RSS

Genk, op sterven na, dood?

24 Feb

Niet ik, maar de stad Genk.

Eigenlijk is het al enkele jaren bezig. Waarom moest er zoveel vernieuwd worden in het centrum?

Wat heeft het opgebracht. Vroeger was de markt gezellig en groot. Ook de oude GB, die nog steeds Priba genoemd wordt, er was plaats om te parkeren. Maar nee, alles moest ‘vernieuwd’ worden.

Alle vertrouwde dingen weg, saaie gebouwen, duur parkeren.

Door de nieuwbouw is er altijd wind. Er zijn teveel openingen waar de wind vrij spel heeft. Het aantal marktkramers is gehalveerd. Ze krijgen geen plaats of moeten voortdurend veranderen. Wanneer ze dan iets beters vinden komen ze niet meer.

Maar ook de rest is een dooie, kleurloze boel. Eens zeven uur ’s avonds zie je hier geen kat meer.

Wil je op zondagavond na een voorstelling of optreden nog met vrienden ergens iets gaan drinken, dan kan je amper iets vinden dat nog open is.

De meeste winkels zijn ermee gestopt, alleen shopping een is nog redelijk. Maar neem de Carrefour daar weg en de kleine winkels gaan het ook voelen.

Was het dan nodig om nog zoveel winkelpanden bij te bouwen? Alles staat leeg.

En nu gebeurt het onvoorstelbare: Carrefour en GB worden allebei gesloten!

Heel erg voor die mensen die zonder werk vallen. Het is hier het gesprek van de dag natuurlijk. Iedereen kent wel iemand of koppels die daar werken.

Maar het is een feit dat er buiten deze twee geen enkele andere voedingswinkel is in het centrum.

Veel oudere mensen hebben auto en huis verkocht om hier in het centrum te komen wonen. Alles dichtbij, op loopafstand.

En nu? Als er niets in de plaats komt… het gaat heel moeilijk worden voor velen.

 
30 reacties

Geplaatst door op februari 24, 2010 in boosheid, dagboek, drama, ergernissen, Genk, mensen, stom

 

30 Reacties op “Genk, op sterven na, dood?

  1. Menck

    februari 25, 2010 at 05:44

    Een vriendin is gisteren komen uithuilen. Hypermarkt Carrefour in Sint-Kruis (Brugge) sluit de deuren. Ze staat op straat. Huisje, tuintje, kindje – inclusief een boel afbetalingen – en dan je werk verliezen: er zijn voorwaar aangenamere toestanden denkbaar. Wie zei onlangs ook alweer dat onze economie gestadig uit het diepe dal aan het klauteren is? ’t Zal die mens zonder realiteitsbesef zijn…

     
    • zeezicht

      februari 25, 2010 at 10:49

      het is heel erg, mijn zus en schoonbroer zijn er ook bij.
      Na misschien meer dan de helft van hun leven voor dezelfde baas te hebben gewerkt. Wat nu? Ik weet het niet.

       
  2. Elly

    februari 25, 2010 at 08:10

    Ik herinner me nog van de periode toen ik in Genk werkte dat het daar zo gezellig was. Veel terrasjes en plaatsen waar je lekker kon eten.
    Is dat ondertussen allemaal verdwenen dan?

     
    • zeezicht

      februari 25, 2010 at 10:50

      Jawel, in de zomer als het mooi weer is, is het nog soms fijn. Maar de ziel is er uit. vooral op zondag is het gewoon doods…

       
  3. tricky

    februari 25, 2010 at 10:57

    zeg, je liet me wel even schrikken met je titel hoor!
    en kom jij uit Genk… wat grappig, ik ben er in het middelbaar op school geweest (het lyceum, met de groene rokjes jaja, zat er nog wel op internaat!)… en heb er nog een paar vrienden wonen… maar eerlijk gezegd, ik vond de stad nooit zoveel charme hebben, wel het groen rondom genk, kattevenia, de molenvijvers, ja, heel midden-limburg eigenlijk, maar de stad zelf heeft me nooit kunnen bekoren, behalve in de zomer op zondagochtend met de rommelmarkt (dan heb je er toch veel leven hé!!!)… nu ja, ik kom zelf dan ook uit de buurt van hasselt, waar ik het stadscentrum echt wel gezellig vind… maar ik snap het wel hoor, wat je schrijft… ik verbaasde me steeds weer over de vernieuwingen en moderniseringen en de stad werd naar mijn aanvoelen kaler en cleaner en futuristischer, maar niet gezelliger…
    en toch heb ik leuke herinneringen aan een paar cafeetejs in genk, aangezien het de eerste waren waar ik naar klasfuif ging en zo hé!
    de crisis is nog lang niet over lijkt me zo!

     
    • zeezicht

      februari 25, 2010 at 17:19

      Oh sorry, ik dacht dat het duidelijk was met het logo erbij.
      Of die cafeetjes uit je jeugd nog bestaan… dat zou me verwonderen.
      Alleen de Fredensborg is vrij oud (mijn favoriet)
      Om te shoppen ga ik ook liever naar Hasselt of Maastricht.

       
      • tricky

        februari 25, 2010 at 21:38

        helaba, zoooo oud ben ik nu ook weer niet hoor…
        maar nee, je hebt wellicht gelijk, veel zal er niet meer van overschieten want het is inmiddels toch ook al wel 20 jaar geleden!
        maar ik kom er nog wel af en toe want er woont een vriendin van me in het centrum van genk, en een paar jaar geleden zijn we nog naar eentje geweest dat ik me nog herinnerde, maar ik weet de naam niet meer!
        en ja, maastricht was ook een favoriet van me! en nog! moet er dringend nog eens naar toe!

        en ja, met dat logo is het natuurlijk wel duidelijk, maar in mijn blogrol zag ik dat logo niet, vandaar 😉

         
      • zeezicht

        februari 26, 2010 at 10:00

        Ah, maar ik heb ook niet gezegd dat jij zo oud bent! 😉
        Ik bedoel enkel dat de meeste cafés tegenwoordig niet lang meegaan en snel van eigenaar veranderen.

         
  4. An

    februari 25, 2010 at 13:52

    Er gaat wel al enige tijd de roddel dat er zich een Delhaize zou vestigen op het marktplein waar nu die elektro winkel ligt. Maar of het meer is dan een roddel, weet ik ook niet…
    Maar het is inderdaad spijtig. De Priba is net volledig vernieuwd en verhuisd, en dan is het ook alweer gedaan.
    En shopping 1 zal nooit meer hetzelfde zijn…

     
    • zeezicht

      februari 25, 2010 at 17:22

      dat heb ik ook al gehoord. Ze doen daar een beetje geheimzinnig over.
      Vorig jaar waren er nog plannen om de Carrefour te vergroten.
      Er wordt ook verteld dat enkel de benedenverdieping zou blijven, met voeding.

       
  5. V.

    februari 25, 2010 at 16:31

    Het is een beetje overal de trend. Verbouwings- en renovatiewoede alom. Zo ook bij ons in Antwerpen. Dat is nog een schim van de stad dat het vroeger was…

     
    • zeezicht

      februari 25, 2010 at 17:23

      het is niet altijd een verbetering.
      Is jouw blog weg?

       
  6. veerle

    februari 25, 2010 at 17:48

    Als ’t Genk maar is. Ik schrok behoorlijk toen ik deze titel las.

     
  7. Madame

    februari 27, 2010 at 16:13

    En Genk was zo’n bruisende stad. Niet dat ik er veel kwam, maar ik herinner me nog het levendig centrum, met veel culturele activiteiten. Spijtig, spijtig, spijtig…

     
    • zeezicht

      februari 27, 2010 at 17:26

      In de zomer zal de rommelmarkt nog wel aantrekken.
      Maar in december hadden we een ijsbaan, die misschien twee meter boven de grond stond, waar je dus niets van zag. (kostprijs: 500 000 euro)
      Het kerstdorp is er niet gekomen, de deelnemende handelaars vonden het te duur.

       
  8. ik

    februari 28, 2010 at 13:21

    Ja, het is echt zielig in Genk. Het doet pijn aan mijn Genker hartje. Veel auto’s, veel rommel,
    veel kapotte straten én stoepen en veel trappen. Een stomme inplanting van de parking(onder de kerk), de donderdagse markt die niets meer voorstelt en zo veel dingen die fout lopen.
    Maar volk in Genk…oei, oei dat is wat anders.
    Het centrum is een verloren stukje Genk.

     
  9. ik

    maart 1, 2010 at 00:15

    Het is maar goed dat we van Genk durven houden alhoewel onze liefde stellen ZE toch heel vaak op de proef.

     
  10. ik

    maart 14, 2010 at 13:01

    Het is zondag en Genk ligt er nog zieliger bij dan alle andere dagen. In de Stationsstraat zijn de werken al bezig van oktober 2009. Volgens de schepen van openbare werken zouden die werken 15 werkdagen duren. Ja, een strenge winter was het wel maar iedereen weet toch dat het vanaf oktober/november kan koud zijn, én vriezen én sneeuwen…dus de werken lagen stil en de straat was weer onberijdbaar. Gevolg, alweer de klinkers opbreken, reinigen en weer terugleggen, maar ondertussen zijn we al half maart en de straat ligt er nog steeds troosteloos bij na meer dan 4 maanden in plaats van 15 werkdagen.
    Arm Genk waar ik toch van houden wil.

     
    • zeezicht

      maart 14, 2010 at 17:18

      Och, die klinkers, die zullen nooit blijven liggen.
      In elke draai, verschuiven ze mee.
      Maar waar ze half omhoog steken is het nog erger: goed om je knoken te breken!

       
  11. ik

    maart 16, 2010 at 15:57

    Hallo,
    Vandaag ben ik naar Maastricht geweest. Een leuke Nederlands-Limburgse stad. De mensen van Maastricht spreken fier in ’t dialect over de stad. Ik heb daar een winkeltje gevonden waar je van alles kunt kopen van Maastricht, ja in het dialect(kaarten, geschenkjes, leesplankjes..). Gewoon prachtig. Als ik dan Genk vergelijkt dat voel ik me echt slecht.
    Het is misschien een idee voor Genk wat verse adem in te blazen.

     
    • zeezicht

      maart 16, 2010 at 20:39

      EErlijk gezegd ben ik niet zo in voor dat dialect. Ik wil ook nog eens naar Maastricht gaan. Daar zijn idd heel leuke winkeltjes, die je hier niet vindt.
      Maar je kan Maastricht en Genk niet met elkaar vergelijken, er heerst ook een andere mentaliteit.

       
  12. ik

    maart 19, 2010 at 13:08

    Jammer, maar ik begrijp je standpunt over het dialect. Maar ik ben een geboren Genkenaar vandaar…
    De werken in de Stationsstraat liggen stil, ze gaan eerst ergens anders beginnen en dan doen ze weer verder. Stom, stom, stom, maar niets aan te doen.

     
    • zeezicht

      maart 19, 2010 at 16:18

      De werken in de Stationsstraat hebben misschien iets te maken met de elektrowinkel, ze zijn aan ’t uitbreiden naar achter toe.

       
  13. ik

    maart 19, 2010 at 17:07

    Maar neen, dat heeft daar niets mee te maken hoor. Ze beginnen overal en maken nergens iets af.
    Toch jammer hé.
    Maar laat het toch maar niet aan ons hartje komen er zijn ergere dingen.
    Groetjes.

     
  14. ik

    maart 19, 2010 at 17:09

    Gelieve het vorige berichtje te wissen aub, er staat een foutje in.

     
  15. Alois

    juli 19, 2010 at 17:54

    Ik dacht altijd dat ik alleen met dit gevoel rondliep.

    Ben geboren en opgegroeid in Boxbergheide, sinds 1986 woon ik in het centrum van Genk….ik woondeer altijd heel graag….vooral jaren 80 met de Trioscoop in het centrum (ben fervent filmliefhebber)…..ik mis die tijd.

    Maar ik ben verhuisd naar Hasselt vooral wegens de onbetaalbare immo in Genk.
    Eveneens heeft het stadsbestuur zijn eigen stad behoorlijk verminkt…………heeft mij altijd verbaasd dat hier niet meer kritiek op kwam.

     
    • zeezicht

      juli 19, 2010 at 20:09

      Het punt is dat kritiek niet helpt.
      Toen we moesten stemmen voor al die veranderingen, iedereen was tegen, maar ze hebben daar geen rekening mee gehouden.

       

Geef een reactie

 
