Gereed voor de bestralingen.

Nog een weekje en we beginnen daarmee.

Eerst wordt de PAC nog verwijderd. ’n Goede zaak, iets minder wat pijn doet!

De nodige ‘puntjes’ staan al op mijn huid, getatoeëerd nog wel! Ik onnozelaar moest daar weer grapjes over maken natuurlijk. Op mijn vraag of ze enkel puntjes hadden, werd ik bekeken alsof ik een buitenaards wezen ben. Ik had net zo lief een vlindertje of een bloemetje 🙂  achach… ze konden er niet mee lachen.

Van de bestraling ga ik niet zo ziek zijn, maar wel hondsmoe. Een nadeel is dat ik elke dag moet gaan, maar het voordeel is dan weer dat de 25 beurten tegen einde november gedaan zijn.

Op mijn vele vragen kreeg ik ‘voorzichtige’ antwoorden. Wanneer ze zeggen ‘in principe’ dan weet ik dat dat meer slecht dan goed betekent, navenant de context. ‘Brandwonden’ noemen zij ‘irritatie’. In principe zullen er geen brandwonden ontstaan, maar irritaties in de huidplooien kunnen voorkomen. En als ik dan lees in de documentatie: natte wondjes, en geen BH dragen, weet ik al genoeg.

Aan mijn hielen lossen de vellen met beetjes, van de laatste chemo, toen mijn voeten verbrand waren. Hadden ze mij ijsslofjes gegeven, was het waarschijnlijk niet gebeurd. Ik moet enkel de vellen vastplakken met vette zalf, ga er zeker niet aan trekken, ooit zullen ze vanzelf afvallen zeker? Moest ik pijn voelen ga ik naar de huisarts om ze te laten afknippen.

Wat zou er met mijn voeten gebeurd zijn met nog een chemo erbij?

Sinds ik die griepsymptomen niet meer heb, voel ik mij veel beter. Terug ‘mens’.

Gelukkig verdraag ik de pillen goed, ondanks mijn maagproblemen.

En verder zullen we wel zien…

34 thoughts on “Gereed voor de bestralingen.

  1. 25 keer bestraling? Ojee, dat is niet min, maar als ik het zo lees zal dit niet het zwaarste zijn waar je doorheen moet. Moeheid los je op met veel rusten en slapen, pijn daarentegen is iets heel anders.
    Eigenlijk ken ik er niks van, ik ben een leek op dit vlak, het enige wat ik kan doen is hopen, samen met jou, en je bij deze een wreed groot hart onder de riem steken. Hou moed, zeezichtje!

  2. Ik hoop dat je dit keer minder afziet van de bestralingen dan van de chemo,de velletjes aan de voeten vallen wel vanzelf af al kan dat nog een tijdje duren en het is wel ambettant lopen hé
    daag zeezicht

  3. wow, je had wel écht veel last van die chemo zeg! en ja, achteraf zeggen ze dan ‘we hadden eigenlijk…’
    en wat een zuurpruimen daar zeg, dat ze niet kunnen lachen met je vraag om een bloempje als tatoeage… maar je kan er gelukkig zelf om lachen…
    heel veel sterkte met de bestralingen… zelf vond ik dat toch ook zeker niet te onderschatten, maar ik werd dan wel bestraald op de buik- en liesstreek en had ook heel veel darmklachten (nog steeds trouwens!!!) daardoor… en wat die irritaties betreft… bij een ‘gevoelige huid’ (en ik lees dat je er ook zo eentje hebt!) kunnen het wel degelijk brandwonden worden hoor… als roodharige heb ik erg afgezien… op tijd om een juiste zalf vragen hoor!

    1. Bij mij wordt er bestraald tot boven het sleutelbeen.
      daarom was ik niet zo gerust over de uitwerking op keel en slokdarm.
      Maarja, je kent hunnen uitleg hé? En de zalf zou ik de eerste dag al meekrijgen.

  4. Konden die daar echt niet mee lachen? Ze moesten blij zijn eens een vrolijk iemand tegen te komen in hun job, want ik kan me indenken dat niet alle patiënten daartoe in staat zijn.
    Heel veel succes en weinig klachten gewenst!

  5. Veel succes! Ik duim mee dat je niet te veel last gaat hebben van de vermoeidheid, brandwonden of andere vervelende neveneffecten. Goeie moed!

  6. Met grote ogen volg ik jouw evolutie op je blog. Ik hoorde en las wel over chemo en bestralingen. Maar dat er zoveel vreselijke nevenwerkingen komen bij kijken wist ik niet.
    Je weet nu alvast dat je minder pijn zal hebben en dat het “maar” tot eind november duurt. Hopelijk geeft dat nieuwe moed.
    Toi-toi!

    1. Wanneer je hoort dat iemand kanker heeft, vind je dat erg.
      Maar eigenlijk heb je geen flauw benul over wat het allemaal echt inhoudt.
      Soms verbaas ik mij er zelf over… jammer dat ik het aan de lijve moet ondervinden.

  7. Ik las nog een keertje een paar van mijn postje. “Rubriek ergernissen” was er één van. Over de vuile lucht in het gentse. Je hebt toen gereageerd. Darom kwam ik hier nog eens … je hebt kanker …, veel moed en het beste.

  8. wohoow!dat leest vrij positief.Ik ben wel benieuwd naar de bijwerkingen van de bestralingen…Je bent een felle madam en jouw schrijfsels zijn recht voor de raap en een hoopvol hart onder de riem,believe me!liefs,Peggy

  9. Sterkte, Speedy. Blij dat je al wat meer de dag kunt plukken. Mocht mijn denken aan jou een geneesmiddel zijn, dan ware je er nu allang bovenop.

Geef een reactie

