtlust uitstraalt als je blogt! Meid, houden zo!!

    1. Ik vond het de moeite waard om over die mensen te schrijven, in deze tijd waarin velen hun naaste buur niet eens kennen.
      Misschien komt er stilaan verandering in.
      Ze zeggen toch dat alles terug komt?

  3. Welaan dan: dat samentroepen met stoeltjes en drank wordt alhier nog steeds gedaan op zwoele zomeravonden. Geen gepensioneerden, maar tieners, twintigers, dertigers en veertigers. Het is één van de redenen waarom ik onze buurt zo in mijn hart sluit.

    1. Ik denk dat als je in het groen woont zoals jij het heel normaal is.
      maar hier bijna in het centrum, is het helemaal ongewoon. Het is wel een voorbeeld dat mag nagevolgd worden.
      Allemaal gepensioneerden… omdat er enkel gepensioneerden wonen. (vanaf 55)
      Hier noemen ze dat ‘medioren’. 😉

  4. Awel, ik vind dat dik in orde als mensen bij elkander troepen om te kletsen. Dat wordt te weinig gedaan tegenwoordig (behalve in de allochtonenwijken, daar sleuren ze hun salonzetel zelfs tot op den trottoir, doch dit geheel terzijde)
    Als je niet te moe bent en je ziet het zitten om een woordje te delen met de anderen: doén, zeezicht!

  5. Klinkt heel gezellig, ook ik heb behoefte aan zo’n sociaal contact. Ik woon in een cité waar de laatste jaren veel werd samen gezeten, dit jaar is dat iets anders en dat mis ik wel. De buren wisselen snel, toffe mensen verhuizen, nieuwe mensen komen en maken zelden contact… spijtig.
    Tof dat het her en der nog spontaan plaatsvind.

    Fijn weekend.

    ps: ik lees zo nu en dan op je blog en zag dat je chemokuur krijgt, ik heb alles nog niet gelezen. En weet eigenlijk niet zo goed wat zeggen zij het dan ‘courage’.

  6. Die stomme pezewevers die niets kunnen verdragen van anderen, ze zouden … enfin, ik mag het niet uitspreken, hé. 😉
    Leven en laten leven, zeg ik ! Bedenk : binnen de korste keren zit je er weer gezellig bij.

Geef een reactie

