RSS

Een beetje teveel.

02 Okt

KORTVERHAAL– (archief)

De telefoon rinkelde in het plaatselijke politiekantoor en de agent die opnam, luisterde aandachtig. Ondertussen maakte hij enkele aantekeningen op een blocnote die voor hem lag. Met het afgescheurde blaadje in de hand begaf hij zich naar inspecteur Frank Baals en dropte het vóór zijn neus.
‘Dode gevonden op de campus, chef, ene zekere Tony Swerts, eerstejaars. Heeft gisteren meegedaan aan de ontgroening en werd vandaag dood aangetroffen, buiten op een bank.’
Baals had als bijnaam ‘de slaver’, afgeleid van ‘slavendrijver’. Gewoon omdat hij met een lachend gezicht kon verkondigen dat er overuren moesten geklopt worden. Iemand die hem niet kende, verwachtte dat hij een mop ging vertellen. Maar zijn medewerkers wisten maar al te goed wat het betekende als hij op zo’n bepaalde manier, met zijn hoofd een beetje schuin, zei: ‘mannen…’ . Dan konden ze hun afspraken voor die avond wel vergeten.
Hij nam de nota aan en wierp er een vluchtige blik op.
‘Oké, er naartoe. Borgs trommel jij enkele agenten op en zorg er voor dat de plaats wordt afgezet, vóór alle sporen zijn uitgewist door nieuwsgierigen, als het al niet zo ver is! Jij komt ook mee met mij!’
Kris Borgs zuchtte.
‘Oké, chef!’ Hij had er een hekel aan om met de baas mee te rijden omdat die het vertikte een dienstwagen te nemen. Enkel zijn eigen aftandse, bijna antieke Opel, van een onbestemde kleur blauw, vond in zijn ogen genade. Dat de anderen het ding smalend een vierwielig roestmonster noemden, liet hem koud. Hij had voor het werk geen statussymbolen nodig.

Op de campus aangekomen, zag hij onmiddellijk Eric Daniels en zijn ‘snuffelhonden’ (op twee benen) die de plaats al hadden afgezet en nauwkeurig naar sporen zochten. Eric die hem zag aankomen zei binnensmonds:
‘Daar heb je de slaver en zijn rammelkar!’
‘Hoy, Eric, al iets gevonden?’
‘Niets speciaals, de directeur heeft al iedereen uit de buurt gejaagd en wacht op je in zijn kantoor met een paar gasten die er gisteren bij waren. Heeft zeker veel politiefilms gezien.’ grinnikte de aangesprokene.
Baals wierp een blik op het lijk in de plastiekzak en ging het gebouw binnen.
Op een bank zaten enkele jongeren die hem wat schichtig aankeken. Nadat hij de directeur had begroet, besloot hij met het jonge meisje te starten. Ze zag erg bleek en was zeker van streek. Hij dacht dat hij met haar best de vaderlijke toer op kon gaan.

‘Zo meisje, vertel mij eens hoe je heet en wat er gisteren gebeurd is.’
‘Hanny Vanseer, mijnheer, ik ben… was de vriendin van Tony.’ Hier begon ze plots te snikken, maar na een strenge blik van de man nam ze zich bijeen.
‘Gisteren was er een ontgroeningsceremonie. Twee jongens moesten elk een ganse fles Jenever leegdrinken. Ik zei nog tegen Tony: niet doen! Maar hij wilde niet luisteren en noemde mij een flauwe trut. Dan ben ik weggegaan en toen ik na een tijdje terugkwam, lag Tony stomdronken op de bank. Ze kregen hem niet wakker en besloten hem daar te laten liggen, voor als hij soms… je weet wel.’
‘Bleef je lang weg? En waar waren de anderen ondertussen?’
‘Ik bleef niet zo lang weg, misschien een uur. De anderen probeerden hem wakker te krijgen, maar hij reageerde niet.’
‘Bemerkte je iets abnormaals?’
‘Nee, hij snurkte wel erg hard en ik ben dan een deken gaan halen omdat het wat fris was en heb hem daarmee toegedekt. Dan ben ik gaan slapen.’

Het verhoor van de vijf anderen bracht ook niet meer aan het licht. In grote trekken vertelden allen hetzelfde als het meisje. Rechercheur Borgs had alles genoteerd en samen overliepen ze nog eens het lijstje.
‘Dit is bitter weinig. We zullen op de autopsie moeten wachten. Zogauw we de juiste doodsoorzaak hebben, kunnen we hier mee verder. Het was voor die gast misschien een overdosis. Hoe halen ze het in Godsnaam in hun stomme koppen! Een ganse fles Jenever!’
Hij klakte met zijn tong en schudde afkeurend het hoofd.
Buiten dwaalden ze nog wat rond over het terrein. Baals staarde een ogenblik nadenkend naar de nu lege bank en het platgetrapte gras errond. Dit zou nooit veranderen, in zijn tijd waren er ook al ongelukken gebeurd bij die flauwe kul. Op dit gebied leefden ze eigenlijk nog in de middeleeuwen. Met een diepe zucht ging hij er vandoor.

Enige tijd later kreeg Baals het rapport van de autopsie. Borgs was het persoonlijk gaan ophalen bij pathologie om het zo snel mogelijk in handen te hebben. Hoogst aandachtig begon Baals er in te lezen, tot hij op een gegeven moment zachtjes tussen zijn tanden floot. Dit was hoogst interressant!
‘Kris, we gaan dadelijk naar de campus, die gasten nog eens tussenpakken, nu hebben we een been om op te staan!’
De directeur stond er op om persoonlijk de bewuste getuigen op het appèl te roepen en stelde zijn bureau ter beschikking.
Toen Baals het meisje zag was hij ervan overtuigd dat ze op het punt stond om in te storten. Hij sprak haar streng aan.
‘Wel Hanny, is er niet iets dat je vergeten bent te vertellen?’
Ogenblikkelijk barstte ze in tranen uit en verklaarde hortend:
‘Het is mijn schuld… ik heb hem vermoord… het is mijn schuld dat hij dood is.’
Baals keek haar een ogenblik verbaasd aan.
‘Ah ja? Verklaar je eens nader?’
‘Tony was erg bang voor wat ze met hem gingen doen… en daarom heb ik hem twee Valiums gegeven. Ik kon toch niet weten dat hij Jenever moest drinken… heeft hij een hartstilstand gehad ofzo?’
Stilzwijgend nam hij haar even op, terwijl hij diep in gedachten verzonken met zijn vingers door zijn dunne haar streek.
‘Neen, ik kan je verzekeren dat hij daaraan niet gestorven is.’
Hij liet haar buiten wachten en riep de jongens samen binnen. Even speelde hij de truc van het grote zwijgen, terwijl hij met zijn balpen tegen zijn tanden tikte, kwestie van hen een beetje nerveus te maken. Dan viel hij bars met de deur in huis.
‘Nu wil ik eens exact weten hoeveel flessen Tony Swerts van jullie heeft moeten drinken?’
Ze keken elkaar wat schichtig aan en de moedigste zei:
‘Een fles, mijnheer… ‘
‘Ach zo!… en welke idioot heeft hem nog meer drank in zijn keel gegoten toen hij al bewusteloos was?’
Hij genoot een beetje sadistisch van de ontreddering die op hun gezichten verscheen.
‘Ik kan jullie namelijk vertellen dat er bij de autopsie een grote hoeveelheid drank in zijn longen is gevonden. Iemand die bewusteloos is, slikt namelijk niet en daardoor loopt de vloeistof rechtstreeks in de longen. Wat Hanny voor snurken hield was die jongen zijn doodsreutel. Hij is gewoon gestikt, of mag ik zeggen: verdronken? Jullie worden alle vijf in voorlopige hechtenis genomen, tot de zaak opgehelderd is. Kris, zorg jij eens voor vervoer?’
Met een imponerende klap sloot hij het dossier.

 
8 reacties

Geplaatst door op oktober 2, 2010 in archief

 

8 Reacties op “Een beetje teveel.

  1. hildeken

    oktober 3, 2010 at 14:51

    puik werk!!

     
    • zeezicht

      oktober 3, 2010 at 20:38

      maar goed dat ik mijn archief heb, want voor de moment zou ik zoiets niet kunnen schrijven. 🙂

       
  2. elke

    oktober 4, 2010 at 10:04

    ik ging net vragen: tijd voor een boek? Maar misschien toch maar even eerst wat rust nemen.
    Maar voor de rest: heel leuk geschreven!

     
    • zeezicht

      oktober 5, 2010 at 21:35

      er is een tijd geweest dat ik wel aan een boek dacht, maar… dat idee verwatert hoe langer hoe meer… 😦

       
  3. smiley

    oktober 7, 2010 at 11:35

    Wauw… mooi. En zo herkenbaar… Zo triest.
    Je hebt het echt zodanig geschreven dat je er mee meeleeft.

     
  4. breeg

    oktober 8, 2010 at 10:34

    Mooi! Leest vlot, ik werd meteen meegetrokken. Ik sluit me aan bij Elke, rust eerst en eens je terug helemaal in orde bent dan toch eens dat boek overwegen hoor 😉

     
    • zeezicht

      oktober 8, 2010 at 11:43

      bedankt voor de reactie.
      maar ik vrees toch dat ik wat oubollig begin te schrijven.
      ach we zien wel!

       

Geef een reactie

 
